TS, du är inte ensam! Vår skola har orosanmält flera ensamstående mammor som varit ?besvärliga? och sökt hjälp för sina barn med funktionshinder. Bra och engagerade mammor, eftersom jag känner två av dem sen många år och umgåtts tillsammans med barnen. När skolan inte klarar att tillgodose barnens behov, det kan gälla dyslexi, autism eller adhd, försöker de peka på en svag förälder istället. I det ena fallet bad mamman skolan om kuratorstöd till dottern men blev nekad. Hon har lagt enorm energi på att få till barnens NPF-utredningar som skolan förhalat. Och så kom då en orosanmälan kring rena tramsigheter och tydligt hittepå (som
Nära vänner vet vi att hennes barn alltid har varma och rena kläder t ex). Min mamma har arbetat som stödfamilj och jag har flera vänner som jobbar inom socialtjänsten. Hade aldrig kunnat tro att ett fall skulle kunna skötas så illa som dessa båda! Flickan har t ex berättat för mig att skolsköterskan ställt ledande frågor med uppenbart syfte att få henne att ?säga nåt dåligt om mamma?. Båda dessa familjer har varit så hårt pressade och i ena fallet bytte man skola. Men Att byta skola i Sthlm är inte lätt då det inte finns skolplatser. Men ni som tror att en skolsköterska alltid har rent mjöl i påsen och barnens bästa i åtanke får nog tyvärr ta in att så inte alltid är fallet. Tror som någon skrev ovan att människan ?gått på magkänsla? eller snarare sina fördomar om ensamstående mammor och sedan, ingen desperation för att slippa stå med byxorna nere, försökt pressa fram och klippa ihop nåt slags underlag för denna anmälan. Kompletteringarna som skickades in till socialnämnden är nämligen än mer uppåt väggarna och hon ?gissar? tydligt olika scenarion utifrån skärvor av vad ett litet, autistiskt barn berättar under press. Den ena fördomen efter den andra målas upp trots att det inte finns någonting som tyder på att dessa saker skett eller uttalats. Tvärtom är somligt så knasigt att vi som känner de anmälda väl blir rejält upprörda. Lider så med denna mamma och har skrivit ett brev till socialtjänsten om de upplevelser jag har av att hon och hennes barn behandlats på ett annat sätt av personalen än jag och min man, helt utan grund. Det finns as i alla yrkeskategorier. Och fördomar växer till monster i myndighetshänder. Tyvärr lyssnade socialtjänsten på den galna skolsköterskan under en lång tid. Tills båda mammorna bad att få tala med deras chef. Men en av flickorna hann placeras i jourhem som gjorde henne illa under tiden! Och den andra familjen utsattes för en granskning i hemmet som pågick i månader. En granskning som slutligen kom fram till att allt såg bra ut. Vad kostar inte sånt skattebetalarna? När de istället kunde lägga pengarna på en kontaktfamilj någon helg då och då så dessa stackars trakasserade mammor fick vila lite. Nej, fy för alla dessa människor som tror att ?en anmälan i onödan inte gör skada?! Jag kan inte ens föreställa mig den press de levt under i månader och ena fallet, år, medan utredning och förhör pågick. Skäms åt alla som orosanmäler funktionnedsatta barns föräldrar istället för att ställa frågor om det som oroar, samt erkänna och stötta barnen! Anmälningarna har ökat med 50 procent under pandemin. När människor inte träffas och talar med varandra växer fördomarna. Något att fundera på. För alla. Men i synnerhet skolpersonal.