• Anonym (Vill vara rättvis)

Bråk om rumfördelning

Lite korta fakta:
    Jag har två döttrar sedan innan, 6 och 7 år.
    Han har en son sedan innan, 8 år.
    Vi har en gemensam son, 10 månader.
    Totalt 4 barn.

Vi bor trångt och har nu fått möjligheten att hyra boende som är något större. Tyvärr inte eget rum till alla barnen.
    bebis kommer att fortsätta dela med oss.
    Sedan finns det två sovrum kvar som ska fördelas på de tre äldre barnen.
    Alla barn vill ha ett eget rum, vilket inte går, så vi vuxna måste ta ett beslut.

Min mans argumentation är att hans son ska få eget rum eftersom han är äldst.
    Han påstår vidare att hans son inte skulle gilla tanken på att dela rum med en "lillasyster", speciellt inte den vilda av dem, helt oacceptabelt säger han.
    Han tycker således att mina döttrar ska fortsätta dela rum, som de gör i dagsläget. 
    (I dagsläget delar de rum mot sin vilja och hans son har eget rum, vilket de andra tycker är orättvist).

Min argumentation är att det inte ska vara någon åldersdiskriminering. Hans son kommer alltid att vara ett år äldre och jag undrar då om det ska betyda att han alltid får ha eget rum, vilket jag tycker är konstigt. Jag håller med om att tjej och kille kanske inte ska dela rum i puberteten men vi är väll inte riktigt där än. Jag påstår inte att någon av mina döttrar har företrädesrätt utan jag tycker att vi lottar och sedan cirkulerar vi/byter var 6e månad så alla får chansen att ha eget rum under en period. Dessutom är hans son så mörkrädd (pga zombie-spel?) så han inte vågar vara ensam på över eller undervåningen. Den som får eget rum måste klara av att sova ensam på nedervåningen eftersom just det sovrummet ligger där. Kanske just därför skulle han börja ett halvår med att dela rum med någon av de andra på övervåningen?

Vi är nu osams och jag tycker att han sätter sin son i främsta rummet och glömmer bort mina barns önskningar.

Lite råd och tips TACK, eller är det nån som håller med mig eller min man så berätta gärna varför!

• Svar på tråden Bråk om rumfördelning
  • Tom Araya

I normala fall skulle jag säga att de två flickorna med endast ett år emellan har bäst förutsättningar att dela rum. Men nu har du ju detta med mörkrädsla hos grabben...
    Jo, då skulle jag nog göra som du föreslår. Flickorna måste då vara beredda på att få dela rum med grabben, vad säger de om det?

• annananonym

Jag tycker dina flickor ska fortsätta dela rum eftersom det passar sig bäst både ålders- och könsmässigt.

Men ni kanske kan dela av rummet med garderob, draperi eller liknande?

Att sonen är mörkrädd måste ni ändå jobba på, nattlampa musik eller något kanske kan fungera?

Har ni alla barn på heltid?

• Monchichier

Ett alternativ är ju att ha ett sovrum som bara är till för att sova i. Alltså alla tre sover i samma rum på övervåningen.
    Rummet på nedervåningen görs till ett lekrum som man är i om dagarna.

Så rättvist som det bara går.

• FrökenKanSjälv

Jag tycker att det låter som en jättebra idé att de turas om några månader i taget nu medan de är såpass små. När de närmar sig tonåren blir det svårare att dela med någon av ett annat kön men då kanske ni bor större.

• jenny99

I vår familj körde vi alltid med att äldsta får eget rum.De som skulle dela rum fick största rummet.Det blev aldrig bråk eftersom vi visste vad som gällde från början.

• LFF

Lotta vilka som ska dela rum och vem som ska få eget? Dela av ett rum så det blir en illusion av att de har varsitt rum? Känns dock jobbigt att möblera om och byta rum varje halvår. 

Finns det någon annan vrå i boendet som lätt kan delas av till ett eget rum?

• elyse

Det går inte att dela av ett rum med t. ex. en Expedit-hylla?

• Anonym (Vill vara rättvis)
    Tom Araya skrev 2015-10-13 13:58:34 följande:

I normala fall skulle jag säga att de två flickorna med endast ett år emellan har bäst förutsättningar att dela rum. Men nu har du ju detta med mörkrädsla hos grabben...
    Jo, då skulle jag nog göra som du föreslår. Flickorna måste då vara beredda på att få dela rum med grabben, vad säger de om det?

Inget av de tre barna vill dela rum med något annat barn, vare sig det är en flicka eller pojke... En av mina tjejer frågar konstant när hon ska få slippa dela rum med syrran som hon tycker är så "irriterande".
  • Anonym (skapa problem)

Hur hade ni gjort om alla var biobarn?

Skulle ni själva vilja byta sovrum var 6:e månad?

Skapa inga problem som inte finns. Prata med barnen och be dem komma med lösningar som känns rättvisa för alla.

Svar på tråden Bråk om rumfördelning