• sodapopinski

BF september 2016

Är jag först här med BF i september nästa år? Hittar ingen sådan tråd så jag startar en ny. Plussade igår och har enligt vad jag googlade fram BF 5 september. Jag och min man är 31 resp. 33 och det här är första barnet. Vi blev gravida på andra försöket så just nu känns det bara helt overkligt alltihop! Här kan vi väl följas åt vi som väntar barn i september?

• Svar på tråden BF september 2016
  • pannkakan87
    skatergirl81 skrev 2016-01-21 12:46:01 följande:
    Nej inga barn sen innan, tänkte gå till Lovisa mottagningen för mödravården, det ligger bättre till för oss.

Jag skaffa också en app igår, det är så kul...typ 11 % av graviditeten är avklarad
    Går också på Lovia :) så himla bra där!
  • SabiinaL

Jo men absolut är det ju det! Bara att jag velat ha en bebis i 6-7 år nu, så nu när jag liksom äntligen jag flyttat hemifrån, har ett stabilt förhållande, flyttat hemifrån osv så blir man ju lagom lycklig när man ska få det man drömt om så länge! Därför är jag så himla rädd & förlora det också.
    Dock har jag inte varit på något ultraljud än, bara vad min app säger. Att hjärtat brukar börjar slå vid vecka 6-7. Men jag har ingen aning. Ska be om ett ultraljud, och om barnmorskan inte går med på det så fixar jag ett privat istället.

• Jennymariaa
    sandiepie skrev 2016-01-21 19:18:53 följande:
    Hej! Jag hoppar gärna in här! Är i v6 (5+4) och är lite nyfiken på om där är tvillingar eller ej! :) jag skulle gärna vilja göra ett ul eller vul i v 8, så man kan planera lite annorlunda. Har du erfarenhet av kliniken i Lund eller är de via bekanta du kan rekommendera den? :) är själv från Skåne så funderar på att ta möjligheten isåfall. / sandipie
    Det var en tjejkompis som rekomendera den, dom var super nöjda! :)
  • LaOtona
    pilie skrev 2016-01-21 19:37:24 följande:

Hej! Jag fick ett starkt plus på testet igårkväll efter att mensen inte dök upp på ett par dagar. Jag är SUPERGLAD och rätt chockad då det inte var planerat. Jag har två MF/MA i bagaget så jag är hemskt orolig.

Min partner och jag har inte varit tillsammans särskilt länge och har ännu en distansrelation (men han vill flytta hit!). Han slutar jobba om typ två timmar, så då ska jag ringa och berätta för honom. Spännande!!

Spännande att se vad han säger!!
  • sandiepie
    Jennymariaa skrev 2016-01-21 20:09:17 följande:

Det var en tjejkompis som rekomendera den, dom var super nöjda! :)

Okej! Tack så mycket :) ska definitivt boka där efter inskrivning bokats!
  • sagoskog
    sandiepie skrev 2016-01-21 19:55:04 följande:

Hej! Ja vi har tvillingar i släkten, enligt "sägen" så är det min generation som har stor chans att få tvillingar denna gången. Plus att jag är så uppsvälld att jag har fått lägga alla jeans och byxor. Vilket jag tycker är väldigt tidigt.. kan vara vanlig uppsvälldhet också såklart, men tanken finns ju där!

Spännande! Förmågan att lossa tvåägg är ju ganska ärftligt. Och man kan ju ärvda det både från sin far och mors sida. Tror inte så mycket på "sägen" ;) Men på ett sätt stämmer det ju med att det kan hoppa generationer eftersom fädrar bara ärver anlaget, utan att själva har någon ökad benägenhet att få tvillingar. De har ju inga äggstockar som kan lossa två ägg, men mycket väl kan föra över den egenskapen till sin dotter. Enäggs är ju inte ärftligt alls. Jag blev väldigt snabbt svullen om magen när jag väntade tvillingar, så det kan absolut vara en ledtråd :)
  • SaWi

Då kanske man ska ta sig en tur till Lund då :) Har varit på den kliniken innan med annat o dom e bra :)

• sandiepie
    sagoskog skrev 2016-01-21 20:25:52 följande:

Spännande! Förmågan att lossa tvåägg är ju ganska ärftligt. Och man kan ju ärvda det både från sin far och mors sida. Tror inte så mycket på "sägen" ;) Men på ett sätt stämmer det ju med att det kan hoppa generationer eftersom fädrar bara ärver anlaget, utan att själva har någon ökad benägenhet att få tvillingar. De har ju inga äggstockar som kan lossa två ägg, men mycket väl kan föra över den egenskapen till sin dotter. Enäggs är ju inte ärftligt alls. Jag blev väldigt snabbt svullen om magen när jag väntade tvillingar, så det kan absolut vara en ledtråd :)

Tack för all info och att du tar dig tid att svara. Det är min farbror och faster som är tvåäggs tvillingar :) Haha nja, man ska väl inte lyssna för mycket på sägen och myter. Men det händer ju att de stämmer ;) Jag får helt enkelt se om de blir ett tidigt ul. Hade varit skönt att veta, så vi kan boka vagn osv!
  • mona83

Ni som gjort vul, hur har ni gjort för att få göra ett? Har en mindre blödning sen igår och jätte nervös, har inte ont eller klumpar utan ljusrött blod. Men fick inte komma till gyn för ett vul. Utan jag skulle vänta i tre veckor och göra ett nytt test... Hur ska man stå ut med ovissheten i tre veckor?!

L.O.V.E
  • Millissons

Dendär mottagningen i Lund, är det privat? Bor inte i Lund o tänkte mest på om dom tar emot en om man inte är listad hos dom?

Svar på tråden BF september 2016