Inlägg från: HenryIronstead |Visa alla inlägg
  • HenryIronstead

Först skulle vi öppna våra hjärtan, nu vill vissa att vi även ska öppna våra hem. Skulle du kunna tänka dig att inkvartera flyktingar hemma?

Världsmedborgare skrev 2015-10-18 13:00:51 följande:
    Alla vi som värnar det öppna, humanistiska, solidariska Sverige, allt som Sverige sen lång tid tillbaka är känt över hela Världen för.

Kom bara inte hit och gråt när du inte får dina social/bostads/barn-bidrag.
  • HenryIronstead
    Världsmedborgare skrev 2015-10-18 13:50:42 följande:
    Att hjälpa är alltid possitivt, och då kommer pengar alltid att vara sekundärt.

Säger igen: kom inte hit och klaga sen!
  • HenryIronstead
    Världsmedborgare skrev 2015-10-18 14:11:37 följande:
    Inget jag behöver oro mig för.

Nej du går bara ut och lever av skogen sen va? Svampar, rötter och bär? Okej vi säger så. Tycker du kan börja redan imorgon så blir det mer pengar över till flyktingarna.
  • HenryIronstead
    Gert skrev 2015-10-21 20:52:55 följande:
    I Slovenien bränner flyktingarna sin egna tält på grund av missnöje.  www.rtvslo.si/slovenija/v-slovenijo-vstopilo-... Om nu regeringens planerade tältläger börjar att brinna så behöver ni inte skylla på SD det första ni gör. 
    Give ´em Hell!

Intressant!! Undrar om detta kommer hända även på skånska låglandet när de inser att de får sova 8 pers på 25 kvm, ingen egen lgh och inga gratis blondiner...
  • HenryIronstead

ON TOPIC - TILL TS och alla som funderar på att ta in någon i ERT HEM

CHECKLISTA - OERHÖRT VIKTIGT!!!!!

Har du egen villa/fritidshus/sommartorp etc?
    1 KOLLA M DITT FÖRSÄKRINGSBOLAG vad som gäller med en gäst i huset ang vattenskada, brandskada, rökskada, stölder, förstörelse

2 KONTROLLERA OM GÄSTEN också behöver individuell försäkring

Har du HYRESRÄTT?
    KOLLA DÅ PUNKTERNA OVAN SAMT:
    3 KOLLA MED VÄRDEN att det är okej att du har en inneboende - annars kanske du själv blir satt på gatan!

4 Ta HJÄLP av en advokat att skriva ett KONTRAKT (inkl 2 vittnen) för vilken tidsperiod det ska gälla och med namnet på den det ska gälla. Samt även t ex hur ni gör med hyran mfl kostnader (normalt betalar en inneboende för sig). Detta är OERHÖRT VIKTIGT eftersom en inneboende /2-handshyrare kan i vissa fall få BESITTNINGSRÄTT efter boende i 1 år. Tillhör lgh ALLMÄNNYTTAN ligger du risigt till eftersom där går de på vem som har störst BEHOV av lägenheten.

Har du BOSTADSRÄTT?
    Kolla punkterna ÖVERST FÖR VILLA SAMT: 3 KOLLA MED BRF-STYRELSEN att det är okej att du har en inneboende - annars lär du få en varning alt blir UTESLUTEN = blir tvungen att sälja din BR!

4 SKRIV ETT KONTRAKT, gärna m h a en advokat/jurist, (undertecknat av 2 vittnen) för vilken tidsperiod det ska gälla och för vem det ska gälla (namn på inneboende). Samt hur ni gör med brf-avgiften och andra kostnader (normalt betalar en inneboende för sig), osv.

IFALL MIGRATIONSVERKET SÄGER ATT DU INTE BEHÖVER NÅGOT KONTRAKT, TRO DEM INTE. Kontrollera själv istället! Kolla med rätt instanser! Har du lån, kolla med bank, brf-styrelse, grannar, försäkringsbolag. Har du HR, kolla med försäkringsbolag och Hyresgästföreningen!

• HenryIronstead
    Ego Lovers skrev 2015-10-22 10:26:33 följande:
    Jösses! Hen är orolig att pyromanerna sätter eld på allas bostäder som inhyser en invandrare. Det är inte rasistisk. Sluta missbruka ord du inte har en aning om vad dess betydelse är.

Du vet, det är svårt när man har skygglappar på... En står det V på och den andra står det MP på...
  • HenryIronstead
    nihka skrev 2015-10-22 10:31:13 följande:
    Jösses! Hen förstår inte att man inte kan kalla flyktingar generellt för "irrhjärnor" utan att det ligger rasism i det.

JÖSSES! Du GREPPAR verkligen inte att hen INTE KALLADE FLYKTINGAR för "irrhjärnor"!

Sjönk det in nu? En pyroman är en irrhjärna alldeles oavsett hudfärg!
  • HenryIronstead
    nihka skrev 2015-10-22 10:39:53 följande:
    Hen har kallat flyktingar för mycket värre saker än så tidigare, så när det är tvetydigt går jag på den allmänna linjen. Sjönk det in nu?

Snack, du biter ju som en vild terrier på allt du ens råkar tro är "jassistisskt". Det är ditt modus, det har jag sett förut.
  • HenryIronstead

Bara tacka och ta emot. Folk blir kallade för rasister så ofta (senast: Christer Sandelin igår!) att ordet (som ursprungligen betyder en avsky mot raser andra än ens egen) TOTALT förlorat sin betydelse.

