Inlägg från: Moorii |Visa alla inlägg
  • Moorii

BF juli 2016

Line9 skrev 2015-12-10 09:34:09 följande:

Idag fick jag tag i min hälsocentral för att boka en läkartid för att ev bli sjukskriven. Men sjuksköterskan i telefon sa att man inte kan bli sjukskriven i vecka 7 pga illamående. Det skulle inte försäkringskassan godta? Är det sant?

Det beror nog på. Vet att om man har den sjukdomen då man är sängliggande pga illamående och kräkningar hela graviditeten så blir man sjukskriven. I annat fall är det nog från fall till fall och beroende på vem du pratar med. Tror tyvärr också det kan bli svårt :/ men skadar ju inte att försöka såklart!
  • Moorii
    idaadi skrev 2015-12-10 09:52:35 följande:

Jag har varit sjukskriven sen vecka 7 pga illamående och kräkningar. Vissa dagar har jag inte ens kunnat öppna ögonen. Nu vecka 11 är jag fortfarande illamående men det är hanterbart. Ska få vara hemma till jul och har fått pengar från f-kassan utan problem.

Tråkigt att du mått så dåligt, men vad bra att de tog det på allvar. Då finns det hopp ändå. Skönt att du mår bättre nu!
  • Moorii
    förstagraviditeten skrev 2015-12-10 22:37:55 följande:

Har även funderat mycket på när det är dags att berätta för övriga i familjen att man är gravid???

Jag och mannen kom överräns att vänta tills magen börjar synas klart tydligt, men åh vad svårt det är att inte få berätta

Vi kommer berätta för mina föräldrar vid jul, då jag är i vecka 11-12, mycket för att jag träffar dom så himla sällan då vi bor så långt ifrån varandra, kan vara kul att berätta när vi ändå ska ses :)

Min mans familj kommer få veta det vid nyår, mest för att det kommer vara omöjligt ändå att hålla det hemligt, eftersom hans mamma vet att jag aaaldrig skulle tacka nej till ett glas vin ;)

Helst hade jag velat vänta till i januari då vi ska göra kub, så vi vet att fostret fortfarande lever osv, men nu fick det bli så här :) några vänner till mig vet redan om, och mannens bröder.
  • Moorii
    förstagraviditeten skrev 2015-12-10 22:27:47 följande:

Hej!

Jag tänkte jag hoppar in här också

är 26 år och går nu in i vecka 9 pch först idag känner jag mig "normal" igen , orkar mkt mer och denna gg så har jag inte heller somnat innan sju på kvällen ;)

Ska på tidigt ultraljud imorgon, läst att många haft problem med att få det :( här i gbg var det inga problem tillochmed barnmorskan föreslog det. Är riktigt nervös nu!

Vad skönt att du fått mer energi :) jag är i slutet på vecka nio och är fortfarande lika trött och mår lika illa.. Alla har inte lika tur helt enkelt ;)

Var går du för ultraljud? Vi bokade privat, då barnmorskor på mvc vanligtvis inte vill göra det så tidigt. Håller tummarna för att allt ser bra ut imorgon!
  • Moorii
    moja skrev 2015-12-11 13:38:10 följande:

Alltså detta illamående :O trodde nästan jag skulle kräkas i matbutiken idag :( men vi var på inskrivning i onsdas, och då sa vår bm åt min man (medan jag var och tog urinprov) att det är goda tecken att jag mår illa och har så ömma bröst, för det tyder på att barnet mår bra..att det är normalt.....

Så jag borde väl vara tacksam för mina kräkreflexer varje gång jag öppnar kylskåpet ;)

Någon som hört något liknsnde påstående?

Jo, jag har hört att illamående ska vara tecken på en hälsosam graviditet, även om en mindre del av alla gravida inte får det. Jag blev gravid i juni och mådde inte illa alls, visade sig vara ett fördröjt missfall. Nu är jag gravid igen och mår illa och kräks emellanåt, och i måndags såg vi ett levande foster på ultraljud :) så för min del verkar det ju stämma, så jag är glad över illamåendet :)
  • Moorii

Nu när vi ändå är inne på illamående.. Igår premiärkräktes jag på jobbet, skoj! Eller inte. Som tur var visste chefen om det och på något mirakulöst sätt hörde inte de 3 personer som var strax utanför. Tre veckor till, sen slipper man förhoppningsvis detta elände..

MammaTillBäbis skrev 2015-12-13 03:15:51 följande:

När man lider av graviditetsillamående är det inte så kul att ettåringar här hemma troligtvis blivit magsjuk, och kräkts i flera timmar nu. Tycker så synd om honom och är så svårt att jag bara kräks om han andas på mig. Trött är jag med. Låt det vara något annat och att det går över snabbt. Jag är egoistisk men så trött och vill sova.

Ånej, vad jobbigt :/ förstår verkligen att det inte är så mysigt att ha omkring sig när man själv mår pyton. Hoppas det blir bättre snart!
  • Moorii
    Mymlann skrev 2015-12-14 09:46:19 följande:

Jag är tillbaka, i chock, nån form av mirakel har skett. Förra veckan var på kontroll efter blödningen och det konstaterades MA. Idag skulle jag ta första tabletten men ville ha ett ultraljud först. Kotten lever, såg jättefina hjärtslag v 7+2, blev tillbakaflyttad 5 dagar, beräknad 30 juli istället för 25 juli. Är så chockad, och glad att jag dubbelkollade och inte bara svalde den där tabletten.

Men oj! Grattis!! Helt otroligt ju har de kommit med någon förklaring till varför de konstaterade ma och det inte var det? Himla tur du ville vara på säkra sidan. Välkommen tillbaka :D
  • Moorii

Jag väntar mitt första barn, andra graviditeten. Jag har varit svullen sen två dagar innan jag plussade och nu i vecka 10 (9+5) så passar mina vanliga kläder inte längre och börjar oroa mig för att kollegor ska lista ut det. Trots att jag sett pyret leva så är det svårt att lita på att det fortfarande lever.. Inväntar nu kub 12/1. Olidlig väntan!

• Moorii
    moja skrev 2015-12-18 08:32:22 följande:

Jag fick också se vår skatt för några dagar sen, och ändå har jag svårt att lita på att allt är okej...jobbigt när det är så :/ har ultraljud 7.1.... Känns som en evighet dit :p

Visst är det! Kommer berätta för föräldrar på båda sidor innan årsskiftet, så hade varit så jobbigt om något hunnit gå fel. Och så känner jag mig ogravid, mår inte så illa längre tex, inte kul :/ vilken vecka är du i nu? Ja, tiden har aldrig gått så långsamt :P
  • Moorii
    emilianna skrev 2015-12-18 12:26:55 följande:

Kub test den 29 december för oss, perfekt för då kan vi berätta för precis alla vid nyår. Är i vecka 11 nu (10+3) så jag är i vecka 13 när testet görs

Skönt att göra det innan jul och nyår! Jag är 4 dagar efter dig (9+6 idag) och ska göra mitt kub 12/1, i 13+3. Superduperlångt tills dess! Är borta hela nästa vecka, så därför det blev så dumt. Hoppas det blir ett bra resultat för er! :)
Svar på tråden BF juli 2016