• Anonym (styvmorsan)

Hjälpa till med lämning/hämtning?

Hej! Av ren nyfikenhet, vad anser ni om följande scenario? Två separerade föräldrar har kommit överens om att det enbart är den ena föräldern som alltid är den som skjutsar barnet till och från umgänge med den andra föräldern. Den andre föräldern lyfter aldrig ett finger för detta utan får bara sitt barn hämtat och lämnat när hen säger att hen vill/kan. Den föräldern som alltid lämnar och hämtar blir sjuk (förkylning, influensa eller något mindre allvarligt) och har inte möjlighet att lämna barnet för umgänge. Vem har ansvar för att få barnet till umgänget? Ska den föräldern som alltid står för x antal mil/vecka hitta en ersättare eller ska den andre föräldern som aldrig hämtar/lämnar vara den som får hämta barnet för en gångs skull? Eller ska man strunta i umgänget och låta barnet stanna hemma?

Min sambo är den föräldern som alltid lämnar och hämtar. Han frågar om jag kan lämna barnet till umgänget då han är sjuk. Jag vägrar då jag inte anser att det är min uppgift och jag anser att mamman gott och väl kan hämta denna enda gång. Jag har dessutom klart och tydligt vid tidigare tillfällen gjort klart att jag finner det helt absurt att det bara är min sambo som utför det praktiska kring barnets umgängen. Sen om han nu vill göra det så kan jag ju inte hindra honom. Jag är själv av den bestämda åsikten att detta inte är min uppgift att lösa, men samtidigt är jag ju färgad av situationen.

Vad anser ni? Vad skulle ni ha gjort? Ska mamman hämta, ska "styvmorsan" (som dessutom är sjukt anti hela upplägget) offra sig att lämna eller ska barnet stanna hemma? Är det styvföräldrars uppgift att se till så att den andre föräldern får umgänge med sitt barn? Vore kul att höra er åsikt.

• Svar på tråden Hjälpa till med lämning/hämtning?
  • Anonym (L)

Jag separerade från min sambo. En av anledningarna var att han vägrade köra mig o min son när min son skulle ha umgänge med sin pappa. Jag hade ingen bil. Tog en timma med buss. Fick vänta i stan medan umgänget pågick. Och samma hem.

Nu var i och för sig min sambo mycket snål med annat med. Hade heller ingen förståelse hur komplicerat det var med pappan till min son. Utan skällde på mig.

Du ska nog tänka på om du vill vara en hel familj med din sambo o hans barn. Eller om du som du har det nu bara tänker på dig själv. Då kanske det är bättre att du separerar.

• Ess

Eftersom du tagit klart avstånd från hela arrangemanget, så tycker jag inte att du ska ställa upp. Han får lösa det med mamman eller vem som helst.

• Sophan

Klart att mamman och pappan ska hjälpas åt med hämtning och lämning, herregud. Hur kunde han gå med på att bara han skulle ansvara för det?

• Ess
    Anonym (L) skrev 2016-01-07 17:01:52 följande:

Jag separerade från min sambo. En av anledningarna var att han vägrade köra mig o min son när min son skulle ha umgänge med sin pappa. Jag hade ingen bil. Tog en timma med buss. Fick vänta i stan medan umgänget pågick. Och samma hem.

Nu var i och för sig min sambo mycket snål med annat med. Hade heller ingen förståelse hur komplicerat det var med pappan till min son. Utan skällde på mig.

Du ska nog tänka på om du vill vara en hel familj med din sambo o hans barn. Eller om du som du har det nu bara tänker på dig själv. Då kanske det är bättre att du separerar.

Jag hade inte heller ställt upp och bundit mig vid att köra fram och tillbaks. Ni föräldrar får lägga ett umgänge som ni själva kan lösa.
  • Anonym (styvmorsan)
    Anonym (L) skrev 2016-01-07 17:01:52 följande:

Jag är av en helt annan åsikt än dig. Jag ser inte hur ett arrangemang som jag tagit klart avstånd ifrån ska hamna på mitt bord för att jag valt att leva med min sambo. Hur kan det inte vara föräldrarnas uppgift att sköta det? Varför tror du att jag bara tänker på mig själv för att jag inte lägger av MIN tid på att skjutsa DERAS barn när HON inte ens kan bemöda sig att NÅGONSIN hämta eller lämna sitt barn. Hur löste du det när du inte kände din sambo, eller nu efteråt? Han kanske inte tyckte det var superkul att lägga flera timmar på att göra något som han anser är er föräldrars uppgift? Jag vill för övrigt inte vara en hel familj med sambon och barnet. 
  • Anonym (styvmorsan)
    Sophan skrev 2016-01-07 17:06:06 följande:

Klart att mamman och pappan ska hjälpas åt med hämtning och lämning, herregud. Hur kunde han gå med på att bara han skulle ansvara för det?

