Inlägg från: Anonym (samtal bättre) |Visa alla inlägg
  • Anonym (samtal bättre)

Hur ofta kan en förälder kräva ändring av umgänget?

Jag tror det bästa  vore att ta en positiv attityd men samtidigt lyfta de självklara bitarna.

Jag antar att du också tycker det är positivt att  de  får tillgång till sin pappa och att  han faktiskt vill ha en relation med dem. Det är jätteviktigt för barnen.

Sen är det naturligtvis rimligt att han ordnar förutsättningarna på ett bra sätt. Självklart måste det finnas rum och ett välkomnande upplägg i det nya huset. Det borde han naturligtvis se till att ordna först.
    Därefter är det nog klokt att skynda lite långsamt, börja med att hälsa på, lära känna varandra i den nya familjen och kanske sova över nån gång om allt känns bra.

När man kommit så långt är det kanske läge att prata om ev. permanenta lösningar och förändringar. Hur ska det gå till på lite längre sikt, hur jobbar han?
    Jag håller med övriga här om att det ju är pappan de åker för att träffa inte pappans nya familj medans pappan är och jobbar.. Den biten får ni reda ut och ta hänsyn till i ert avtal. Inte för att det har nån direkt juridisk betydelse (när man väl har en deal).. då är det upp till resp. förälder att ordna tillsyn på ett bra sätt.

Att de inte varit ihop så länge är nog inget som någon tar hänsyn till utan snarast om/hur allt är ordnat och om barnen får det bra. Man kan ju alltid spekulera i hur långvarig en ny relation ska bli men det vet ju faktiskt ingen. Oavsett hur länge man varit ihop kan det ta slut nästa dag så det tror jag inte rätten lägger sig i (men jag vet inte säkert).

Med allt detta sagt så tror jag faktiskt ändå ni borde ha bättre möjligheter att komma fram till en bra lösning och ett avtal själva - utan att gå till rätten. Förutsatt att ni båda har barnens bästa för ögonen och kanske hjälp av någon i samtalet..

Jag skulle börja med att ställa några grundläggande frågor - för att se om det finns något att bygga på:
    - Är vi överens om att lyssna på barnen och ta hänsyn till deras vilja?
    - Är vi överens om att de ska vara mer hos dig för att träffa DIG i första hand..?
    - Är vi överens om att de behöver känna att det är ett hem med eget rum, sängar och lite mysigt ordnat?

Om vi kan vara överens om dessa bitar så behöver vi inte gå till rätten, då kan vi göra ett samarbetsavtal själva. Vi börjar med att höra vad barnen vill och hur de vill ha det...

Svar på tråden Hur ofta kan en förälder kräva ändring av umgänget?