• AsryAvot

Någon mer runt 30 som längtar efter sitt första plus?

Hej på er! Jag är 30 och min sambo är 29. Vi gjorde vårt första försök i november, men tyvärr fick jag min mens i helgen. Jag använder Natural cycles för att ha koll på min cykel, och är ändå glad över att den för första gången hittade min ägglossning denna cykel (slutade med p-piller för tre månader sen). Så nu vet jag att kroppen är igång igen som den ska. En sak i taget :)

• AsryAvot

Jag slutade också med mina p-piller för att jag inte mådde bra av dem,och började då med natural cycles för att inte bli gravid. Men har nu gått över till plan :) NC ber en göra ägglossningstest när det närmar sig, men den utgår från mitt mönster och lär känna mig, vilket jag tycker är ganska häftigt.

Det är praktiskt att känna sin ägglossning :)

• AsryAvot
    smulis85 skrev 2015-12-08 12:46:24 följande:

Vist tempar man när man använder NC eller tänker jag på någon annan då?

Det stämmer, man tempar varje morgon med NC.
  • AsryAvot

Grattis Sara86! Vilken fin julklapp ?

Min ägglossning är beräknad om en vecka, hoppas på en trevlig start på 2016. Har dock märkt att jag har få dagar mellan ägglossning och mens vilket gör mig lite orolig. Ska ändå ringa min barnmorska snart så jag ska ta upp det med henne då.

• AsryAvot
    Sara86 skrev 2015-12-16 20:08:03 följande:

Ja, verkligen en toppenjulklapp i år :) Jag mätte 8 dagar mellan äl & mens, testade med b-vitamin, vet inte om det var det som gjorde det, men på andra månaden med det tog det sig för mig. Annars hade jag tänkt ringa bm i januari och höra.

Håller tummarna för dig & de andra.

Det låter ju lovande, då finns det ändå hopp. Var det någon speciell b-vitamin du åt?
  • AsryAvot
    Sara86 skrev 2015-12-17 19:35:01 följande:

Nej, köpte någon på Apoteket som det stod b-vitamin på, kan kolla namn & bild senare idag/imorgon & försöka komma ihåg att ta en bild. Första månaden var det ingen skillnad, men på andra månaden blev jag gravid, kan ju inte säga att det var det som gav resultat men oavsett är jag nöjd :)

Tack för tipset :) Ska läsa lite mer om det här. Och hoppas på det bästa!
  • AsryAvot
    Sara86 skrev 2015-12-18 07:38:02 följande:

De hör köpte jag på Kronans Apotek.

Tack tack! Ska jämföra den med b-vitaminerna i min multivitamin.
  • AsryAvot
    smulis85 skrev 2015-12-18 23:52:24 följande:

Då är äl på g för min del :) lite tidigare än förra månaden. Då blir min bim den 3:e januari :)

Lycka till! Enligt natural cycles bör min äga rum om exakt en vecka, det blir med andra ord en aktiv jul hehe!
  • AsryAvot

Jag är så förvirrad över min cykel. Har inte skrivit här på ett tag, men jag har varit sjukskriven i en månad och inte orkat tänka på det här.

Jag är på cykeldag 43 idag, har alltså inte haft min mens sedan början av december. Skulle haft ägglossning 26/12, men hade den först 7/1, alltså för 10 dagar sedan. Natural cycles beräknade att jag skulle ha min mens igår (perioden mellan ägglossning och mens är i regel 9 dagar för mig). Jag har inte fått min mens än, och när jag lägger in min temperatur ser jag att den börjat stiga de två senaste dagarna.

Tänkte först att min cykel var helt ute och snurrade den här månaden och trodde inte ens att jag skulle ha ägglossning först. Men nu vågar jag nästan börja hoppas.

Det konstiga är att jag har haft kraftig pms sedan 1/1, som har gått lite upp och ner.

Men så klart letar jag massa tecken nu.

Började i förmiddags känna en konstig värk i nedre delen av magen. Lite som mensvärk men ändå inte. Känns mer som att det spänner än krampar.

Nu har jag på en dag gått från att knappt bry mig till att känna mig helt besatt!

• AsryAvot
    smulis85 skrev 2016-01-18 15:13:58 följande:

Har också haft nån månad med extra lång cykel är ju jätte jobbigt dock höll inte jag på att försöka bli gravid då.

Men om du vet att du haft äl den 7/1 så kan du väll kanska göra ett test snart och se om du är gravid.

Jag gjorde ett test igår, men det var negativt. Känns som att min mens är på gång nu så det är bara att ställa in sig på det. Skönt att veta iaf. Antar att min cykel kanske blivit lite knäpp eftersom jag varit sjuk i en månad. Eller så är det en tillfällighet bara.

Jaja nya tag i februari!
  • AsryAvot

Känns som att jag hamnat i ett urjobbigt läge.

För det första, jag måste byta jobb och söker de som finns, men det finns inte så många lediga jobb inom min bransch. Nästan så att jag överväger att säga upp mig och börja arbeta som timanställd på andra ställen.

Men det känns som att jag måste få något annat innan jag blir gravid.

För det andra, det där med att lyckas bli gravid. Nu är det drygt 7 månader sen jag slutade med mina p-piller och min menscykel är så märklig. Den blir längre och längre, min senaste cykel var på 50 dagar. Ägglossningen har varje gång inträffat 7-10 dagar innan mens.

