Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Rataxes skrev 2024-08-06 11:42:04 följande:

Den vänsterextrema sagobloggen som snyltat till sig över 300 miljoner av skattebetalarnas pengar genom åren måste vara ännu sämre än både public service och Aftonlatrinen:
    Publicerar sån här skit skriven av en kommunist:

Hur många år pratar du om? Idag får ETC 1/17 del av det belopp som du anger. 

Kan du förklara varför du anser att ditt inlägg är lämpligt att posta i en tråd  om Public service?
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Evalenabena skrev 2024-08-06 14:23:56 följande:
    Vänta lite nu, ska du sätta gränsen för vad som är lämpligt? Du specificerar andra nyhetsredaktioner som inte har med frågan att göra.
    Vart drar vi gränsen? Du får ett svar på ditt inlägg.

När jag gjorde jämförelse  mellan SR och SVT och SVD så var det för att visa att skillnader i rapportering och inlägget var kopplad till en pågående diskussion. Inlägget hade en tydlig koppling till trådens ämne (är PS opartiska).

Om tråden ska fyllas med inlägg utan koppling till pågående diskussioner där folk listar namnen på tidskrifter som man anser är bättre eller sämre än SVT/SR och utan koppling till trådens ämne (är PS opartiska)så kommer tråden tappa sin relevans.

• KillBill
    Rataxes skrev 2024-08-06 15:57:09 följande:
    Visst brister de i opartiskhet, det har påvisats flera gånger i tråden. Vinklade rubriker och nyheter, 
    Ett exempel:
    Den eliminerade terrorledaren för hamas beskrevs av SVT som "progressiv", Argentinas folkvalde president beskrivs som "kontroversiell".
    När det gäller ditt påstående om att ledaren för terrorsekten Hamas, Ismail Haniya, som nyligen dödades, skulle ha beskrivits som "progressiv" så kan jag inte hitta belägg för att detta ska ha sagts i SVT. Kan du återkomma med en länk till källan så att det blir tydligt i vilket sammanhang detta nämns?

Däremot finns det nyheter i flera medier att Ismail Haniya betraktades som pragmatisk av olika diplomater men detta har flera medier rapporterat om och nyheten kommer från Reuters så det kan inte gärna vara den nyheten som du refererar till eller? 

Kan du utveckla varför det skulle vara fel att kalla Argentinas folkvalde president Javier Milei för kontroversiell? Olof Palme var folkvald politiker som också betraktades som kontroversiell.  Ordet  omdebatterad är synonym till ordet  kontroversiell och såväl Javier Milei som Olof Palme var/är omdebatterade politiker.  Längre ner ser du att även SVD beskriver Javier Milei som kontroversiell. 

omni.se/forhandlade-om-vapenvila-sags-som-mer-pragmatisk-an-andra-inom-hamas/a/Mn7j8B

www.svd.se/a/Q7v9Gx/milei-fran-galning-till-president

• KillBill
    Mentat skrev 2024-08-07 08:30:10 följande:
    Jag googlar på: begrepp site:site-adress.

Idag när jag söker på vänsterextremt site:sverigesradio.se får jag 491 träffar medan högerextremt site:sverigesradio.se ger 19800 träffar.

Motsvarande sökning på -populism ger 81 vs 2490 träffar. Om du tycker att den kvoten är rimlig och ett tecken på opartiskhet så får det stå för dig. Jag har försökt att undvika att peka ut enskilda program utan se de långsiktiga tendenserna, något granskningsnämnden inte kan göra - bl.a. därför att materialet på webben inte faller under granskningsnämnden.
    Det är något som är galet. När jag gör exakt samma sökning får jag följande resultat: Det är ungefär samma förhållande mellan högerextremt och vänsterextremt som på den svenska säkerhetspolisens hemsida.  Jag får dessutom betydligt fler träffar på vänsterpopulism än vad du får. 

Fråga. Kan du ha begränsat din sökning på något sätt antingen i tid eller med gjort en sökning andra sökkriterier?

• KillBill
    KillBill skrev 2024-08-07 09:06:02 följande:
    Det är något som är galet. När jag gör exakt samma sökning får jag följande resultat: Det är ungefär samma förhållande mellan högerextremt och vänsterextremt som på den svenska säkerhetspolisens hemsida.  Jag får dessutom betydligt fler träffar på vänsterpopulism än vad du får. 

