Inlägg från: Anonym (Boendeförälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Boendeförälder)

Kan FK räkna ut undershållsbidraget?

Har googlat och sökt på forumet men blir inte riktigt klok på svaren. En del säger en sak, andra säger en annan. 

Jag undrar, kan Försäkringskassan hjälpa två föräldrar att räkna ut undershållbidraget den ena ska betala? Nu menar jag faktiskt hjälp, inte den tjänsten de har på sin hemsida eller schablontabeller, utan att göra en inkomstuppskattning på båda föräldrarna och räkna ut ett faktiskt belopp?

Jag och umgängesföräldern är oeniga om hur hög summan ska vara. En del säger att enbart en familjejurist kan hjälpa till att räkna, men ett fåtal har jag hört påstå har fått hjälpen via FK.

Gäller alltså inte undershållsstödet utan ett belopp högre än det.Gäller bara att räkna ut summan, inte tvista om den i vidare instans (det vet jag blir tingsrätten).

• Svar på tråden Kan FK räkna ut undershållsbidraget?
  • Anonym (Boendeförälder)
    MadHatter skrev 2015-10-16 11:03:51 följande:
    Nja. Det finns ju en metod att räkna ut som innebär att man räknar ut respektive förälders överskott och därmed betalningsförmåga. Det blir ju en individuell uträkning och inte en norm, vilket ju också är poängen med underhållsbidraget. En mall för att räkna ut detta finns på FKs hemsida. Svårigheten ligger nog snarast i att komma överens om vad barnet får kosta - och underhållsbidraget bygger just på en överenskommelse där.

Där skulle det vara bra om tex FK eller familjerätten kunde ha en "bedömde roll" för att föra diskussionen framåt och hitta rimliga kompromisser.
    Vi har använt mallen på hemsidan och den har visat ett belopp, men umgängesföräldern blev då osäker och argumenterade att vi nog missat något. Däremot har hen gått på med att följa ett beslut som är uträknat från "kunnig part", baserat på våra faktiska inkomster/utgifter.
    Så det är därför jag frågar - vem kan hjälpa oss att göra en korrekt uträkning? Men det låter som att det blir en jurist, om jag förstår er rätt? 
Svar på tråden Kan FK räkna ut undershållsbidraget?