min första ekonomiska kris
Hej!
Jag har då hamnat i en väldigt knepig sits. Aldrig någonsin varit i en ekonomisk kris innan utan alltid sedan jag var barn sparat och alltid haft ett sparkonto vid sidan av. Jag har aldrig levt över mina tillgångar, aldrig tagit kredit/lån eller någonting. Är ingen shopaholic heller utan jag har det jag behöver och när jag handlar så gör jag det när pengar finns. Skulle aldrig ta kredit för att köpa saker t.ex.
Nu till min sits:
Jag är studerande. För ett halvår sedan mitt i terminen blev jag väldigt väldigt sjuk. Jag var tvungen att avbryta mina studier och jag hade ingen vetskap om att det gick att sjukskriva sig som student, klantigt av mig jag vet.
Jag började studera igen nu i höst men fick då inte beviljat csn eftersom jag inte hade tillräckligt med poäng eftersom jag avbröt mina studier. Jag har hela terminen försökt att studera in dessa poäng men inte riktigt hunnit då jag studerat 200 procent.
Jag har levt på mitt sparkonto men nu är det helt tomt.. Allt har gått till räkningar (hyra, el, mobil, bredband).
Jag kommer att få csn igen nästa år då jag har fått in mina poäng nu som krävs. Men de kommer inte förens i januari. Jag kommer även att få en stor summa pengar från försäkringskassan från en tidigare skada som jag ansökt om men dessa pengar kan dröja, de kanske kommer i april-maj. Jag har dessutom fått två nya extrajobb men börjar inte förens efter årskiftet och får då min första lön i februari.
Jag har tagit privatlån av min familj för novemberhyran då men jag klarar mig inte nu i december. Så min fråga är:
Vågar jag öppna ett kreditkonto på handelsbanken för att kunna betala hyran för dec? Är det bara att betala in den summan sen i januari när jag har pengar igen? Jag har jobbat lite i december också så kommer att få en liten lön + csn.
Jag har som sagt aldrig gjort detta innan så är otroligt nojjig. Jag har även stadigt sommarjobb osv så jag vet att pengar i framtiden är inga problem och jag kommer aldrig hamna i den här sitsen igen.
LÅNGT inlägg men om ni vet något om krediter hos banker hojta gärna. Det handlar om typ 3000 kr jag måste ta. Har sålt ganska mycket kläder osv också.
TACKSAM för svar!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-23 02:57
update: skrev fel, jag kommer inte få pengar från FK för en skada utan menar mitt försäkringsbolag såklart.