Inlägg från: Annros |Visa alla inlägg
  • Annros

Alkohol

Hej på er alla jag är för dagen helt ny här och hoppas på att få lite hjälp och stöd från andra föräldrar vad det gäller tonåringar och alkohol. Jag har en dotter på 16år som än så länge inte har testat på alkohol men dessvärre så dricks det väldigt flitigt i hennes umgängeskrets. För något år sedan kom hon och hennes pappa överens om att om hon avstår från alkohol fram tills hon fyller 18 så köper han henne en bil och betalar hennes körkort. Detta var något som dom bestämde tillsammans och hon är fortfarande väldigt nöjd över det. Ni kanske undrar vart problemet kommer in i bilden och det ska jag berätta nu.

Eftersom hon valt att avstå från alkohol så åker hon heller inte på fester, vi har aldrig sagt att hon inte får gå på fest men hon själv anser att hon inte har något där att göra eftersom hon inte får dricka. Detta har då resulterat i att hon ofta är hemma själv med oss andra i familjen på helgerna medan kompisarna festar.

Problemet är nu att min mamma alltså hennes mormor anser att jag förstör hela hennes tonårstid genom att säga att hon inte får bilen och körkortet betalt om hon dricker, hon anser att det är jättesynd om min dotter som får sitta hemma själv på helgerna för i tonåren ska man vara ute och ha kul. Jag känner mig helt förvirrad för jag anser att man absolut inte ska tillåta alkohol under 18. Jag vet ju vad jag själv gjorde när jag va ung och om jag kan motverka att min dotter gör samma tycker jag att det är jättebra men där går våra meningar isär för min mamma säger att det gick ju bra för mig ändå så varför skulle det inte göra det för min dotter!? Hoppas på att få lite hjälp och stöttning i detta eller är jag helt enkelt för hård som förälder?

• Svar på tråden Alkohol
  • Annros

Jag bara undrar på vilket sätt håller du med min mamma alltså min dotters mormor? Jag förstår inte riktigt vad du menar? Anser du att jag borde låta henne dricka??

• Annros

Kan ju även tillägga att vi själva nästan aldrig dricker alkohol och om vi gör det så är det något glas eller två.

Svar på tråden Alkohol