Inlägg från: Väntande |Visa alla inlägg
  • Väntande

BF juli 2016

Anonym (Ettan) skrev 2015-12-10 17:30:53 följande:

Jag har funderat på det här med mat och då framför allt middagar. Jag har lite svårt att komma på vad vi ska äta. Saker jag tidigare tyckt vart gott är inte det längre. när det inte är gott så är det ännu svårare att pilla i sig så man inte får blodsockerfall med yrsel och illamående som följd (plus uselt humör som min stackars man får stå ut med...) Så jag skulle vilja ha lite tips. 

Vissa saker har ifs blivit väldigt mycket godare också. Som apelsiner ex, men det kan man ju inte leva enbart på :P

Jag har mycket problem med mat, jag känner mycket avsky för olika saker som ändras till och från. Vi är vegetarianer och äter vanligtvis mycket blandat och kryddigt, nu funkar det inte alls! Vi håller oss till så neutral och tråkig mat som möjligt, som köttbullar och pasta tex. Sen kan det va svårt för mig att äta det ändå, då har jag ett "skafferi" med sånt som alltid funkar, dvs olika sorters bröd å en massa olika godare pålägg - så då gör jag lite matiga mackor istället.

Jag levde på Coca Cola och knäckebröd ett tag, min bm sa att man MÅSTE se det som ett undantag och inte gräma sig över det. Man får igång aptiten senare!

Ett glas Cola botade illamåendet rakt av förut, nu funkar det inte alls. Men nu har jag listat ut att lite hackad ingefära i kokat vatten med honung och citron i funkar super! Får se hur länge det funkar :)
  • Väntande
    Pafor22 skrev 2015-12-11 17:45:31 följande:
    Förlåt, men det är ju inte så trevligt att skriva att det är ett gott tecken på att bebisen mår bra för att brösten ömmar och man mår illa..
    Graviditetstecken är HELT individuella! En del mår jättedåligt och en del inte.. Så enkelt är det.
    Det här är väl en grupp för att peppa varandra och Inte för att skapa oro hos dom som kanske inte mår illa eller har ömma bröst!
    Man kanske bara kan tänka på vad och hur man skriver det för att jag tror att många känner onödig oro för dessa inlägg.

Självklart hoppas jag att allas graviditeter håller och blir härliga små bebisar :)
    Det var väl ändå lite hårt!? Hon skrev att hennes bm sagt att det var ett gott tecken och undrade om fler hört det påståendet.

Jag tror alla är medvetna om att alla graviditeter ser olika ut, vissa mår illa och vissa inte bland annat. Jag har blött under denna graviditet, vilket har varit otroligt skönt att skriva om här och få stöd och kommentarer om. Jag tycker snarare att vi i gruppen ska vara öppna för varandras olika graviditeter och det som kommer med det, att öppet kunna ställa frågor som någon annan kanske känner igen sig i.

Till moja: min bm sa likadant om illamåendet, men under min första graviditet så minns jag inget om att jag mådde illa. Jag har dock hört att man skulle må extra illa vid tvillingraviditet eller om man väntar en flicka. Det sistnämnda är nog en myt :P
  • Väntande
    gravid1 skrev 2015-12-12 11:52:06 följande:

Känner att jag börjar bli mer och mer orolig :( jag går in i vecka 10 imorgon och det är snart 4 dagar sen mitt illamåebde helt försvann, jag är knappt ens trött längre...

För knappt en vecka sedan så mådde jag rikitigt dåligt med illamående ömma bröst och trötthet.

känner mig lite löjlig då vi var på ultraljud fyra dagar sedan och fick se ett litet tickande hjärta.

Men nu är ju symptomen borta och jag är så orolig att något kan ha gått fel :(

Finns det fler här som helt plötsligt i v.9 mår finfint? Vill gärna gå på ultraljud igen men vet att det inte är möjligt att gå så ofta bara för att man är orolig...

Men hur vet man att man fortfarande är gravid :(

För de som lider av illamående så brukar det försvinna för de flesta vid v12-14, och inte komma tillbaka något mer. Jag tror att du bara kommit över din period att vara illamående! Njut av det :) hört att smärtan/ömheten i brösten också brukar avta. Jag hoppas på båda snart :P
  • Väntande

Råd mot att undvika sushi finns inte längre kvar i Sverige, för att restaurangerna inspekteras och följer "regeln" att fisken skall frysas innan. Däremot så kan det ju vara annorlunda utomlands. Jag tycker ändå att den vegetariska sushin är så pass god att man inte missar något :P

Visst går det bra att äta opastöriserade ostar om de värms till smältgrad? Som tex en blåmögelost på pizza? Listeriabakterier dör väl vid upphettning och frysning?

Sedan tycker jag att det är bra om man läser lite hur andra länder rekommenderar eller gör ... Måste bara tipsa om ett superbra instagramkonto som tar upp barnuppfostran från olika länder!! Vildabarn heter den. Så himla intressant och skönt att se hur man kan göra på flera eller olika sätt, mycket i barnuppfostran är ju kulturellt och endel tom trendinfluerat.

