• Sajocawa

BIM januari 2016

Cfmilla skrev 2015-12-28 11:50:43 följande:

Hej! Lite hjälp... Jag har börjat med äl tester. 1. Måste man vänta 4h innan man kissar? 2. Testar ni en gång om dagen eller mer?

Jag tror att min folikulära fas är rätt kort, har lite känningar redan och är på dag 9, men min cykel är rätt lång...

Känningar kan du ha flera dagar innan :)
    Det bästa är väl att hålla sig en stund så det ger ett rättvist resultat. Jag har alltid testat en gång om dagen fram till jag ser en stegring, då blir det två gånger om dagen, för att inte missa. Ibland har jag haft positivt på förmiddagen och negativt på kvällen igen, men en annan gång har jag haft positivt i två dygn innan det gått ner igen.. Så det är ganska olika det där och därför är det viktigt att också fortsätta testa efter att man har fått ett positivt resultat, tills man får ett negativt igen :)
  • Sajocawa
    pärlsnäcka skrev 2015-12-28 18:01:02 följande:

Välkomna hit alla nya!

2016 blir vårt år!

Jag skulle behöva hjälp med att räkna ut min cykel och ev ett BIM datum i januari. Är lite oregelbunden men får gå på nåt:

24/11 Första mensens dag

15/12 ÄL

28/12 Första mensens dag (5v cykel?)

Du hade alltså 34 dagar lång cykel, ägglossning på dag 22 och 12 dagars lutealfas. Ny beräknad ägglossning blir alltså 18/1 och BIM 31/1. Men tänk på att ägglossning kan komma tidigare så jag tycker du ska börja med äl-tester i god tid för att inte missa :)
  • Sajocawa
    frestelsen skrev 2015-12-28 18:16:52 följande:

Höjd temp idag! Så räknar med en lutealfas på 12 dagar. Så om äl va igår bör nytt bim bli 8/1. Tänker jag rätt nu?

Om du har 12 dagar lutealfas blir BIM den 9/1. BIM-dagen räknas inte in i lutealfasen eftersom den räknas in i nästa cykel (cykeldag 1 om mensen kommer). Så lutealfas = dagarna MELLAN ägglossning och BIM ;)
    Förstår du? :)
  • Sajocawa
    pärlsnäcka skrev 2015-12-28 18:24:21 följande:

Följdfråga..

Om ägglossning sker tidigare ändras lutealfasen då? Eller hur ska jag räkna? :)

Hoppas fler sitter på samma frågor här inne så att det inte blir för mycket tjat från mitt håll ;)

Ingen fara, det är ju därför vi är här, för att kunna få hjälp och pepp :)

Lutealfasen är oftast ganska konstant, den kan säkert ändras någon dag hit eller dit men oftast ungefär samma, så om ägglossning sker tidigare i cykeln så blir BIM också tidigare. Då räknar du med en 12 dagars lutealfas från det nya ägglossningsdatumet :)
  • Sajocawa
    pärlsnäcka skrev 2015-12-28 18:19:41 följande:

Tack Sajocawa! Snäll du är som förklarar :) det betyder mycket för mig.

Hur ser din cykel ut? I vilken fas är du i nu?

Ja jag hade äl-tester förra månaden men ändå är det svårt att läsa av strecken tycker jag ;) kanske får börja tempa varje morgon nu i 2-3 veckor? Kram

