• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • Nmg

Va skönt att du har berättat! Det underlättar! Hos mig är det min chef och en kollega som vet. Jag jobbar på kontor så vi har ett pentry som vi äter lunch i tillsammans är dock ganska glad att jag har ett fritt jobb nu inte så mycket möten. Var chef för några månader sen och det hade blivit jobbigare om man skulle må illa och spy på möten med personalen. Och hitta på ursäkter att man ställer in nåt möte eller så....

Lotten skrev 2015-12-22 06:39:41 följande:

Ja! Jättekonstigt. Jag har jättesvårt att sova också. Började innan vi plussade, om det nu är ett plus. Vi har inte litat riktigt på det vi gjorde. På torsdag gör vi ett nytt.

Mina kollegor är väl medvetna vad vi gått igenom. Har inte kunnat dölja mitt mående så bra. Jobbar med barn. Så jag äter tillsammans med barnen.

Vad jobbar du med? Jag försöker iaf träna minst 30 min :)

• Iskristall
    FörstaIVF skrev 2015-12-22 08:53:52 följande:

Vi som trodde att det skulle gå så bra... äggplocket gick jättebra, 7 av 8 ägg blev befruktade. När vi i söndags skulle åka tillbaka för att förhoppningsvis få tillbaka en blastocyst så ringer läkaren när vi nästan är framme för att meddela att det inte blir någon insättning :( Det fanns två ägg som kanske skulle gå att frysa men det visste som inte förrän dagen efter. Igår ringde dom och meddelade att inget av äggen gick att frysa. Jag blir gaaaalen... J*vla pisspotta rent utsagt. Så söndagen gick åt till att gråta, äta choklad och tycka synd om mig själv.

Har talat med läkaren igen (dom är ju helt FANTASTISKA måste jag tillägga) och hon tyckte också det var jättetråkigt men var väldigt positiv och menade att det nog säkert komma gå vägen tillslut. Så i feb gör vi ett nytt försök! Känns redan lite bättre faktiskt... Jag börjar få tillbaka min kropp igen om man ska säga nåt positivt om det hela. Magen börjar kännas plattare igen och träningslusten är tillbaka. Har  ju kört nonstop denna hösten utan uppehåll med pergotime och två omgångar sprutbehandlingar så kroppen behöver nog vila och återhämta sig lite :)

Grattis till alla som har plussat, det är ju helt fantastiskt!

Men åh! Trist att höra! J-a pisspotta är rätt ord! Håller tummarna för nästa omgång i februari!

Kram!
  • Iskristall

Nu börjar det kännas läskigt, tidigare när lutinuset rann ut tänkte man bara, det är lutinuset. Men nu! Nu tror man ju att det är mensen som kommer varje gång! :-/

• hope88

Vi som trodde att det skulle gå så bra... äggplocket gick jättebra, 7 av 8 ägg blev befruktade. När vi i söndags skulle åka tillbaka för att förhoppningsvis få tillbaka en blastocyst så ringer läkaren när vi nästan är framme för att meddela att det inte blir någon insättning :( Det fanns två ägg som kanske skulle gå att frysa men det visste som inte förrän dagen efter. Igår ringde dom och meddelade att inget av äggen gick att frysa. Jag blir gaaaalen... J*vla pisspotta rent utsagt. Så söndagen gick åt till att gråta, äta choklad och tycka synd om mig själv.

Har talat med läkaren igen (dom är ju helt FANTASTISKA måste jag tillägga) och hon tyckte också det var jättetråkigt men var väldigt positiv och menade att det nog säkert komma gå vägen tillslut. Så i feb gör vi ett nytt försök! Känns redan lite bättre faktiskt... Jag börjar få tillbaka min kropp igen om man ska säga nåt positivt om det hela. Magen börjar kännas plattare igen och träningslusten är tillbaka. Har  ju kört nonstop denna hösten utan uppehåll med pergotime och två omgångar sprutbehandlingar så kroppen behöver nog vila och återhämta sig lite :)

Åhh så tufft :( Så ledsen för er skull det är en sån ovisshet med allt detta så ibland blir det bara för mycket. Vad skönt att läkarna är så positiva i alla fall. Nu vet dom säkert bättre hur de ska göra till nästa gång för att undvika att detta händer igen. Ta hand om dig/er nu och vila från allt med sprutor och så och bara va er. Det tror jag kommer göra susen för försöket i februari =) God jul och gott nytt.

