• Anonym (Väldigt ledsen)

Min mammas kommentarer om begravningsplanerandet sårar :-(

Min pappa dog för en tid sedan helt utan förvarning. Min pappa och mamma är skilda sedan lääänge tillbaka. Jag och min syster planerar den givetvis efter bästa förmåga och vi kommer bra överens och jobbar på bra med allt som måste göras. Efter att ha kommit en bit på väg så slumpar det sig att jag börjar nytt jobb. Jag känner att jag har fullt stöd hos arbetsgivaren och jag känner att jag klarar av att börja på det nya jobbet. Två gånger dessförinnan säger min mamma till mig i telefonen "Har du sagt till din chef att du inte kan jobba på fredag (första arbetsdagen)? "Du kan väl inte lämna din syster med allt själv"? Jag blir så ledsen när jag hör detta men det förstår hon inte alls. Min syster har inte alls nåt emot att jag jobbar för man orkar inte göra hur mkt som helst med begravningen precis varje dag. När man har familj har man ju också en massa andra saker att göra. Blir så arg på mamma som får mig att känna mig förminskad. Jag är vuxen och kan ta egna beslut. Det är så dåligt att yttra sig om sånt man inte vet om. Jag och min syster har också diskuterat att vi inte vill att mamma sitter på första bänken på begravningen och vi visste inte om hon tänker göra det eller inte. För att förhindra en ev "drama-scen" från min mamma så säger min syster till henne att hon kan sitta på bänken bakom oss. Hon blir jätteledsen och börjar gråta. Sen ringer mamma upp mig och skriker "Har du sagt att  jag ska sitta på bänk 2? tror du inte att jag visste det?? Hon fortsätter skrika åt mig och jag får ingen syl i vädret (som det brukar vara ofta) "Har du sagt det - JA eller NEJ"? Ofta känns det faktiskt som om kontakten med mamma tar mer än vad den ger och inte minst nu. Det är jättetufft nu och hon lägger fokus på sig själv. Det känns som om hon har svårt att förstå människor omkring henne. Kan tillägg att hon utan att blivit rådfrågade kommer med tips till musik och hon ifrågasätter saker som jag och min syster beslutat om som har med begravningen att göra. Fler som känner igen sig? Tips? Råd?

• Svar på tråden Min mammas kommentarer om begravningsplanerandet sårar :-(
  • Anonym (L)

Jag tänker att eftersom din mamma och pappa var skilda och du o din syster planerar så är det som ni sinsemellan kommer överens om som gäller.

Sen tar sorg fram det värsta i vissa människor, låter som din mamma är en sån. Försök att inte låta henne ge dig dåligt samvete, du gör ditt bästa. Fundera över din pappa, vad hade han sagt åt dig om han levat ang begravningen o sånt din mamma säger.

Svar på tråden Min mammas kommentarer om begravningsplanerandet sårar :-(