Inlägg från: Pira |Visa alla inlägg
  • Pira

BF juli 2016

Hej,

"Pira" heter jag, gravid med tredje barnet, med några års mellanrum, och under utredning för om det ligger fler än ett där inne Tyst Jag är gärna med i er grupp :)

• Pira
    Väntande skrev 2016-02-23 12:51:15 följande:

Usch! Var så länge sen jag skrev här nu, men jag följer det alla läser dagligen :P

Känns som att det sa pang i vecka 20 - så var man stor å rund! Känner bebisen röra sig varje dag nu, det känns lyxigt när det förut kunde gå någon dag emellan sparkarna. Börjar äntligen känna att jag orkar göra saker fysiskt, så jag försöker samla på mig lite hushållspoäng innan jag blir för tung å sambon får ta över igen! Haha!

Någon annan som upplever att hungern ökat runt vecka 20?? Helt plötslig så är jag så hungrig! Försöker att inte äta mer än vad man ska, men jag har ätit två lunch varje dag ... Men mindre middag iof. Är så hungrig vid fyra så jag blir helt utmattad, och mellanmål mättar inte.

En vanlig dag äter jag:
    07:00 ett glas juice och massa vatten
    08:00 2-3 smörgåsar med ost och ett stort glas vatten
    12:00 lunch, en normalstor portion och ett stort glas vatten
    16:00 en andra lunch, också en normalstor portion
    19:40 middag, lite mindre än en normalstor portion

Mellan alla mål så dricker jag mycket vatten och det åker även ned någon frukt eller extra smörgås per dag. Jag brukar inte bry mig om min vikt för jag äter väldigt bra mat och ligger alltid på ungefär samma vikt, men nu går jag ju upp hela tiden och det är svårt att avgöra om det är en hälsosam stigning IOM graviditeten!

Hej,

Det var ett tag sedan jag skrev här också. Har försökt läsa ikapp mig lite men det är svårt :) Får vara här oftare nu i stället.

Jag är i v22 och tycker också hungern har ökat. Eller jag blir liksom illamående om det går för länge emellan. Jag tar en frukt/smörgås emellan målen.

MIn mage har växt jättemycket. Detta är mitt tredje barn (med några år emellan) och magen känns som när jag var i v30 med min minsta. Tydligen kan de växa mer ju fler graviditeter.

Ja det är mysigt och skönt att känna bebis varje dag. Hens sparkar känns på utsidan, alltså inte bara de där rörelserna inuti. Ena stunden känns det mot revbenen, för att sedan kännas längst ner i magen :)

• Pira
    Väntande skrev 2016-03-07 18:56:06 följande:

Hej allihopa! Hur går det för alla? Är allt superlätt och som en dans eller ond rygg å skit :P

Tänkte kolla hur ni andra har det med sammandragningar? Hur ofta får ni dom och hur jobbiga upplever ni att dom är? (Alltså om de gör ont, om ni behöver andas igenom dom eller om ni kanske bara märker av dom men inte stör något)

Jag har en hel del sammandragningar, de kommer efter fysisk aktivitet och då menar jag inte av att springa, utan kanske handla, gå runt och titta. De gör inte ont men håller på ett tag. Jag går in i v24 men det började redan i v20.
    Här delar jag med mig av tankar kring graviditet och annat. Välkommen! egosidan.blogg.se/
  • Pira
    förstabebisundrar skrev 2016-03-02 21:29:31 följande:

Hej!

Är i v.20+3 och är lite nyfiken på hur många av er här som dricker kaffe nu när ni är gravida?

Är nåt jag verkligen saknar och tar en kopp då och då men får så dåligt samvete för har läst att koffein inge är bra för bebisen..

Har någon hör prövat koffeinfritt kaffe? Kan det vara nyttigt? Eller är även det skadligt för bebis?

Jag dricker kaffe, 1-2 koppar om dagen som jag gjorde innan. Det ska vara helt okej sägs det och sedan känner jag att något måste man få göra, det är så mycket annat att tänka på :) Som lax nu till Påsk, mm det hade jag velat ha. Man kan frysa in det sägs det, men jag väntar hellre.
    Här delar jag med mig av tankar kring graviditet och annat. Välkommen! egosidan.blogg.se/
  • Pira
    Moorii skrev 2016-03-08 13:45:09 följande:
    Jag har inte känt av några alls och är snart i vecka 22. Får lite magknipskramper i sidan ibland, men det är nog just det, magknip. Det sägs ju att de inte alls ska göra ont menar jag.

Det jag har jobbigt med nu är tandköttet, på vänster sida gör det svinont om jag dricker eller äter kallt, om jag andas in kall luft eller skrattar för mycket. Trodde först det var hål, men hon hittade inget fel, så det är nog nerver i tandköttet :( vet inte vad jag ska göra åt det! Kan ju inte anstränga mig utomhus, typ gå i trappor, för då måste jag andas med munnen och får jätteont. Någon annan med samma problem?
    Jag skrev just om det på min blogg idag, detta med tandköttet. Fast inte just ilningar, utan svullet och blödande och hur viktigt det är när man är gravid att man är in emellan tänderna/mot tandköttet mer än vanligt.
  • Pira
    Moorii skrev 2016-03-08 14:49:48 följande:
    Ok, ja tandläkaren sa att jag skulle använda tandtråd tills det slutade blöda och att det antagligen skulle gå över då, men det har slutat blöda och smärtan har blivit värre. Det började faktiskt i samband med att jag använde tandtråd, så lurar på om jag kom åt några nerver då (fast tandläkaren gav mig ett surt och korthugget nej när jag frågade ifall det kunde vara orsaken, nästan som att det var en löjlig fråga). Jobbigt när inget hjälper! Börjar få lite panik :/
    Ja alltså det gjorde jätteont :( Tandtråd fungerade inte på mig utan plackers (lättare att komma åt då) och jag fick liksom upp mot tandköttet runt hela tanden. Det tog ungefär 3 dagar innan det blev bra, och då gjorde jag det tre gånger per dag (ganska länge). Det blödde och blödde och jag hade jätteont.

Här skriver jag om det:
    egosidan.blogg.se/2016/march/graviditet-och-tandkott.html
  • Pira
    Moorii skrev 2016-03-08 15:19:01 följande:
    Jag läste ditt inlägg, men har använt plackers med i säkert två veckor, och trots att det inte blöder längre så gör det ännu ondare :( känns som nervskada, exploderar av smärta varje gång jag utsätter just det området för något kallt. Det här med att vara gravid är verkligen inte glamoröst alla gånger..
    Aha, hmm. Ja undra vad det kan vara då. Det isar i mina framtänder (nu det sista) men jag vet inte om det är det du menar.

Nej det är ingen dans på rosor inte ;)
  • Pira
    Moorii skrev 2016-03-08 15:38:25 följande:
    Kanske, svårt att jämföra smärtor antar jag. Får hoppas det går över någon gång iallafall, så jag inte fått det for life!

Haha, nej :P
    Det går säkert över men jag kan förstå att det är jobbigt (även om det inte är samma). Jag har ont lite här och där ;)
Svar på tråden BF juli 2016