Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Kvinnor ofredas sexuellt i Kalmar, är jag en hemsk människa om jag inte bryr mig?

S c h n a skrev 2016-01-10 17:21:10 följande:
    Konstatera skrev 2016-01-10 15:59:26 följande:
    Tummen upp för erat diskussionsbidrag! - bådas perspektiv och poänger är i min mening intressanta. Följer hemskt gärna fortsättningen på er diskussion.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2016-01-10 17:58:50 följande:

Aha, du menar alltså att även kvinnor som röstat på SD får skylla sig själva om de blir våldtagna.

Vad borde de ha röstat på enligt dig för att du ska anse att de inte själva bär skulden till att de blir våldtagna?

Svenskarnas Parti? 

Vi har ju en representant för Svenskarnas parti här på FL som med jämna mellanrum startar trådar för att få utlopp för sig kvinnohat, men hen är väl rätt vilsen nu sedan SVP lade ner till förmån för SD.

Nåja, vad ska alltså en kvinna rösta på för att du inte ska anse att hon själv bär skulden om hon blir våldtagen?

För övrigt så tycker jag att tråden ger en intressant inblick i vad den klanmentalitet som skuldbelägger kvinnor, även om du inte vill kännas vid att du tillhör SD-klanen

Svenskarnas Parti lades inte ner till förmån för Sverigedemokraterna. Har du källor som verifierar något sådant så presenter dem gärna.

Du avgör inte heller vem eller vilka åsikter som tillhör Sverigedemokraterna sympatisörer. Sluta kleta runt med hets som om det vore en slags oändligt god fingerfärg - du skapar bara onödiga motsättningar där de inte borde finnas överhuvudtaget; men det kanske är ditt mål?

Sluta förgifta Sveriges sociala klimat med fabler. Vissa saker är viktigare än dina fantasier och ditt ventilationsbehov för dessa.
  • Digestive
    S c h n a skrev 2016-01-10 19:05:48 följande:

Tja, det brukar kallas "boys will be boys" väl va?

*ryser av det där uttrycket*
  • Digestive

Vad tycker folket här om baksidan utav överdriven och missriktad hets mot rasism i sammanhanget?

Det jag menar är att exempelvis terroristmisstankar i USA inte har uppdagats för rättsväsen och på grund av rädslan för att bli utpekad som rasist; tinyurl.com/zc9brl3

I land som Sverige, där hetsfenoment har gått betydligt längre än i USA; hur ser ni på den här baksidan och på den potentiella risk - för att brott och brottsmisstankar inte anmäls - som samtidigt uppstår i spåret utav Sveriges blinda hets mot rasism?

Är känslan av att bli utpekad som rasist så stark på sina håll att man låter bli att anmäla terrormisstankar så känns det inte långsökt att samma blinda stigmatisering skulle kunna påverka området sexualbrott likadant. I mitt huvud så känns det iallafall som en given konsekvens och baksida utav det här blint hetsiga samhällsklimatet. Hur känns det i ert?

• Digestive
    FDFMGA skrev 2016-01-10 19:25:06 följande:

Jaha, du är i gasen igen. jag är inte intresserad av anarkistisk kristdemokrati.

Mitt fokus i den här tråden ligger på uppfattningen i ts att kvinnor som uppträder på ett visst sätt får skylla sig själva.

Det är en urgammal uppfattning som fortfarande har stöd bland en del män (och kvinnor) i Sverige. Journalister som skriver om SD vittnar exempelvis om det har som riktas mot dem, om det är kvinnliga journalister är hatet ofta sexualiserat.

Den adopterade kvinnan från Asien som någon länkade till berättar hur möter uppfattningen från svenska män att hon ska vara sexuellt tillgänglig för dem eftersom hon har ett asiatiskt utseende.

Jag har ingen som helst förhoppning att de som i den här tråden försöker förminska sexualiserat våld, hot, hat eller trakasserier från svenska män mot kvinnor ska förstå vad de sysslar med.

Men mitt fokus i den här tråden ligger där - alltså på uppfattningen att kvinnor som uppträder på ett misshagligt sätt har sig själva att skylla om de blir våldtagna.

Det blir nog jättebra. Fortsätt du att hetsa mot närmare en miljon väljare och sammanlagt betydligt fler sympatisörer - för att du har exempel på någon försvinnande promille utav dem. Det är ju inte alls ett beteende som man känner igen ifrån andra håll eller så. Men, men - lika barn skojbråkar sannerligen bäst.

Hört talas om uttrycket "Två fel gör inte ett rätt."? Om ja; kan du förklara vad uttrycket betyder och innebär?

På tal om uttryck så är väl "I gasen [...]" något som hade räckt för väcka nazistmisstankar för dig och gelikar. Blir du inte orolig när du använder sådana uttryck bland dina meningsfränder? Henrik Arnstad hade säkerligen jagat dig med högaffel runt huset, så väl som han träffar rätt.

Det du står för med din blinda hets är bara ytterligare en del utav Sveriges nutida olycka. Du är ingen motståndare till skadliga beteenden - du är bara en utav alla som normaliserar och sanktionerar hetsbeteendet, i allmänhet. Ingen genuin motståndare till sådant här tackar för era bidrag.

