• Anonym (ledsen)

Vill göra om det sist vi skrev till varandra. Hur ska jag tänka?? Mår så dåligt över detta.

En nära vän gick bort hastigt i förrgår. Det var helt oväntat och vi blev alla förkrossade. Nästan direkt började jag tänka på vad det sista vi skrev till varandra var. Jag kollade messeger och sms och vi skrev om en dator om min son hade lånat av honom och slarvat bort i någon flytt. Min vän är även farbror till min son och han var så fin och snäll mot min son hela hans uppväxt. De stod varandra väldigt nära.

Jag skrev att den kommit bort i någon flytt och han svarade bara kort på det. Han tyckte nog det var tråkigt för hans andra dator hade gått sönder så han tänkte använda den istället.

Det som jag inte kan släppa nu är att jag inte erbjöd mig att ersätta den el köpa en likvärdig eftersom det var min son som slarvat bort den. Och nu är det för sent.
    Jag vet att han inte behöver den nu och att det inte går att göra något åt det Men hur ska jag tänka för at inte ha så dåligt samvete? Jag vill ju tänka på allt fint vi hade tillsammans innan istället för den dumma datorn som blev de sista vi skrev om :(

Hur ska jag göra/tänka? Snälla hjälp mig. Det här äter upp mig..

• Svar på tråden Vill göra om det sist vi skrev till varandra. Hur ska jag tänka?? Mår så dåligt över detta.
  • Kendra

Tyvärr finns det inte mkt du kan göra förutom att ära minnet av honom.

• Anonym (g)

Min vän tog sitt liv.

Det sista hen skrev till mig var att hen skulle dö och ett hejdå.

Jag ignorerade det.

Du kommer nog över det här med datorn.

• mammalovis

Jag var i liknande situation när min morfar dog. Han hade problem med ett sår i foten, men inte så att vi trodde det skulle ske ett dödsfall då, även om han var för dålig för att sitta 2 + 2 timmar i bil. Jag sköt på att ringa och tacka för födelsedagspresenten, då vi inte hade så mycket att prata om. Det hade jag dåligt samvete för. Så när vi hade kistöppning innan begravningen så tackade jag då, så jag kunde lämna det sedan. Nu minns jag inte om jag sa det högt eller bara gjorde det i tanken, men det hjälpte mig. Jag var 20 år då.

Kanske kan du göra något liknande vid kistan, om du går på begravningen, typ att säga förlåt och tillåta dig själv att lämna det. Det går ju inte annars att ändra på det som varit, men man kan göra annorlunda i framtida situationer.

• Anonym (Celia)

Jag brukar tänka: tänk om det var tvärtom.

Eller så tänker jag: nu kommer jag ha ångest ett tag. Sen klingar det av och blir svagare med tiden.

Om inget annat hjälper, så be. Be om ursäkt, förklara som om han var i rummet.

• I Am Mine

Tack snälla ni! Ja, jag tänker att jag kanske kan säga det till honom. Jag har pratat med honom högt i bilen. Jag sa allt det där jaginte hann säga. Jag hoppas han hör mig...

Svar på tråden Vill göra om det sist vi skrev till varandra. Hur ska jag tänka?? Mår så dåligt över detta.