Inlägg från: S c h n a |Visa alla inlägg
  • S c h n a

    Kvinnor ofredas sexuellt i Kalmar, är jag en hemsk människa om jag inte bryr mig?

    Konstatera skrev 2016-01-10 23:13:03 följande:

    Jag håller med dig. Men vi måste också vara öppna för alternativet, att utlandsföddas förtryck av kvinnor även eventuellt kan förvärra svenska kvinnors frihet ytterligare. Jag vill nog mena att vi måste hålla diskussionerna isär. Låt oss redogöra för vad vi kan göra för att minimera svenska mäns förtryck mot svenska kvinnor, utan att blanda in andra nationaliteter. Jag tror inte att vi gör det genom att ex dra paralleller till det som skedde i Köln. Det är inte där problematiken ligger.

    Förslag? Yes, har massor givetvis. Grunden i det hela är att skapa jobb. Jag tror även mycket på livskvalite och mening. En man med en mening i livet, våldtar inte sin kvinna. Att ha en god diskussion är viktigt. Idag är kommunikationen sällan tvådelad. Jag tror även att det hade gjort mycket gott med att exempelvis försöka få ned alkholkonsumtionen något. Åtminstone hos dem som ligger i farozonen. Detta kan vi åstadkomma exempelvis genom att legalisera marijuana och andra ofarliga droger då det fungerar som ett alldeles utmärkt substitut för alkohol för många. Vi ser det ex i de delstater i USA som legaliserat dessa substanser. Det ger en oerhört positiv effekt! 


    Först och främst, jag har inte suddat ut den första halvan av din text för att jag inte tycker det är värt att bemöta. Jag hinner bara inte just nu.

    Visst skulle vi kunna få ännu mindre frihet, och det får man verkligen se allvarligt på, men det är viktigt att inte bara dra till med något baserat på ens fördomar. Jag vill veta exakt hur det ligger till, vilket förstås är en komplicerad historia, men det är vad jag vill. Stängda gränser har vi ju redan, nu måste vi räkna ut vad vi ska göra med de som är här redan och vad det är som gör att de blir mer benägna att göra som i Köln och Kalmar. Att de är just gatubarn (som blivit äldre) och inte somaliska familjefäder har betydelse. Men som sagt, här i tråden diskuterar vi ju kvinnosynen hos svenska män. Inte för att det är trist med givande diskussioner och debatter även när det är OT, utan för att jag på riktigt tycker att svenska mäns (och kvinnor) kvinnosyn är otroligt viktig den med. Här har vi ju ett klockrent läge att göra det.

    Angående dina förslag där så håller jag med om att de är vettiga lite översiktligt sådär, men är skeptisk till legalisering. Det beror dock på att jag inte är så insatt i det, samt sett hur det förstört så många hjärnor. Men visst har jag sett betydligt fler alkoholskador. Det jag ganska bestämt tycker tills vidare är att vi borde möjliggöra användning av t ex LSD och ecstasy i terapeutiskt syfte för att öka mottagligheten och behållningen av terapi.

    Fast jag tror att vi även måste jobba med normer med, jag tror att det där "tramsandet" kring bara bröst och liknande successivt ruckar på våra föreställningar. Vi får ju ständigt påminnelser om att kvinnor är underordnade och män överordnade, och jag tror inte det räcker att inse det orimliga i det rent intellektuellt för att få bort de fördomar som sitter djupt inne i ryggmärgen. Att ändra på dessa små små till synes betydelselösa påminnelser tror jag har effekt.

    Det är inte alls så att jag inte tror att biologi har en betydelse, jag ser på detta mer som en push upp till ett mindre primitivt stadie. Jag tror att vi alldeles oavsett blir mindre och mindre primitiva eftersom vi förstår allt mer, men jag tror att det bl a är sånt som bidrar till att det blivit så och fortsätter bli så.

    Nu måste jag avrunda
  • S c h n a
    Anonym (Kanske) skrev 2016-01-11 16:13:34 följande:

    Menar du att det inte finns en kulturell dimension det här alls? 


    Nej, vad i min text gör att du tolkar den så?
  • S c h n a
    Anonym (Kanske) skrev 2016-01-11 16:37:29 följande:

    Det var en direkt fråga till dig.


    Men om du läser texten så ser du ju att jag skriver det? Jag fattar inte problemet riktigt. Tycker du att det är rörigt i texten? Säger jag emot mig själv någonstans? Vad är det som gör att du ärar just mig med denna fråga? Eller valde du ut en lite slumpvist bara? Är det tics?
  • S c h n a
    Anonym (Kanske) skrev 2016-01-11 17:19:49 följande:

    Jag tycker det är intressant att få det klargjort.

    Hur ser den kulturella dimensionen ut?


    Åh, tack för svar! Men om det inte duger med ett rakt "Nej" så föreslår jag att du läser det jag skrivit. Typ? Det är väl rätt normalt att man gör så på ett forum?
  • S c h n a
    Anonym (Kanske) skrev 2016-01-11 17:56:25 följande:

    Svaret nej var inte entydigt såsom frågan var ställd. Nej kan betyda mycket.


