Inlägg från: Moorii |Visa alla inlägg
  • Moorii

BF juli 2016

Hej på er!

Jag är gravid i vecka 6, fick reda på det för 6 dagar sen och vi är försiktigt glada. Det blir vårat första gemensamma barn, min man har en son sen tidigare. Jag fick fördröjt missfall i juni och gick igenom både piller som inte funkade och sen skrapning, så nu vågar vi inte riktigt lita på att det blir något. Än så länge har jag bara molvärk, lite svullen och har lite ömma bröst, men det är allt, och det oroar mig :/ vad har ni andra för symtom? Vi har bokat ultraljud privat om mindre än tre veckor, så vi får veta så tidigt som möjligt. Kan knappt vänta!

• Moorii
    Väntande skrev 2015-11-30 17:20:20 följande:

Hur går det med allas symtom? Någon mer som blöder från och till? Gick väldigt mycket här om dagen och fick svinont och började blöda, men slutade så fort jag tog det lugnt och jag tror mig ha kommit på att det är så alla blödningar startat ... Med mycket rörelse eller överansträngning.

Men illamåendet är värst just nu!! Jag blir helt borta, kan bara sova i princip. Har aldrig kunnat kräkas, trots magsjuka, så jag blir liksom inte av med det heller utan det är bara på kräkningsgränsen konstant. Från ca 10-11 på morgonen fram till kvällen så mår jag apa! Coca Cola verkar va det enda som lindrar lite (känns inte så kul att dricka det varje dag!) och det enda jag klarar att äta är typ knäckebröd eller salta saker ... Bara en massa skit helt enkelt. Mår jätte dåligt över att bara kunna ligga ned, får dåligt samvete gentemot mitt barn som vill göra saker och mot min sambo som får göra allt här hemma. Och mot mig själv, då jag studerar å inte lyckas få ngt gjort IOM detta! Hur gör ni andra som lider av illamående??? (Sorry för gnället!)

Blödningar är aldrig roligt, hoppas det ger sig snart! Vilken vecka är du i? Något ultraljud bokat?

Har precis som du väldigt mycket illamående :/ kräks inte, men en kväljning är aldrig långt borta och har nu kommit fram till att det enda som inte får mig att må illa är knäckebröd med mjukost, salta kex och isglass.. Vilken hälsokost :P jag är dock glad att jag mår illa, har ett missfall bakom mig och då mådde jag inte illa alls, och saknade en del andra symtom med, som trötthet. Nu kan jag sova tio timmar, ta en powernap samma dag och ändå går ögonen i kors. Det är mindre kul när man jobbar sena kvällar som jag gör. Nu är det iallafall bara 6 dagar kvar till ultraljud, vill bara gå och få det gjort så jag får veta om det blir en sorgsen eller glädjefylld jul.

Ska ni andra på ultraljud snart, eller har ni redan varit?
  • Moorii

Just det, angående hantering av illamående. Du kan inte göra mer än du kan. Din sambo får ha förståelse för det helt enkelt, det kommer ju inte vara för alltid. Jag orkar inte göra mycket alls just nu, men så får det vara för en period. Försök att inte stressa upp dig över det!

• Moorii
    Pafor22 skrev 2015-12-01 14:40:10 följande:

Hej. Plussade förra måndagen och är enligt gravidappen i v. 6 (5+2).

Är otroligt glad och mår ok. Ömma bröst och bröstvårtor. Lite svullen och gasig och huvudvärk och halsbränna stundom.

Ska till mvc på hälsosamtal nu på torsdag och sedan UL den 17/12. Längtar och är nervös.

Det är sån melankoli, lyckan är ju så stor efter flera års försök men oron är också stor. Är det någon mer än jag som liksom dödsglor på toapappret när man varit på toa och tror att man inte är gravid längre. Jag ska försöka med hela min själ att släppa oron och bara vara glad! :) Bf: slutet av Juli.