• HenryIronstead
    Världsmedborgare skrev 2015-10-22 16:35:11 följande:
    Du, den där händelsen gick på varenda tv-nyhetskanal igår, och det florerade en massa rykten i början om vad som hänt.
    Det sista/senaste jag hörde om det från de ansvariga för tältlägret, var att det var en olycka i samband med matlagning eller nåt sån´t, och att man försökte släcka med filtar.

Och tror du verkligen den som vill antända ett tält i protest, gör det inne i tältet med en massa vänner omkring sig, som riskerar att brinna inne?
    Nu kom som tur var ingen till skada, men tält och eld är ingen bra kombination, så säkerheten´får nog ses över.
    Aha! Som vanligt hade jag rätt alltså. 99% av sådana bränder är inte anlagda, utan orsakade av handhavandefel/olycka.
    "ensamhush. el barnlösa par kan vackert akta på sig f att ge plats åt flyktingar som behöver bostäd. mer" - FL
  • HenryIronstead

Jag vill bara säga en sak om det där med att "tvingas ta flyktingar i egna hem".
    Nej de gör inte så för det vore inte schysst mot flyktingen att sätta denne hos exempelvis en superkristen, eller en "jassist" ja ni hajar.

Däremot kickar de ut svennebananer och åldringar ur sina hem (hyresrätter), och gör om dem till asylboenden.
    Exempel: www.vf.se/nyheter/torsby/hyresgaster-kastas-ut-att-skapa-asylboende

Hyresgäster kastas ut för att skapa asylboende

Torsby

Under fredagen fick de boende på Millmark center i Sörmark utanför Torsby besök av den nye ägaren till fastigheten, med sig hade han en kollega och ett uppsägningskontrakt. De boende fick veta att det fanns planer på att göra om fastigheten till ett asylboende och att de helst skulle flytta om en månad.

Evy Hellqvist, 70 år, är en av dem som bor på Millmark center och som förväntas flytta för att det ska bli ett asylboende där istället.

? De sparkar ut hyresgästerna, och de gör det väldigt fort. De säger att vi får någon slags ersättning om vi flyttar inom en månad.

Evy har bott på Millmark sedan 2009 och har ingen önskan att flytta.

? Jag har inte så lätt att flytta på mig och jag trivs här. Jag har anlagt en liten trädgård som jag sköter om och kan inte tänka mig att bo i en lägenhet där jag inte har något att göra.

Sammanlagt är det ett tiotal personer som berörs av uppsägningen. I samma lokaler har Migrationsverket gett tilldelning för 144 platser för asylsökande.

Den nye ägaren till Millmark center AB, Erik Jonsson, som även äger Fryksdalens bil, säger att han köpte det för en dryg månad sedan.

? Var syftet med köpet att driva ett asylboende där?

? För att utveckla en affärsverksamhet som blir vinstgivande, till skillnad till den verksamhet som är där i dag, säger Erik Jonsson.

"ensamhush. el barnlösa par kan vackert akta på sig f att ge plats åt flyktingar som behöver bostäd. mer" - FL
  • HenryIronstead
    Anonym (Absolut inte, Nope, Njet, Hell no....) skrev 2015-10-23 18:50:49 följande:

Haha, det hade faktiskt varit fett skoj  om någon tryckt upp mängder med affischer på engelska och satt dessa på varje tågstation och busstation. På affischerna skulle det stå något i stil med (på engelska): "Välkommen alla flyktingar. De som behöver någonstans att bo, ta er till följande adresser. Här finns tak över huvudet och vänliga människor som ser efter er." Adresserna på affischerna bör vara till Löfvens föräldrar som har kvar hans pojkrum, till sjuklöverpolitikernas lyxbostäder, deras vanliga hem där deras familjer bor (de får tränga ihop sig), till deras övernattningslägenheter, till deras sommarstugor, till deras villor och bostadsrätter... 

Det är faktiskt rätt många flyktingar som fått plats där. Dags för sjuklöverpacket att öppna sina hjärtan kanske?

Skitbra idé, det hade varit kul. Tyvärr är väl repressalierna tillräckliga för att förhindra detta. NOT IN MY BACK YARD, som det heter, även bland de som har de öppnaste hjärtan och de varmaste "samhällsansvaren".
  • HenryIronstead
    Anonym (Absolut inte, Nope, Njet, Hell no....) skrev 2015-10-23 19:44:35 följande:
    Vilka repressalier tänker du på? Enligt mig agerar man bara som de uppmanar och hjälper flyktingarna att hitta ett hem. Samtidigt hjälper man och underlättar för politikerna att öppna sina egna hem och hjärtan? Det är väl bara för dem att säga nej om de nu inte vill. Och helst förklara för pressen varför de inte ställer upp. Varför är det ingen som frågat dem om det?
    Jo jag är helt med på ideologin och din idé, men undrar hur du skulle förklara detta för polisen... tror inte det är lagligt att affischera gator och torg med Svetsarens adress. Tänk om någon skulle hota honom. Ja du hajar.
Svar på tråden Först skulle vi öppna våra hjärtan, nu vill vissa att vi även ska öppna våra hem. Skulle du kunna tänka dig att inkvartera flyktingar hemma?