• Väntande
    Mymlann skrev 2015-12-14 10:59:22 följande:

det är tredje ultraljudet och första var det för tidigt för hjärtaktivitet, men på det andra förra veckan så borde hjärtat synts (i 6+4 korr.) men det är tydligen inte alltid lätt att se så tidigt? den läkaren var dock säker på att det inte fanns något där, så jag håller med, himla tur att vi dubbelkollade, annars hade jag tagit tabletten som stannar av allt idag.

Det låter ju faktiskt helt jävla sinnessjukt att dom skickade hem dig med konstaterat ma och tabletter!!!! Jag är helt i schock! Det är ju extremt vanligt att man blir bakåtflyttad pga sen äl eller dylikt ... Mätte dom inte embryot också?? När jag hade mitt ma så konstaterades det i vecka 10-11 ungefär, då hade graviditeten avstannat i vecka 6-7 ungefär. Då ser man ju att HÄR finns det inte en chans att det är en pågående graviditet.

Man blir ju upprörd å rent utav lite äcklad att det kanske händer där mamman hinner ta tabletterna!! Du hade ju lätt kunnat tagit dom å sen aldrig reflekterat över det igen som något "konstigt" eller hur man ska säga ...
  • Väntande

Mitt barn har gjort ett jättestort fint pepparkakshus här hemma ... Idag när jag vaknade, vi sover i bäddsoffa i vardagsrummet, så var hela rummet fyllt av pepparkaksdoft. Och gissa vad? Jag klarar tydligen inte av lukten för fem öre!! Har gömt huset tillfälligt ute i köket, men jag får hålla andan när jag ska gå in dit.

Och vad sjutton gör man nu liksom!? Jag kan ju inte kasta det, vore ju hemskt! Men jag kan ju inte gömma det heller ... Så himla tråkigt! Vet inte vad jag ska ta mig till, h*n är ju så sjukt stolt över mästerverket. Jag med såklart. Hur hade ni gjort!?

• Väntande

Jag försökte förklara att man kan va konstig och tycka saker luktar eller smakar illa när man är gravid när jag hämtade på skolan, gick bättre än det skräckscenario jag målat upp! Hahaha!

H*n trodde att bebisen lurade mig till att vilja ha något annat, den kanske var sugen på potatismos ist för pepparkakor. Så kom h*n på att huset kan ju stå inne på h*ns rum :P problemet löst!

• Väntande
    Enlitentill skrev 2015-12-14 21:36:01 följande:
    Haha,förlåt att jag skrattar men jag har precis samma problem. Jag kräks av pepparkakslukten och den är precis överallt nu tycker jag. På jobbet bakas det, vi bjuds på lussekatter hos vänner osv. Och vi har ju inte berättat för mer än våra syskon så det är jättejobbigt.
    Jag förstår vad du menar! Jag tycker det kan vara svårt att gå på gator inne i stan också, mycket folk som röker eller har parfymer.

Jag har fått en sån otrolig avsmak för choklad och godis och alla sötsaker egentligen. Och alla slags snacks. Det känns lite udda! Men det är väl bra istället för tvärt om. Däremot äter jag hundra rostmackor om dagen, så det väger väl upp! ;P
  • Väntande

Hade ett skitjobbigt samtal imorse ... Ringde privata kvinnoläkarna i stan för att boka ett vul innan jul. Vart så fruktansvärt dåligt bemött! Det har blivit så sjukt vanligt att många vill göra ett tidigt vul att dom i princip måste förhöra en när man ska boka tid, det var sjukt! Hon jag pratade med bad om ursäkt efter att vi pratat ett tag, hon verkade uppriktigt ledsen. Men jag blir nästan lite arg över alla som kanske haft komplikationer som ringer dit och inte klarar av att räkna upp tidigare graviditeter och på nytt berätta hur det gick! Förstår inte varför det blivit typ trendigt att man gör tidiga vul, folk verkar tro att det är en rätt man har. När jag fick min första för 10år sedan så fanns det ju inte en chans att man skulle få en tid eller ens försöka om man inte visade symtom på att något skulle vara fel. Jag menar inte att det var bättre förr, så stor insikt har jag inte ... Men det känns sjukt kasst att behöva, i detalj, gå igenom sina misslyckade graviditeter för att dom ska ta emot en. Dom borde ha en "tidig ultraljudsklinik" där dom bara gör det på rullande band för alla eller så borde det finnas några slags restriktioner ...

Fick hur som helst tid imorgon, och får jag inte fler blödningar så blir det inget besök förrän rul i jan-feb. Hoppas på hjärtaktivitet!

• Väntande
    Maka94 skrev 2015-12-15 15:40:19 följande:

Barnmorskan ringde igår.. :( Har avvikande TSH värde och måste komma in på ytterligare provtagning imorgon för att se om och hur mycket medicin som ska sättas in.. Hoppas bara att bebis mår bra, älskade lilla stjärnan i magen..

Oj vad menas med det? Vet inte om du sagt ngt tidigare här om det ... Hoppas allt är bra!
Svar på tråden BF juli 2016