Dessutom har jag riktigt kraftig PMS veckan innan mens, jag mår så fruktansvärt dåligt att jag inte fungerar då.

Iallafall, igår var jag hos min barnmorska i ett annat ärende. Jag passade på att fråga henne om min menscykel. Hon sa att det kan bero på att jag ätit p-piller, eller tex. stress (har stressat ohälsosamt för några månader sen). Jag hoppas att det bara beror på något av detta. Sen sa hon att det även kan vara PCO. Vi får väl se om det rättar till sig eller om vi får söka hjälp. Isf får vi göra det först i november.

Barnmorskan tyckte att vi först och främst bara ska koppla av och ta det som det kommer . Och det känns nog som det bästa nu.

Känns som att allt helt plötsligt blivit så komplicerat bara för att vi vill ha barn!

• AsryAvot
    smulis85 skrev 2016-04-05 20:14:23 följande:

Fy stackare med så lång menscykel :(

Ja man ska nog försöka ta det som de kommer men är ju inte lätt alla gånger speciellt när man inte har något tålamod.

Jag håller på att studerar första terminen av 7 så får ta de som de kommer hade jag tänkt när jag blir med barn. Antingen tar jag studieuppehåll ett år eller så fortsätter jag då jag har distansstudier. Men vist är de krångligt när man inte kan bestämma själv när man ska bli gravid, allt är ju så osäkert.

Ja det är väl så att man får ta det som det kommer. Och anpassa livet därefter. Man kan ju inte vänta i all evighet att skaffa barn heller, speciellt inte när man blir 31 år om några månader.

Vi hade tänkt vänta med att försöka till sommaren. Jag har sökt en del jobb och det skulle vara skönt att först få ett nytt jobb och hinna jobba lite innan jag blir gravid. Vem vill anställa någon som redan är gravid?

Är nästan säker på att jag hade ägglossning igår (vilket innebär att det var dag 34 istället för 42 och då börjar det kanske gå åt rätt håll). Hade riktigt ont på vänster sida, kan knappast ha varit något annat.

Vi fick ändå ett infall när vi gick och la oss igår kväll. Eftersom jag nu har så långa cykler och aldrig riktigt vet när Jag ska ha ägglossning så känns det ändå som att det gäller att passa på.

Så nu får vi se. Först och främst bäntarcjag med att se om NC sätter ut att jag haft ägglossning.
  • AsryAvot
    smulis85 skrev 2016-04-12 09:58:40 följande:

Min mens har försvunnit inne på dag 38 bim+7 men tror att jag hade senare äl så kanske är bara på bim-3 idag. Ska ta ett till gravtest på lördag hade jag tänkt om mensen inte redan kommit.

Spännande! Då håller vi tummarna och hoppas att det inte var ägglossningen som var sen. ????
  • AsryAvot
    Jordgubbarochmjölk skrev 2016-04-13 22:29:22 följande:

Hej allihopa! Nu har vi fått tid för utredning, känns spännande och lite läskigt på samma gång. Att man är lite nervös har väl att göra med att man inte riktigt vet vad som väntar samtidigt är det skönt att vara igång.

Vad skönt att ni fått en tid! Det finns så mycket hjälp man kan få. Får ni komma dit snart?
  • AsryAvot
    smulis85 skrev 2016-04-14 07:59:49 följande:

Börjar bli nervös nu försöker intala mig själv att jag inte är gravid, blir mindre besviken då om mensen kommer imorgon.

Har skit ont i bröstvårtorna och mycket mensvärk. Pga mensvärken känns de som att mensen kommer att komma när som helst :( mina drömmar ska vi inte ens prata om har drömt allt möjligt konstigt om barn och gravidmagar i 1 vecka nu.

Väntan känns ju lite som ens värsta fiende i dessa tider, och tyvärr är det ju det enda man kan göra. Men nu är drt väl inte många dagar kvar tills du definitivt har BIM?

Själv väntar jag på ägglossning. Eller jag inväntar temphöjning. Trodde att jag hade ägglossning i måndags, det kändes verkligen som det, och jag vill så gärna att vi ska ha prickat rätt. Känns som en evighet till nästa försök då jag har så lång cykel i nuläget. Jag förstår mig inte på min kropp . Undrar hur lång tid det kan ta från ägglossning till att temperaturen höjs?
  • AsryAvot
    smulis85 skrev 2016-04-15 17:19:25 följande:

Skönt att ni kommit igång i alla fall och håller tummarna för er!!

Jag ska också försöka släppa det här med barn ett tag och ska försöka hålla mig borta från familjeliv en stund också i alla fall en månad eller två.

Ses i sommar igen alla goa människor!!

Du får ta hand om dig, Smulis85. Det kan nog vara bra att ta det lite som det kommer och bara gilla läget. Vi ses här när du är redo, och tills dess önskar jag dig lycka till och att inte glömma bort att njuta av tiden som är nu! ?
  • AsryAvot
    Jordgubbarochmjölk skrev 2016-08-01 22:43:46 följande:

Varit borta härifrån ett tag, hur går det för er? Någon som plussat?

Jag har också varit borta länge. Men jag har plussat :) Är inne i vecka 13 nu, tiden går så snabbt! Hoppas att ni andra som inte plussat än snart ska göra det!
Svar på tråden Någon mer runt 30 som längtar efter sitt första plus?