    Okej, men om du använder dig av en sk Ockhams rakkniv på mitt "Nej" där, vad innebär det för dig då?
  • S c h n a
    Anonym (Kanske) skrev 2016-01-11 18:14:35 följande:

    Tja. "Nej, det menar jag inte, jag menar ingenting." 

    Du kan ju säga vad du menar, eftersom du nog vet.


    Okej, det var iofs min favorittolkning men ändå fel tolkning. Vilket illustrerar vikten av att läsa inläggen personen skrivit, då hade du sett att jag och Konstatera diskuterar att det vore oerhört viktigt och intressant att undersöka exakt hur det förhåller sig med det du undrar om jag förnekar. Inte om det finns skillnader utan hur och vilka. Förutom det tycker jag att jag är otroligt kortfattad och tydlig med min uppfattning i mitt första inlägg.

    Om någon inte förstår vad jag skriver så kan jag absolut förtydliga men då får man ju säga det är så det förhåller sig. Annars vet jag inte om jag ska förenkla eller utveckla det jag skrivit.
  • S c h n a
    Konstatera skrev 2016-01-11 18:14:04 följande:

    Vi kan fokusera på svenska mäns förtryck av svenska kvinnor i denna tråd, om ni vill.


    Jag gör gärna det. Svenskar som anser att kvinnor får skylla sig själva om de våldtas ploppar ju upp som svampar nu, hur kan man missa det och hur kan man inte tycka det är en viktig fråga att ta upp, undrar jag.
  • S c h n a

    Men om alla bara *tänker bort* att TS nämner triggers som händelserna i Köln, så återstår det faktumet att han anser att kvinnor får skylla sig själva om de blir våldtagna.

    Fenomenet vi diskuterar här är svenska män som anser att kvinnor får skylla sig själva om de blir våldtagna. Sen kvittar det om männen ifråga anser att kvinnor får skylla sig själva om de blir våldtagna pga klädsel, berusning, om de är ute när det är mörkt eller om det är för något de röstat på.

    Iom händelserna i Köln så har dessa män verkligen tittat fram och varit oerhört tydliga med att de tycker att kvinnor får skylla sig själva om de blir våldtagna, och GIVETVIS uppstår det då en diskussion om dessa män. Den diskussionen pågår annars med men den är högaktuell nu när det uppstått så många på samma gång.

    Det betyder inte att man inte kan diskutera vad som hänt i Köln parallellt, men så fort Köln nämns i det här sammanhanget så är det som att det blir kortslutning för folk.

  • S c h n a
    Konstatera skrev 2016-01-11 22:27:24 följande:

    De som skriver att kvinnor förtjänar att bli våldtagna p.g.a av vad de röstat på är inte värda att lyssna på. Vi män har också varit med och röstat fram denna samhällsutveckling vilket nästan är värre, eftersom att det också är vi män som nästan uteslutande står för alla sexual och våldsbrott i samhället och bör således veta bättre

    Jag tycker det är mycket viktigt att ta upp den problematik som råder där svenska män förtrycker svenska kvinnor. Det bör diskuteras varje dag, eftersom att jag är alldeles övertygad om att det går att få ned statistiken avskyvärt. Det är däremot svårt för svenska män att ta ansvadess r för ex det som sker i Köln, Kalmar, Helsingfors, Stockholm och Malmö, eftersom att den sexualstrukturen inte förekommer bland svenska män. 

    Utan svenska mäns problematik ser annorlunda ut. Den är ofta förknippad till olycka i livet, till alkohol och diverse diagnoser. Mycket av detta går att stoppa, ex genom att få ned alkoholkonsumtionen, bättre och snabbare diagnotisering samt att vi ger männen en mening i livet (och kvinnor givetvis då mycket är ett samspel). Det handlar till stor del om livsfilosofi och jag personligen tror att vi istället för genus i tidig ålder, snarare bör lära ut filosofi i tidig ålder. Samhället måste ändra fokus. Idag har många män ingen annan mening än att hålla sig fast vid ett destruktivt förhållande, vilket också skapar en ond cirkel. Det måste vara lätt att gå vidare i livet, vilket också nästan uteslutande är kopplat till lycka. Genus är inte lycka. 

    Dessa frågor är även kopplat till hur samhället ser ut i stort. Den politik vi bedrivit med koncentrerade utanförskapsområden, hög arbetslöshet etc. skapar ett samhälle där många inte känner lycka. Jag anser att många underskattat denna faktor och tyvärr kommer det med detta, även bli mycket svårt att förbättra vilkoren för svenska kvinnor i fråga om frihet. Allt handlar om att skapa ett optimistiskt och välmående samhälle. Sverige är okej på detta, men inte bäst. 


    Fast är ju precis vad de gör, lyssnar på varandra. Bara för någon tycker att det är nonsens så innebär det inte att alla andra tycker det. Och fler misogyna ville vi ju inte ha, oavsett nationalitet?

