• Bonifacio

Behöver lite stöd från någon. Äggdonation utomlands förra veckan

Hej alla!

Behöver lite stöd, råd och tips här ikväll från folk som lyckats med Ä.D...
    Efter sju misslyckade IVF-försök så bestämde vi oss för äggdonation och genomförde en sådan utomlands förra tisdagen då jag fick tillbaks två stycken blastocyster eller embryon (5 dagar gamla).
    Jag och sambon min träffades "sent här i livet" och jag skulle fylla 41 det året vi satte igång med IVF-cirkusen. Nu fyller jag 45 om ett par månader och som i förstår sätts allt mitt hopp nu till denna äggdonation.
    Ingen av oss har barn sedan tidigare. Inte helt lätt med alla tankar som snurrat/snurrar i skallen i stil med att jag inte blir den "riktiga" mamman, "vad ska barnet/barnen säga och tycka om mig den dagen vi berättar", "jag och mannen i mitt liv kommer aldrig att få något barn som är en genetisk blandning av oss två" etc.etc. Men samtidigt så är detta den chansen vi har att bli föräldrar och någonstans så vet jag att jag kommer att känna mig som en "riktig" mamma den dagen ja plussar och allt kommer att falla på plats på bästa och lyckligaste sätt och vis HjärtaHjärta. Men ja, det är en känslomässig berg-och dalbana.

MEN väntan tills man kan testa om det tagit sig är som ni alla vet inte helt lätthanterlig...Nästa tisdag är dagen D så det är alltså en vecka kvar. Har i stort sett känt något av en mensliknande värk, men i "låg dos", någon gång under alla dagar sedan vi fick insatt de två embryona, men nu på e.m. idag har det känts JÄTTEMYCKET, som jobbig mensvärk och även lite i ryggen. Jag tar otroligt mycket Lutinus=4 st!!! på morgonen och 4 st!!! på kvällen=kletigt värre ; ), och kanske kan detta framkalla denna typen av värk. Tar även 1x2mg Progynon på morgonen och likadant på kvällen. Samt 1x5mg Prednisolon på morgonen. Och så 2x5mg Folsyra på morgonen. När jag var på toa (ursäkta detaljerna) för en stund sedan så tyckte jag att de Lutinusspår jag såg var en aning orangefärgade och ja, började såklart genast tänka att MENSEN är på gång Rynkar på näsan Det FÅR den bara inte vara och nu undrar jag om man kan ha såhär ont trots att det inte är mensen som är på gång, utan något positivt??!!?? Det är alltså dag 8 idag som jag ruvar på de små liven (vilka nu är 13 dagar).

Snälla, snälla, skriv några rader!!! Vet inte vad jag ska tro och känna...Tänker på detta hela tiden nu. Några tårar föll  för en stund sedan, men det är ingen idé att gråta. Blir bara värre.

Och så undrar jag en annan grej: Jag har extremt känslig hud nere vi häcken även i vanliga fall, men nu då jag tar så mycket Lutinus så har jag binda på mig varje dag och detta sliter ju såklart ännu mer på huden. Tror ni man kan ta Bepanthensalva och smörja lite? Eller vilken salva kan man använda utan risk? Läse någonstans att det ej var bra med Bepanthen vid eventuell graviditet....

/Bonifacio

• Svar på tråden Behöver lite stöd från någon. Äggdonation utomlands förra veckan
  • Quinna73

Tack va snällt, då ska jag googla runt lite och se vad jag hittar.

När man åker dit flyger mina enklast till Prag då och sen tar tåget dit?

• Jag är bara jag
    Quinna73 skrev 2015-10-28 13:31:21 följande:
    Tack va snällt, då ska jag googla runt lite och se vad jag hittar.
    När man åker dit flyger mina enklast till Prag då och sen tar tåget dit?
    Man kan flyga mellan Prag och Brno också eller t.o.m flyga till Wien och ta tåget, men jag tycker det går alldeles utmärkt ta tåget mellan Prag och Brno direkt. Kostar 200 corona,vad blir det nu... Drygt en tredjedels svenska kronor. Mycket vacker resa,går ganska sakta, men det där lunkandet framåt är avkopplande.  Glad  Maken sover,jag läser och tittar på naturen och städer/byar man åker förbi. Fikar nåt eller tar med fika från järnvägsstationen i Brno. Kostar "ingenting" och är helt okey mat. Bor man på Grandezza som har avtal med kliniken bor man billigare och har gångavstånd till stationen och gamla stan också.
  • Quinna73

Aha ja de låter ju jättebra. Ska kika på dom olika alternativen.hittade deras hemsida men de står inget om priserna. Vet du på ett ungefär vad dom tar för äggdonation?

