Inlägg från: Jag är bara jag |Visa alla inlägg
  • Jag är bara jag

Obligatorisk förskola från tre år – bra eller dåligt?

Vansinne. Blir det så vägrar jag. Mina barn ska inte gå på dagis-punkt!  Lära sig prata och umgås med folk kan barn göra ändå. Gjorde vi på min tid när dagis inte ens fanns.

• Jag är bara jag
    Aniiee skrev 2015-12-16 17:08:11 följande:
    Finns väl redan? Eller, ja, den är lite luddig, kanske. Här kallas den för "obligatorisk förskola" från 3 års ålder, men den är frivillig för barnen och föräldrarna. Den obligatoriska biten är gentemot kommunen, som måste tillhandahålla gratis förskola till alla 3-åringar och uppåt 15 timmar i veckan.

Nu är det ju dock inte det Westerberg tar upp.

Dock har Westerberg (och Putman och Myrberg) en poäng. Barn som inte ingår alls i större sociala sammanhang där barn i deras egna ålder ingår halkar efter, jämfört med barn som ingår i större sociala sammanhang där barn i deras egen ålder ingår. Inte bara i språk, som Westerberg tar upp, utan även i kreativt och kritiskt tänkande. Om det är av ondo är dock inte säkert. Det går ju att ta igen förhoppningsvis, när man väl hamnar i de större sammanhangen (grundskolan). (Här ligger även faran med sk home-schooling, barnen kan bli fast)

SJÄLVKLART går det att avhjälpa baksidorna. Men det är inte alla som kan eller gör det.
    Och avigsidorna med dagis i sig då? Jag är 100% emot dagis,ett sossepåfund med början i Alva Myrdal som omyndigförklarade alla föräldrar. Barn av idag blir i det närmaste ligister allihopa och det är till stor del dagis fel. Ett extremt fåtal med idioter till föräldrar kan ha nytta av dagis, men f.ö är det förvaring/barnpassning.
Svar på tråden Obligatorisk förskola från tre år – bra eller dåligt?