• Malin5678

Mor- och farföräldrar bryr sig inte

Jag blir så ledsen, min sons mor- och farföräldrar bryr sig inte nämnvärt om min son. Det blev tydligt igår då vi hade julfirande med min sida av familjen och min son fick ingen julklapp av sin morfar och plastmormor! De andra barnbarnen fick julkappar. Kanske hade det att göra med att han bara är 1 år och inte förstår julklappar än men jag tycker att man kan ge ngt symboliskt i alla fall. De är annars väldigt glada i min son, vill gärna gulla med honom och så men de har aldrig erbjudit sig att vara barnvakt eller bara ta en sväng med barnvagnen eller så. De är båda 40-talister. Det är även min sons farmor och farfar och där är farmodern ganska "ung" och pigg men hon är inte så intresserad av min son. Hon har heller aldrig erbjudit sig att vara barnvakt eller så. Farfadern jobbar fortfarande.

Jag blir så himla ledsen, besviken och arg. Min mamma lever inte längre och jag är övertygad om att hon hade älskat att vara barnvakt.

Varför är de så ointresserade? Hur kan det vara viktigare och roligare att gå på NK en hel dag än att umgås med sitt barnbarn?

Börjar tröttna på 40-talister, de skryter alltid över hur bra de har haft det, hur duktiga de varit men sanningen är ju att de är superegoistiska!

• Svar på tråden Mor- och farföräldrar bryr sig inte
  • Alexi

Fast en ettåring är ju så liten att de flesta inte har barnvakt i den åldern. Så släktingarna kanske väntar på att han ska bli större. Någon som är i 60-70årsåldern kan ju också känna att de inte riktigt orkar med en ettåring på egen hand, med lyft, passning osv.

En julklapp är ju lite konstigt att inte ha dock.

• fulsnygg

Man får liksom passa sina egna barn och vara glad om nån erbjuder att hjälpa till. Den enda som verkar vara ego i sammanhanget är ju du.

• Pippiis

Lite underligt med presenterna.. Kommer de ofta och hälsar på? Frågar de mycket om barnbarnet? Ringer de ofta för att höra hur han mår?

Jag tycker inte man kan räkna med barnvakt men jag förstår att man kan bli ledsen när ingen erbjuder sig just för att de vill träffa barnets (och inte enbart för avlastning för föräldrarna).

• annabellelee

Far-och morföräldrarna till mitt barn bryr sig Heller inte så mycket. Min mans föräldrar är gamla och har liksom annat fokus i livet ( problem med hälsa, hemtjänst osv) och mina egna föräldrar har redan massor av barnbarn som mina syskon bidragit med. Det är synd såklart,men jag tänker att engagerade farföräldrar är en trevlig bonus,ingen garanti.

• asta66
    fulsnygg skrev 2015-12-31 09:07:00 följande:

Man får liksom passa sina egna barn och vara glad om nån erbjuder att hjälpa till. Den enda som verkar vara ego i sammanhanget är ju du.

Är jag udda som tycker det är självklart att familj och släkt är viktiga. Och vill man ha en relation till barnbarnen får man väl vara med dem. Annars blir man en oviktig person i deras liv när de blir större.

• Noran

Mina barns far och morföräldrar bryr sig extremt mycket om sina barnbarn. Men det betyder inte att dom är barnvakt. Äldsta barnet (10 år) är där ibland på loven. Även yngsta barnet som nu är 4 har börjat följa med ibland. Han var runt 3 första gången tror jag. När barnen var under 1år hade vi inte barnvakt. 

• sextiotalist
    asta66 skrev 2015-12-31 10:04:00 följande:
    Är jag udda som tycker det är självklart att familj och släkt är viktiga. Och vill man ha en relation till barnbarnen får man väl vara med dem. Annars blir man en oviktig person i deras liv när de blir större.
    Åh, jag har flera exempel på att så inte är fallet. T.ex jag stod väldigt nära min mormor, när jag blev lite äldre. Hon bodde ändå 50 mil från mig, men som tonåring så var jag ofta hos henne, utan att hon varit barnvakt mer än en enda gång (som hon inte fixade).
    Min sambos barn står väldigt nära sin mormor, hon har aldrig varit barnvakt och de har träffats under somrar och jular.
    Min son har bra och nära relation med sina farföräldrar och mormor, inte barnvaktande där heller.

Svar på tråden Mor- och farföräldrar bryr sig inte