    Håller med om att vi bör diskutera detta varje dag, men jag ställer mig fortfarande frågande till varför vi inte kan göra det i inlägg där "Köln" finns med, om inlägget i sig inte handlar om Köln utan om just den egna svenska kvinnosynen. Och är en trådstart eller ett inlägg sakligt, dvs angående exakt det som hände i Köln och de "lekar" som används samt annan ren fakta kring händelserna, så förstår inte jag heller varför vi ska blanda in svenska mäns kvinnosyn.

    Men blandar man en massa annat i ett långt osakligt inlägg så får man vara beredd på att det dyker in all sköns folk med diverse invändningar om fler saker än exakt vad som hänt i Köln. Som man frågar får man svar. Att det då dyker upp någon som kommenterar svenska mäns kvinnosyn behöver verkligen inte innebära att man avser skuldbelägga svenska män för det som hänt i Köln, det det handlar om är att man bidrar till en spretig tråd pga spretig trådstart.

    Nästa exempel. Har man en saklig trådstart kring det som hänt i Köln och dessutom vill diskutera åtgärder, så får man vara beredd på att det uppstår diskussioner kring hur det *egentligen* ligger till, hur stora skillnader det är mellan svenska och arabiska män och vilka skillnaderna är. Det har betydelse för vilka åtgärder man vill ta till. Det handlar inte heller om att skuldbelägga svenska män, vi vill bara ha rätt beslutsunderlag. Givetvis kan det uppstå onödigt nedsättande kommentarer om svenska män, men den sakliga diskussionen/debatten måste väl få kunna äga rum?

    Ang genus vs filosofi, varför inte både och? Har du några exempel på hur man kan lära ut filosofi i låga åldrar? Tror du dessa filosofistudier räcker om barnen redan från start får små täta påminnelser om att flickor är underordnade män?
  • S c h n a
    Konstatera skrev 2016-01-12 00:40:45 följande:

    De lyssnar säkert, men det bör inte få dig att anpassa debatten därefter. Vill du diskutera åtgärder för hur vi ska kunna minimera skadorna som svenska män åsamkar svenska kvinnor, eller vill du diskutera huruvida kvinnor förtjänar att våldtas eller inte? Det är omöjligt att diskutera något sådant, varav citatet "de inte är värda att lyssna på". Även många dumma människor som ger sig in i sådana debatter och börjar snacka om ex SD hit ioch dit, vilket bara bidrar till en ökad polarisering inom debattklimatet. Ibland är tystnad det bästa svaret. 

    Jag har redan redogjort för varför det är poänglöst att diskutera svenska män i samband med Köln. Problemlösningen för de svenska männen, ligger ex inte i en reformering av Islam. Genom att diskutera psykologin och effekterna bakom Taharrush, når vi inte några svenska män men vi kan eventuellt få ett slut på det som vi nu ser muslimska män utföra här i Europa. Alltid något. Sedan återstår "reguljära våldtäkter" som tyvärr är allt för vanligt, och där kan vi absolut jämföra invandrare och svenskar eftersom de då begår samma typ av sexualbrott. Vi ska dock samtidigt redogöra för eventuella skillnader på ett ärligt vis. 

    Vidare. Jag snackar om mångfacetterad filosofi med ex en hel del feministiska ideer inbäddat i lärandet. Ingen som ska lära sig att kvinnan är underordnad, utan den faktiska ideläran ska vara neutral och verka för en kärlek till visdom.  Det viktiga är att lära barnen att se en mening i deras existens och att de har alla möjligheter att självförverkliga sig själva. Fantastiskt komplement till övrig undervisning. Det räcker. Men vi ska inte syssla med specifikt genusvetenskap. Ingen man tycker att det är intressant inklusive mig själv och ändå har jag en helt fantastisk kvinnosyn. Den som blir lycklig av att syssla med genus får gärna göra det, men endast en galning skulle göra det obligatoriskt för samtliga. 


    Okej, där är vi inte överens. Ska man hitta lösningar måste man diskutera. Det går inte att tiga ihjäl det. Du själv har ju lösningar på hur vi minskar kvinnoförtryck, det har du funderat på. Det har inte alla och jag menar att debatten kring dessa typer måste finnas för att fler ska förstå och fundera fram lösningar. Och givetvis tänker jag inte på huruvida kvinnor förtjänas att våldtas eller, utan som sagt det första.

    Andra stycket. Det beror på vad det är för åtgärder vi syftar på. Pratar vi t ex minskat flyktingmottagande pga utomeuropeiska mäns kvinnosyn så kan det vara relevant att räkna lite på vilken skillnad det kan bli. Då måste man känna till utgångsläget. För någon som inte vill ha in några i landet whatsoever är detta såklart fullständigt betydelselöst, men för de som tänker på hur många vi kan rädda vs försämring för kvinnors frihet är det relevant. Det är relevant av samma anledning som jag nämnde i första stycket. Just vad vi ska göra kring Taharrush får vi ju fokusera på Taharrush såklart.

    Sista får jag återkomma till när jag är vaken.
Svar på tråden Kvinnor ofredas sexuellt i Kalmar, är jag en hemsk människa om jag inte bryr mig?