Haha, jadu. Mycket bra fråga. Mamman är mycket bekväm av sig och han vill undvika konflikter.
  • Anonym (L)
    Ess skrev 2016-01-07 17:08:08 följande:

Jag hade inte heller ställt upp och bundit mig vid att köra fram och tillbaks. Ni föräldrar får lägga ett umgänge som ni själva kan lösa.

Tog 10 min att köra med bil. Han hade bara behövt köra en väg. Pappan och jag träffades aldrig. Utan överlämnandet sköttes av en kontaktperson. En dag varannan vecka. Sambon åkte ändå ofta iväg samma väg senare. Men utan oss.

Visst. Jag skötte det själv. Jag tjatade aldrig på min fd sambo. Men han däremot tjatade på mig.

Så då orkade jag inte med honom längre. Kan ju vara samma med ts. Om hon aldrig hjälper till och visar sig avig mot barnets situation så tröttnar hennes gubbe på henne.

Man ska ju vara en sk familj.
  • RosaPudel

Jag hade skjutsat! I vår familj ställer vi alltid upp för varann, oavsett vad det gäller. I vår familj är alla lika mycket värda.

Men jag har, till skillnad från dig(?), ett barn sedan innan jag med (likaså min pojkvän), så jag har kanske en större förståelse i just den här frågan.

Men om DU inte vill och om DU tycker att det känns helfel och om du inte ens vill vara en familj, i den bemärkelsen, så ska du givetvis inte tvinga dig själv till det.

• Anonym (styvmorsan)
    RosaPudel skrev 2016-01-07 17:21:16 följande:

Jag hade skjutsat! I vår familj ställer vi alltid upp för varann, oavsett vad det gäller. I vår familj är alla lika mycket värda.

Men jag har, till skillnad från dig(?), ett barn sedan innan jag med (likaså min pojkvän), så jag har kanske en större förståelse i just den här frågan.

Men om DU inte vill och om DU tycker att det känns helfel och om du inte ens vill vara en familj, i den bemärkelsen, så ska du givetvis inte tvinga dig själv till det.

Jag förstår ditt perspektiv. Som du gissade så har jag själv inga barn,  nej. Kanske hade det varit annorlunda då, kanske inte. Hade de haft mer uppdelat så att mamman ibland också hämtade eller lämnade så hade det kanske varit en annan sak, jag vet inte. Utifrån hur situationen nu är så är detta det sista jag skulle göra. 
  • Anonym (styvmorsan)
    Anonym (L) skrev 2016-01-07 17:20:51 följande:
    Tog 10 min att köra med bil. Han hade bara behövt köra en väg. Pappan och jag träffades aldrig. Utan överlämnandet sköttes av en kontaktperson. En dag varannan vecka. Sambon åkte ändå ofta iväg samma väg senare. Men utan oss.

Visst. Jag skötte det själv. Jag tjatade aldrig på min fd sambo. Men han däremot tjatade på mig.

Så då orkade jag inte med honom längre. Kan ju vara samma med ts. Om hon aldrig hjälper till och visar sig avig mot barnets situation så tröttnar hennes gubbe på henne.

Man ska ju vara en sk familj.
    Vad tjatade han om menar du? Om han var din sambo så hade han väl också lite att säga till om gällande hemmet och barnet, eller?

Av min trådsstart så tror jag väl inte att det framgår min sambos åsikt i frågan? Han visste ju när han frågade att jag skulle säga nej.

Hur tänker du att hämting av barnet inte snarare faller på barnets mamma? Varför kan inte hon hämta denna enda gång? Hur kan det falla på mig framför henne? 

För övrigt ska man ingenting :)
Svar på tråden Hjälpa till med lämning/hämtning?