Jag väntar på BIM som är på torsdag redan! Ska försöka med ett test i övermorgon, då är jag på äl+9, och det var då jag plussade svagt förra gången :) har en ovanligt stark känsla för denna månad faktiskt.. Men ja, omöjligt att veta egentligen så det återstår att se.. :p
  • Sajocawa
    frestelsen skrev 2015-12-28 18:40:29 följande:
    Ojoj ja försöker haja men vetteefean om jag någonsin får till det i skallen hahaha. Ag har oftast en cykel på 30 dagar enligt ff. Så om jag då fick min mens för 20 dagar sen och äl va igår hur ska jag räkna då?
    Vilken datum fick du mens? 8 december?
  • Sajocawa
    frestelsen skrev 2015-12-28 18:40:29 följande:
    Ojoj ja försöker haja men vetteefean om jag någonsin får till det i skallen hahaha. Ag har oftast en cykel på 30 dagar enligt ff. Så om jag då fick min mens för 20 dagar sen och äl va igår hur ska jag räkna då?
    Då har du i alla fall en lutealfas på 11 dagar, och den 12e dagen efter ägglossning är BIM. :)
  • Sajocawa
    pärlsnäcka skrev 2015-12-28 18:40:30 följande:
    Det är ju jätte spännande! Håller tummar och tår! :) Om det inte går vägen denna gången så blir 2016 säkert ett grymt bra år! Jag tänker lite så här.. tar det några månader så får jag en vårbebis vilket jag helst vill ha ;) och så hinner jag och sambon att renovera och bo in oss m.m

Kram
    Haha ja, vi skulle egentligen inte försöka denna månad då jag börjar plugga i januari och vill åtminstone hinna börja innan jag blir gravid, tog bara äl-tester för att veta när vi INTE skulle ha sex, men när det positiva testet kom kunde jag inte hålla mig ändå, vill ju så gärna ha en till liten bebis. Så är jag gravid blir jag superglad, och är jag inte gravid känner jag att det är lika bra för skolans skull! Det är skönt att ha en anledning till att inte bli FÖR besviken om mensen kommer..
  • Sajocawa
    behnizen skrev 2015-12-30 14:07:21 följande:

Brudar! Hur lägger Man upp bild? Kunde inte hålla mig bim -4 och testa. Tror jag fått inneboende men jag måste dela detta med er experter och se om det är någon mer som ser mitt plus?!

Hjälp?!

Det finns en knapp där det står "lägg till bild"
  • Sajocawa
    Fian88 skrev 2015-12-30 14:49:27 följande:

Är det vanligt att få en fullständig pms-attack direkt efter äl? Mitt humör idag har varit helt förfärligt; arg, frustrerad, ledsen, noll tålamod. Och så pendlar det hela tiden! Känner mig så jävla trött på hela den här cirkusen nu..

Japp det är helt vanligt eftersom progesteronet ökar i samband med ägglossning, vilket också är det som orsakar pms-symptom.
  • Sajocawa
    behnizen skrev 2015-12-30 15:38:02 följande:

Bim - 4

(Ej morgonkiss)

Svagt plus på clearblue, starkare på testlagrets och en digital som stod: Gravid! 8:e försöket gillt till syskon och lyckan är total!!

Nu är mina tvivel borta:)

Stort lycka till alla som väntar.

Åh jättestort grattis!! Vilken dag efter äl är du på? :)
  • Sajocawa
    behnizen skrev 2015-12-30 16:54:57 följande:
    Stort tack! Äl + 11 bör det vara nu.
    Men åh vad kul! Jag bara väntar på äl+11 för det va då jag plussade med cb digital senast jag bar gravid... Seeeeg väntan!
  • Sajocawa
    Anonym (Hoppas) skrev 2015-12-30 19:40:04 följande:

Jag hoppar in i tråden jag också! :)
    Jag har BIM den 6/1 och håller tummar och tår att jag ska plussa, men det känns som en evighet att vänta.

Redan två-tre dagar efter ÄL fick jag molvärk i magen och tjocka vita flytningar och har det fortfarande.Tycker att mitt urin luktar extra mycket också. Idag har jag haft rejäla stickningar i vänstra sidan av magen. Har dock inga ömma bröst eller illamående.

Vad tror ni, låter det som graviditetsymptom eller hoppas jag kanske bara alldeles för mycket? Tänkte ta ett test imorgon bitti, även fast jag vet att det är lite för tidigt, men kan inte hålla mig :D

Vilken dag är du på då?
    Det kan ju va för tidigt men fördelen med att ifall du får negativt är att du vet att hoppet inte är ute, så du kan testa igen senare. Och i bästa fall får du ju veta att du är gravid :D
  • Sajocawa
    Anonym (amanda) skrev 2015-12-31 17:19:52 följande:
    mellan äl och bim är det 13 dagar, är på dag 10 nu!
    Är också på äl+10 idag och fick också negativt test. Vi får båda hålla hoppet uppe och hålla tummarna för varandra ändå!
  • Sajocawa