Stirrar alltid på toalettpapperet :P ibland har jag sån mensvärk att jag tror att det kommit nåt, men icke. Alla är nog oroliga, mer eller mindre :) hoppas det går bra på ultraljudet! Vi har vårat på måndag, vill bara att tiden ska gå superfort nu!
  • Moorii
    Pafor22 skrev 2015-12-01 15:00:38 följande:

Det känns iaf bra att inte vara ensam och att känna sig helt tokig ;)

Jag vet med mensvärken, jag har nästan hela tiden att det sticker eller ömmar.

Åå va roligt, på måndag.

Hur långt gången är du:ni?

Det är du absolut inte ;)

Ja, vi kan liksom inte riktigt vara glada förrän vi vet att det finns något om lever där inne, lite mer försiktiga denna gång. Jag är i vecka 8 (7+0), så det borde definitivt synas något på ul. Sjukt nervös!

Hoppas verkligen ultraljuden blir en positiv upplevelse för oss båda :)
  • Moorii
    Väntande skrev 2015-12-07 12:23:32 följande:

Har den senaste veckan mått det sämsta jag någonsin har gjort ... Som att ha varit bakis (så där så allt snurrar när man står eller går å mår illa av allt samtidigt som man är jätte hungrig) hela veckan. Fruktansvärt!!!! Fick Lergigan som tyvärr gjorde allt mycket värre, vilket gjorde mig väldigt besviken då så många talar om hur det räddade dem från illamåendet.

Jag är även dragit på mig restless legs, som jag alltid sett som att vara "jag kan inte ligga stilla låtsats sjukan", men det är ju fan på riktigt!! Hahaha! Nej men seriöst, vilken fruktansvärd åkomma!

Aja, men nu framspolat en vecka senare, så klarar jag av att vara uppe och gå lite iaf. Det har vart så illa att jag endast vart sängliggande å har inte klarat av att prata ens. Hoppas på att det hinner lägga sig helt i veckan så man kan börja mysa in sig lite å njuta vid jul! Ska ringa privat gyn och se om man kan ha turen och boka in ett vul precis innan jul. Då borde fostret hunnit få en "bebisform", tänkte använda det till något kul till avslöjandet på julafton :)

Gud vad långt inlägg!!! Avslutar med en fråga: någon som kommer hålla utkik efter något speciellt på julrean? (Det är ju egentligen "för tidigt" att köpa prylar, men man kan ju hitta något kap då!)

Åh, känner igen mig en hel del! Fast jag har inte mått fullt så illa som du, det låter riktigt obehagligt det du varit med om :/ hoppas verkligen det blir bättre snart! Mitt illamående är lite oberäkneligt, ena dagen är det helt ok, klarar av att äta hyfsat osv. Andra dagar mår jag skit och slutar med att jag kräks..

Har också restless legs, men också bara vissa dagar. Tips är att massage hjälper lite, om inte annat för stunden. Åh, ska du också berätta till jul? Vilken vecka är du i nu?

Vi var på ultraljud igår, i vecka nio, och allt såg bra ut! :D vi har varit väldigt oroliga då vi fick missfall i somras, så detta var en underbar nyhet! Nu är vi försiktigt optimistiska till nästa ultraljud 4/1 :)

Fick iallafall en liten bild, så vi funderar på att smyga in den i bröllopsalbumet vi tänkte visa mina föräldrar när vi kommer dit i jul ^^
  • Moorii
    skiz skrev 2015-12-08 18:34:18 följande:

Jag har fått skjuta upp cellprovningen för andra gången nu då de inte gör cellprover  om man är gravid, iallafall där jag går ( har även opererats för cellförändringar för ett par år sedan).

De vill inte vara där och pilla i onödan, då risken för missfall KAN öka, de vet inte säkert - är vad läkarna sagt till mig.

Och de vill inte göra cellprover förrän ca 3-6 månader efter förlossning.