Ditt fokus är en paradox.
  • Digestive
    Anonym (*) skrev 2016-01-10 20:33:20 följande:

Hetsa? För att man tar avstånd från sjuka åsikter som att det är kvinnans fel att hon blir våldtagen?

Vilken värld lever du i, där du sitter och skriver ihop din långa inlägg som mest känns som en monolog för inbördes beundran?

Klart vi ska ifrågasätta unkna värderingar, varför ska vi tysta det?

Och binder samman sådana åsikter med "SD-klanen". Det är DET som jag är emot.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2016-01-10 19:46:25 följande:

Ibland kan man verkligen med fog påstå att de radikaliserade klientelet inom SD-klanen är Sveriges svar på Boko Haram

Boko Haram utför massmord på civila på de mest brutalaste vis, begår vågor av sexualbrott och sysslar med aktivt sexslaveri - och du likställer dem med sådant här.

Du kan lika gärna köpa en blombukett och lämna över den till Boko Haram, så som du rentvår dem. Snacka om att förvanska mänskliga övergrepp för den ena och bedriva hänsynslös hets mot den andre.

Två fel gör två fel.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2016-01-10 22:01:31 följande:

Jag är inte intresserad av den anarkistiska kristdemokratins åsikter.

Jag diskuterar kvinnosyn. Så här uttryckte sig en av debattörerna som nu är bestört över kvinnosynen bland vissa invandrare. 

"Ointelligenta promiskuiösa kvinnor får lära sig den håra vägen /.../ Slutar tjejer med killkompisar, och att träffa främmande män på krogen och istället lever sunda liv enligt traditionella värderingar så kommer de att bli betydligt mindre våldtagna. Det är ingen slump att Sverige har flest våldtäkter i hela västvärlden när tjejer här försöker umgås med killar som "vänner"

Samma person gav för övrigt rådet till en kvinna som vände sig i förtvivlan över att hennes man hade försökt våldta henne rådet att hon borde lära sig att vara mer följsam.

Jag föredrar att gräva där jag står, det vill säga i den kulturella kontext jag är en del av, på gott och på ont. Där jag tar upp en adopterad kvinnas berättelse och när det omedvetna svaret blir att jämföra henne med en thailändska som kommit hit och gift sig med en 20 år äldre svensk man säger det mig rätt mycket.

Men som sagt jag diskuterar kvinnosyn, inte kristdemokratisk anarkism eller anarko-primitivism eller annat flum .)

Den kvinnosynen kan man uttrycka utan att ens komma ikläm med svensk lag, hur vidrig den än må vara - kan man dock säga det samma om att uttrycka Boko Harams kvinnosyn?

Du verkar sakna förmågan att se nyanser helt och hållet. Men fortsätt du att gulla med Boko Haram.

En sak till dock. En fråga. Nu när det har framkommit att trådstartaren "skiter helt i SD"; hur fördomsfull känner du dig, på en skala mellan 1 till 10?

#häxjaktpåoliktänkande
  • Digestive
    KillBill skrev 2016-01-10 22:35:33 följande:

Uppgiften om att det skulle vara 20 ggr mer sannolikt att någon invandrargrupp skulle begå våldtäkter tror jag inte är sann.  Det handlar i stället om 5 ggr. Samtidigt är brottet våldtäkt ovanligt och enligt statistiken så kommer 99 av 100 invandrare aldrig begå/dömas för våldtäkt.

Så här ser tabellen ut i BRÅs undersökning från 2005

www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800012697/2005_17_brottslighet_bland_personer_fodda_sverige_och_utlandet.pdf

Gott nyansbidrag!
  • Digestive
    grind skrev 2016-01-10 22:12:38 följande:

Många rasistiska polischefer blir det. Men så länge du inte har något belägg för det är det att betraktas som trams.

Din teori rimmar förövrigt också illa med kvällens största nyhet. Nämligen att polisen mörkar brott för att inte gynna främlingsfientliga krafter.

mobil.dn.se/nyheter/sverige/overgreppen-pa-festivalen-i-stockholm-rapporterades-aldrig-vidare/

Eller som media här om dagen. När det utfördes ett bombattentat i stockholmsförorten Vällingby, mot ett flerfamiljshus - som skadade ett tiotal människor samt orsakade omfattande brandskador på fastigheten - och som fick lika stor nyhetsteckning i de etablerade nättidningarna som lokaltidningsrapporter om att någon småvåldsam filur har hamnat i fyllecellen, om någon nyhetsteckning alls.

Prova att googla på "bombattentat vällingby". Så viktigt var det. Hade inte min klasskamrat bott precis i närheten och sett alltihop samt tagit upp händelsen på morgonlektionen, så hade jag troligtvis inte känt till bombattentatet överhuvudtaget.

Dagens Sverige är vridrigt.
Svar på tråden Kvinnor ofredas sexuellt i Kalmar, är jag en hemsk människa om jag inte bryr mig?