• Jag är bara jag

ED kostar ca 50000:- och då får man alla embryon. ÄD borde ju vara billigare egentligen, men jag vet inte. Tyckte absolut det stod priser när vi började kolla runt även om det nu är bra länge sen.

• Quinna73

Ja jag har mailat dom nu så går vi se vad dom säger. Tack tack för hjälpen ????

• Jag är bara jag
    Quinna73 skrev 2015-10-28 16:48:36 följande:
    Ja jag har mailat dom nu så går vi se vad dom säger. Tack tack för hjälpen ????
    De svarar snabbt och bra! Lycka till!  Glad
  • Quinna73
    Jag är bara jag skrev 2015-10-28 17:14:49 följande:

De svarar snabbt och bra! Lycka till! 

Stort Lycka till själv ???? och tack igen för tippsen.
  • Bonifacio

Hej på er Jag är bara jag och Quinna 73!

Detta är värt första äggdonationsförsök, men vi var även i Brno förra året för "studiebesök" och samtal med läkaren och koordinatorn, innan vi bestämde oss 100%för att gå vidare med det hela.Kändes skönt att lite koll på var kliniken låg, hur det såg ut där etc..Reprogenesis-kliniken är den vi gått till. Jag är bara jag: Du får hemskt gärna berätta på vilket sätt de gjorde bort sig. Om du vill alltså.

Vid vårt besök förra året flög vi till Wien och bodde där. Tog tåget till Brno och tog Student Agency-buss tillbaka (obs!bussar för alla, ej bara studenter :))Funkade jättebra.

Denna gången flög vi till Prag på en onsdag, tog tåget ner til Brno samma dag och bodde på fina Grandezza med superbra frukost och bra läge. Håller med om att tågresan är riktigt avkopplande och vacker.Och billig. På torsdagen var vi på kliniken p morgonen och tog sedan tåget till Prag på e.m.Hade FANTASTISKA dagar i Prag och kan verkligen rekommendera några dagars vistelse där.Bodde på Elephant designhotell några nätter och så en natt på lyxiga Corinthia : ) På måndagen tog vi tåget till Brno igen och bodde då på Continental, men Grandezza är mycket bättre och trevligare.Tisdag f.m. var vi på kliniken för insättning av de två embryona, tog sedan taxi till hotellet igen för att sitta och bara ta det lugnt i deras café-del nån timme innan vi tog tåget till Prag igen. Och på onsdagen åkte vi hem. ÄD+PICSI kostade EUR 4500+200.

Hör av dig vid frågor och undringar Quinna 73.

Kram på er

• Jag är bara jag

De var inte lika beredvilliga att ändra mediciner eller nånting och till sist skyllde de alla misslyckanden på mig. Jag var inte tillräckligt positiv i mitt tänkande! Det blev droppen. Men f.ö var ju kliniken bra,inget fel på läkarna eller så utan mest koordinatorn. Verkar som de ändrat det där med progesteronet också,inga såna doser alls på min tid. Och gravid kan man självklart bli,inte det det handlar om utan hur jag kände inför dem. Man måste "gå ihop".

Finns ett hotell till som är jättefint också-Barcelo. Ännu flådigare frukost faktiskt!  Glad Denna gång var det +32 i Prag! Första resan dec.-13 var det -7! I påskas snöstorm i Brno! Så alla väder och årstider, men alltid nåt att se och uppleva.

• Fritzi

Bonifacio och Jagärbarajag, ni skriver så bra och fint. En fröjd att läsa. Jag är 44 år och vet hur det är att ha "åldersfaktorn" hängande över sig.

RD9 idag och liknande flytning nyss som du beskriver, B. Gah! Man blir ju lite orolig, men det finns ju inget man kan göra än att vänta till TD, vilket är söndag för mig.

Undrar om jag kommer sova den natten.

Kram! Å jag håller tummarna!

Svar på tråden Behöver lite stöd från någon. Äggdonation utomlands förra veckan