Så tycker att alla som är gravida, oavsett vecka ska informera provtagande läkare om detta innan provet tas. Jag som sagt har blivit nekad, 2 gånger.

Näe!! Vad arg jag blir nu. Jag ville inte göra cellprov när de ringde om det, iom att jag precis blivit gravid, men hon sa att det är just nu du ska passa på,för sen går det inte. Hon lovade mig att det inte var någon fara, "annars skulle vi ju inte göra det". Grrr. Som tur är hände inget, men tänk om det hade! Oansvarigt.
  • Moorii
    Väntande skrev 2015-12-08 13:08:18 följande:

Moori:

Jag har också restless legs från och till, sambon googlade så vi provade massage och värme men det funkade inte. Men jag har inte haft något de 3-4 sista nätterna, men då har sambon snarkat istället ... Hahaha!

Åh kul! Hur tydligt såg man bebben på bilden??? Jag är i vecka 8+5, gjorde mitt i vecka 7+5 å då såg man en ovalformad knöl typ. Har börjat kalla den för potatisen pga det, hahaha. Jag tänkte kanske i någon sån där diy julkula eller nå liknande, känns lite cheesy men man får lov å vara det :P första barnbarnet på sambons sida. På min sida säger jag nog det bara rakt ut, hehe!

Men, haha! Förstår att du inte kan sova då, jag hade blivit vansinnig :P mitt största problem just nu är att jag vaknar mitt i natten för att jag är kissnödig, och sen kan jag inte somna om för att jag tänker för mycket och är vrålhungrig samtidigt. Så nu väntar jag på att mannen ska vakna ^^

Nja, tydligt är en överdrift. Man kunde dock se vad som var kropp och huvud, men kroppen hade inga (synliga) armar och ben. Gulligast var att man kunde se den lilla navelsträngen :) sen hade mitt pyre lite av gulesäcken kvar, men det var tydligen inget ovanligt eller konstigt, som tur var. Haha, potatisen ^^ här är det mest pyret :)

Haha, klart man får! Låter som en grym idé, och väldigt pyssligt, sånt gillar jag :) jaså, vi är inte först på någon sida, men på min sida finns bara ett och det var 6 år sen sist, så där blir det nog mest spännande. På mannens sida önskar dom nog nästan att deras barn kunde dra ner på produktionen ;)
  • Moorii
    Trolleri skrev 2015-12-09 07:31:25 följande:

Fast de flesta ställen verkar göra cellprov fram till vecka 14-15 (sen blir resultatet missvisande). Jag gjorde ett i vecka nio under min första graviditet och jag har för mig att de även knippsade en bit av tappen den gången också. Klart du ska göra cellprov om du blir erbjuden.

Jaså, ja det kanske är så. Men man kan ju tycka att alla ska följa samma linje så att vissa inte säger att det är ofarligt medan andra säger att det är det. Lite dumt och onödigt att oroa! Skönt att höra att det gick bra för dig! Jag hade cellförändringar för ett år sen, och på återbesöket såg allt bra ut, så kände väl att det var lite overkill med ett till prov ett halvår senare, men vet såklart att de bara vill väl och vill vara noga.
  • Moorii
    skiz skrev 2015-12-09 07:46:48 följande:

Är ju alltid olika för vilken läkare, gyn, bm,sköterska man talar med tycker jag! Kan lika gärna vara så att min gyn är extra försiktig eller hur man ska uttrycka det. 

Fast om du sa att du inte ville göra det pga grav så tycker jag att det är konstigt att de gjorde det ändå.. För om de skulle hitta ngt så är det ju inte så att de kan göra ngt ändå utan att isåfall avbryta grav..

Men skönt att allt gick bra iallafall! 

Ja, det är väl så, fast jag tycker alla borde säga samma :)

Kan tycka det jag med, för ett halvår sen såg ju allt bra ut. Skulle få svar efter två veckor och nu har det gått mer än det, men kommer väl när det kommer.

Ja, det var tur det :)
Svar på tråden BF juli 2016