Fråga. Kan du ha begränsat din sökning på något sätt antingen i tid eller med gjort en sökning andra sökkriterier?
    Sorry, glöm detta inlägg. Jag ser att jag gjort fel och råkat få med ett mellanrum i min sökning...
  • KillBill
    Mentat skrev 2024-08-07 09:35:47 följande:
    Ja, jag konstaterade just samma sak. Bra, då fick vi i alla fall utrett vem som gjorde en korrekt sökning.
    Det märkliga är att jag får fler träffar än dig när jag söker på högerextremt respektive vänsterextremt (25 800 respektive 1260)..
  • KillBill
    Mentat skrev 2024-08-07 09:35:47 följande:
    Ja, jag konstaterade just samma sak. Bra, då fick vi i alla fall utrett vem som gjorde en korrekt sökning.
    Jag roade mig med att jämföra antalet sökträffar på olika hemsidor och jag kan inte se att Sveriges Radio utmärker sig.  I sökresultaten från Expressen, AB, SVD och DN ingår träffar från debattartiklar från politiska partier och från tidningarnas politiska ledarsidor och det  påverkar förstås dessa resultat. Det man kan konstatera är att  högerextremism förekommer betydligt oftare i nyhetsförmedlingen och det oavsett om källan är PS eller någon av de stora svenska tidningarna.  Detta förklaras sannolikt av att högerextremism är vanligare än vänsterextremism alternativt att högerextremister är är mer våldsbenägna än vänsterextremister och sannolikt gäller detta både i Sverige och internationellt. 

• KillBill

Att någon anser att SVT är partisk och visar enstaka exempel på att det skulle vara så innebär inte att det är så. 

Det finns forskning på om vänstern eller högern frågor får mest utrymme i publik service (SVT och SR) och den visar  att det beror på vilka frågor som dominerar debatten.  Ibland får vänsterns frågor mest utrymme ibland högerns och det är inte ett belägg för att PS är partiska. 

• KillBill
    Herrejävlar vad Anders Holmberg klär av Henrik Jönsson i detta avsnitt av 30 minuter. Holmberg visar tydliga exempel på Jönsson ohederliga propaganda och Jönsson är helt svarslös. Sällan har det blivit så tydligt vem som är charlatan. 

www.svtplay.se/video/jVwPYM4/30-minuter/avsnitt-16
  • KillBill
    nattuw skrev 2024-12-13 06:59:44 följande:
    Så SVT använder ett klipp som är klippt ur sitt sammanhang föra att sätta åt Henrik Jönsson för ett klipp som Jönsson har klippt ur sitt sammanhang...
    Men det stämmer ju inte. På vilket sätt var Jönssons skamlösa fulklipp, klippt ur sitt sammanhang?

• KillBill
    Digestive skrev 2024-12-14 20:11:45 följande:
    Som du tror att jag påstår? - du fick precis ett exempel på vad jag menar.
    Du hänvisar till ett dokument som bland annat beskriver hur processen för politiskt motiverade direktiv ska hanteras och som formulerar sig såhär om förvaltningsordningen:

"Bolag med statligt ägande förvaltas i normalfallet av Regeringskansliet. Merparten av bolagen förvaltas av Näringsdepartementet som har en särskild organisation för förvaltning av bolag med statligt ägande. Näringsdepartementet ansvarar även för frågor gällande statens företagsägande som ställer krav på en enhetlig ägarpolitik."
    Den här debatten påminner mer och mer om en grammofonskiva som har hakat upp sig..

Det är Vattenfalls Styrelse som ansvarar för beslutsfattandet inom Vattenfall (baserat på övergripande ägardirektiv från regeringen)

Den tidigare ordföranden Lars G Nordström dementerar att det låg politisk påtryckning bakom beslutet att släcka R1 och R2 och han förklarar att det handlade om ett kommersiellt beslut av styrelsen på rekommendation från ledningen.

www.expressen.se/nyheter/val-2022/vattenfalls-tidigare-ordforande-kommersiellt-beslut/

- - -

- - -

Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?