Behöver lite stöd från någon. Äggdonation utomlands förra veckan
Hej alla!
Behöver lite stöd, råd och tips här ikväll från folk som lyckats med Ä.D...
Efter sju misslyckade IVF-försök så bestämde vi oss för äggdonation och genomförde en sådan utomlands förra tisdagen då jag fick tillbaks två stycken blastocyster eller embryon (5 dagar gamla).
Jag och sambon min träffades "sent här i livet" och jag skulle fylla 41 det året vi satte igång med IVF-cirkusen. Nu fyller jag 45 om ett par månader och som i förstår sätts allt mitt hopp nu till denna äggdonation.
Ingen av oss har barn sedan tidigare. Inte helt lätt med alla tankar som snurrat/snurrar i skallen i stil med att jag inte blir den "riktiga" mamman, "vad ska barnet/barnen säga och tycka om mig den dagen vi berättar", "jag och mannen i mitt liv kommer aldrig att få något barn som är en genetisk blandning av oss två" etc.etc. Men samtidigt så är detta den chansen vi har att bli föräldrar och någonstans så vet jag att jag kommer att känna mig som en "riktig" mamma den dagen ja plussar och allt kommer att falla på plats på bästa och lyckligaste sätt och vis . Men ja, det är en känslomässig berg-och dalbana.
MEN väntan tills man kan testa om det tagit sig är som ni alla vet inte helt lätthanterlig...Nästa tisdag är dagen D så det är alltså en vecka kvar. Har i stort sett känt något av en mensliknande värk, men i "låg dos", någon gång under alla dagar sedan vi fick insatt de två embryona, men nu på e.m. idag har det känts JÄTTEMYCKET, som jobbig mensvärk och även lite i ryggen. Jag tar otroligt mycket Lutinus=4 st!!! på morgonen och 4 st!!! på kvällen=kletigt värre ; ), och kanske kan detta framkalla denna typen av värk. Tar även 1x2mg Progynon på morgonen och likadant på kvällen. Samt 1x5mg Prednisolon på morgonen. Och så 2x5mg Folsyra på morgonen. När jag var på toa (ursäkta detaljerna) för en stund sedan så tyckte jag att de Lutinusspår jag såg var en aning orangefärgade och ja, började såklart genast tänka att MENSEN är på gång Det FÅR den bara inte vara och nu undrar jag om man kan ha såhär ont trots att det inte är mensen som är på gång, utan något positivt??!!?? Det är alltså dag 8 idag som jag ruvar på de små liven (vilka nu är 13 dagar).
Snälla, snälla, skriv några rader!!! Vet inte vad jag ska tro och känna...Tänker på detta hela tiden nu. Några tårar föll för en stund sedan, men det är ingen idé att gråta. Blir bara värre.
Och så undrar jag en annan grej: Jag har extremt känslig hud nere vi häcken även i vanliga fall, men nu då jag tar så mycket Lutinus så har jag binda på mig varje dag och detta sliter ju såklart ännu mer på huden. Tror ni man kan ta Bepanthensalva och smörja lite? Eller vilken salva kan man använda utan risk? Läse någonstans att det ej var bra med Bepanthen vid eventuell graviditet....
/Bonifacio