BIM idag (skrev fel i listan, står 1 januari där) och tempen droppade idag så mensen är nog på intåg under dagen..
    Nytt BIM för mig blir 28 januari..
    Hoppas det går bättre för alla andra! :)

• Sajocawa
    Bananen92 skrev 2016-01-03 08:55:35 följande:

Mensen kom tyvärr idag :( Alltså behöver inte molvärk från äl, pissömma bröst, ständig pms och yrsel innebära en graviditet. Trist, men min tur kommer en annan gång :) Hoppas ni andra har bättre lycka! Mitt nästa BIM är 1/2 så jag får framöver hoppa in i en februaritråd. Kram på er alla som peppat en och lycka till!

Åh vad tråkigt, vet hur det känns, jag kände så mycket den här månaden men mensen kom idag för mig med... Vi ses nästa månad!
  • Sajocawa
    sebbejonte skrev 2016-01-03 15:34:41 följande:

Hur går det för er som passerat BIM?

BIM-lista Januari

1/1 Kstadtjej87 4:e försöket, första barnet

Kissekatten2014 5:e försöket

Pärlsnäcka första barnet

Lizzie09 första barnet

Sajocawa 2:a försöket efter MA, andra barnet

Jag hade räknat fel så hade BIM 2/1 egentligen så fick vänta en hel extra dag... Men fick mens idag istället.. Nytt BIM blir 30/1
  • Sajocawa
    Anonym (En tanke) skrev 2016-01-04 12:52:47 följande:

Hej!

Hoppar in här, BIM den 6/1 och är idag på äl+10.

Någon här inne som känt att "ja nu blev jag gravid" och det stämt?

Ca 5 dagar efter äl satt jag och kollade på film, kände mig plötsligt annorlunda i kroppen och hör mig själv tänka "jaha, där blev jag gravid".

Blev jätteförvånad över min tanke då vi inte försöker och tänkte inte mer på det då.

Nu i förrgår har jag börjat må illa, känna av magkatarr från och till och i samma veva märkte jag att mina bröst läckt.

Ja så nu är jag super nyfiken på om tanken jag fick stämmer eller ej, tänker dock att chansen inte är så stor.

Spännande

Jag fick en sån känsla under min första graviditet.. Vi försökte inte ens skaffa barn, hade inte tankar på att göra det överhuvdtaget, och misstänkte inte ens att jag var gravid eller skulle bli eller nånting.. Men jag fick bara en känsla helt plötsligt en gång efter vi hade haft sex att nu är jag gravid. Vet inte varför jag så plötsligt fick den tanken ens... SÅ himla konstigt, och la inte mer tanke på den "känslan" sen eftersom sånt inte ens fanns i våra tankar då, men typ 2 veckor senare plussade jag när mensen redan va supersen och mitt humör va åt helvete.. Det var inte det sexet som gjorde mig gravid visserligen men hade gått tillräckligt långt för att det hade hunnit fästa och producerat graviditetshormoner osv...

Lycka till! :)
  • Sajocawa
    vanjastina skrev 2016-01-12 20:24:56 följande:

Hur stora är chanserna att bli gravid om man prickar ÄL egentligen? Någon som har koll på sådant här? Vore intressant att veta. Hade sex 1,5 dygn innan ÄL så jag hoppas att det finns en chans här..

Som en annan skriver så är det ca 20-30 %. Det beror ju på åldern. I den mest fertila åldern (ung 20-årsåldern) är chanserna ungefär 30% att allt klaffar om man prickar rätt. Resan vid 30 års ålder har chanserna minskat drastiskt och är man 40 år är chansen bara 1%. Men är det några lite äldre här (äldre i det här sammanhänget...) så misströsta inte, min mamma är 45 och ska få barn om några veckor, och har ett ettåring redan. :) Så 1 % chans är ju faktiskt en chans.
    Sen spelar mycket roll som rökning, alkohol, koffein, BMI, kost mm.. Som kan påverka dessa procent som kan öka eller minska chanserna.
Svar på tråden BIM januari 2016