Hjälpa till med lämning/hämtning?
Hej! Av ren nyfikenhet, vad anser ni om följande scenario? Två separerade föräldrar har kommit överens om att det enbart är den ena föräldern som alltid är den som skjutsar barnet till och från umgänge med den andra föräldern. Den andre föräldern lyfter aldrig ett finger för detta utan får bara sitt barn hämtat och lämnat när hen säger att hen vill/kan. Den föräldern som alltid lämnar och hämtar blir sjuk (förkylning, influensa eller något mindre allvarligt) och har inte möjlighet att lämna barnet för umgänge. Vem har ansvar för att få barnet till umgänget? Ska den föräldern som alltid står för x antal mil/vecka hitta en ersättare eller ska den andre föräldern som aldrig hämtar/lämnar vara den som får hämta barnet för en gångs skull? Eller ska man strunta i umgänget och låta barnet stanna hemma?
Min sambo är den föräldern som alltid lämnar och hämtar. Han frågar om jag kan lämna barnet till umgänget då han är sjuk. Jag vägrar då jag inte anser att det är min uppgift och jag anser att mamman gott och väl kan hämta denna enda gång. Jag har dessutom klart och tydligt vid tidigare tillfällen gjort klart att jag finner det helt absurt att det bara är min sambo som utför det praktiska kring barnets umgängen. Sen om han nu vill göra det så kan jag ju inte hindra honom. Jag är själv av den bestämda åsikten att detta inte är min uppgift att lösa, men samtidigt är jag ju färgad av situationen.
Vad anser ni? Vad skulle ni ha gjort? Ska mamman hämta, ska "styvmorsan" (som dessutom är sjukt anti hela upplägget) offra sig att lämna eller ska barnet stanna hemma? Är det styvföräldrars uppgift att se till så att den andre föräldern får umgänge med sitt barn? Vore kul att höra er åsikt.