Kram
  • hope88
    Iskristall skrev 2015-12-22 10:06:24 följande:

Nu börjar det kännas läskigt, tidigare när lutinuset rann ut tänkte man bara, det är lutinuset. Men nu! Nu tror man ju att det är mensen som kommer varje gång! :-/

Jag vet det är påfrestande! Väntar också bara in mensen. Molvärken ökar och de rosa är tillbaka i konstiga geléaktiga flytningar. Om det är minus vill jag bara att det ska komma mens så vi kan vila upp oss från allt detta till nästa försök i slutet av januari. Tror vi kör den mensen.
  • Nmg
    Iskristall skrev 2015-12-22 10:06:24 följande:

• Regnbågsdröm

Lider med dig. Och vet hur det känns. Var liknande för oss vid vårt första försök. Men vi hade bara tre befruktade ägg och skulle ha insättning dag 3 när de ringde.. Världen rasar, men man tar sig upp igen. Gråt. Sen tar ni tag i nästa försök när ni är redo. Vi är i full gång nu. Äggplock vecka 2 är planen. Kram till dig!
  • Viscaria
    Regnbågsdröm skrev 2015-12-20 14:02:45 följande:
    Hej! Jag vet själv hur det är att skriva frågor utan att få svar, så därför vill jag inte ignorera dig när jag såg din fråga
    Däremot har jag inget ordentligt svar. Jag minns inte riktigt hur det var. Det där på mensdag 2 minns jag. Dock inte det där andra blodprovet. Men sambon säger att vi var och tog blodprover tillsammans en gång. Så kanske är då? I vilket fall som helst så vet jag inte om det var i samma cykel. Men jag tänker att om du är osäker så kan du väl fråga de som skickat dig för att ta proverna? Inga frågor är dumma. Ni kommer bli vana. Tro mig. Man har tusentals frågor under hela processen.

Lycka till med er resa!
    Iskristall skrev 2015-12-20 14:15:50 följande:
    Jag har inte heller nåt svar åt dig. Men vet bara att testen på dag två där mäter de östrogennivåer och sen proverna 7dagar innan beräknad mens där kollar de dina progesteronvärden. Men om dessa måste göras i samma cykel vet jag inte. Men kan tänka mig att det är bra så får de en samlad bild över en cykel på dig. Men lyssna med de som bett dig ta proverna som Regnbågsdröm skriver, det är det bästa såklart!

Tack för svar! :) Jag ringde upp gyn och frågade, även dom var osäkra men tillslut ringde hon upp igen och hade rådgjort med en på ett annat sjukhus och det bästa är att ta proverna under samma cykel så jag kör på det :) Fösta blir nästa vecka bara mensen är i tid och inte kommer på att vara sen då det är så mkt helg dagar nu och provtagningen är stängd. Får hoppas på det bästa! :)
  • Nmg

En fråga... Ska till mina föräldrar på julafton och då kommer min kusin dit med sin 6-åring som hon tror har vattkoppor ( han fick tydligen nåt utslag hör i fredags) men det var så lite så hon vet inte om det var vattkoppor.. Suck. Nu blir jag nojig. Vågar man hälsa på? Har självt haft vattkoppor och det kanske inte är farligt så härntidigt i graviditeten? Många vet ju inte ens om att de är gravida i vecka 4.

• hope88
    Nmg skrev 2015-12-22 15:22:43 följande:

En fråga... Ska till mina föräldrar på julafton och då kommer min kusin dit med sin 6-åring som hon tror har vattkoppor ( han fick tydligen nåt utslag hör i fredags) men det var så lite så hon vet inte om det var vattkoppor.. Suck. Nu blir jag nojig. Vågar man hälsa på? Har självt haft vattkoppor och det kanske inte är farligt så härntidigt i graviditeten? Många vet ju inte ens om att de är gravida i vecka 4.

Om du själv hade det är det nog ingen fara. Men kolla med 1177 för säkerhetsskull. Däremot ska barn som har vattkoppor absolut inte träffa bebisar. Det är otroligt smittsamt.
Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november