Digestive skrev 2016-01-12 20:24:45 följande:
Jag har länkat till den artikel som jag kände var ett relevant exempel på vad jag menar, som jag också länkade till i tidigare inlägg och som ursprungligen Konstatera länkade till. Det finns en diskussion och vilka källor man hänvisar till som stöd för sin sak, är naturligtvis fritt. Hur som helst så var missförstånd naturligtvis ingenting önskvärt. Tyckte att saken blev tydlig när jag både länkade och (om än gravt manipulerat) så gott som citerade ur artikeln tidigare. Aja, det är nog inte så myckrt värt att lägga något huvudbry på den saken, så kan det gå helt enkelt. Vad tyckte du dock om just den artikeln, i sammanhanget?
Jag gillar utan tvekan idén med att verka för attitydförändringar men är - relativt med många andra feminister - något sparsam med medlen. Statliga tvångsmedel och väldigt många former utav (dagens) propaganda går bort, för min del, men positiv stimulans och en fantastiskt mycket högre grad av transparens - ser jag väldigt gärna. Fick faktiskt en tanke utav frågan du ställde förut; varför inte tillägna en hel tidningssektion, lika självklar som sport- och nöjessektionen i etablerad tidningsmedia, åt just sexualbrottsrapporter och relevanta artiklar - och låta den täcka alla sorter av sexualbrottsformer och i verklighetstrogen offerfrekvens, det vill säga att de drabbade får verklighetstrogen mediaplats därefter? Något sådant skulle göra både problemet mer synligt och samtidigt ge läsaren en god känsla för utbredningen bland offergrupperna.
Jag känner tyvärr igen det beteendet men lyckligtvis inte i mig själv. Jag har daskat en kvinna i baken när jag var i ungefär 18-årsåldern - och jag har inget annat försvar för den saken mer än att det är enda exemplet på ett sådant beteende som jag bär på, allt som allt. Några repressalier blev det dock inte, mer än att det känns allmänt fånigt för egen del. Själv har jag dock fått flera nyp i baken och även skammgrepp. Ingen större skada skedd även om det är samma tråkiga mentalitet då. Funderingar om varför kvinnor verkar tendera att nypas istället för att daska, dyker dock upp, hmm.. Bekanta kvinnor - inte klasskamrater eller dylikt då utan som jag umgåtts lite med under någon period eller så - har dock daskat på ett smått obekvämt vis men det spelar nog inte i samma liga, som så och relativt till fallet främlingar.
Hur som helst en tråkig mentalitet och som tyvärr kan överspelas till allvarligare saker i vissa fall. Och att de fallen främst representeras utav män är givetvis ett problem för mig som man. Jag gör dock vad jag kan i vardagen för att inte fortsätta uppmuntra mentaliteten och att snäsa åt eller om så stira ner eller oskadliggöra svin (oavsett kön), är näst intill en ära. Är lite svår att ha att göra med, på det viset. Är dock inte den som delar ut slag nummer 41 i ordningen (om du undrar varför jag inte markerar på alla ställen som tänkas kan, i dessa forum). Väljer mina strider där, lika väl som jag väljer andra - alla strider tar tid och energi.
Och ja, jag kan utan problem meddela att jag spiller ur mig onödigt mycket ovan - enbart för att rentvå mig själv och ifrån skammen av diverse manskulturer i allmänhet. Kan både blöda (symboliskt) och blotta mig, för rätt sak. Inga problem.
Klart jag kan kommentera artikeln, som du inte länkade till, som jag fick leta efter i tråden ist, på mobil, med trasig skärm....
Schysst...
Iaf, artikeln i sig är bra och skribenten lyfter fram flera intressanta poänger. Men, det som hänt i Kalmar och Köln måste självklart också få ha sitt utrymme i media just nu, det är väldigt allvarliga händelser och dessutom det som gjort att debatten kring sexuella trakasserier lyfts fram just nu. Även om vissa hellre vill rikta fokuset på var förövarna kom ifrån/tror på för Gud.
Man förstår vad skribenten vill ha ut av artikeln, att uppmärksamma hur vanligt det är. Men det är kanske lite för mycket, och för tidigt ännu.
Då föredrog jag den artikeln som jag menade tidigare när vi diskuterade olika artiklar (
touch.metro.se/metro-debatt/stangda-granser-ar-inte-ratt-svar-pa-sexuella-trakasserier/EVHpah!68Z4qgTXGKs/).
Visst finns det kvinnor som också beter sig illa också. Men det är sjukt nog mer acepterat på något sätt, tror inte många män anmält en sådan sak. Och de som gjort det har säkert fått utstå en del hån och gliringar.