• snedtak

Hur stort lånelöfte kan man få som ensamstående?

Jag tror att det diffar så mycket mellan olika bankers kalkyler kan bero på att en del räknar med att de lånar ut pengar till kontantinsats och att andra inte gör det.

Om du skriver in hur mycket du har sparat och hur mycket du tjänar och tex. Swedbank svarar med att du kan köpa en bostad till "uppskattat pris" för 325 000:- så kanske du har 15% av detta (48 000) sparat? Isåfall tycker Swedbank nog att det är dina sparade pengar som avgör hur dyr bostad du kan köpa.

• snedtak
    Sötsug skrev 2015-10-04 21:02:17 följande:
    Uppskattat pris var något som Swedbank själv räknade ut. Jag fick inte fylla i vad bostaden skulle kosta alls. Utan det enda jag skulle fylla i var inkomst, barn och kontantinsats. Samt om jag har andra lån och valde jag studielån.

Utifrån de uppgifterna blev Uppskattat pris 325 000:- och låneutrymme 100 000:-.

Förstår inte riktigt varifrån de fick summan 325000:- då en lägenhet med kontantinsats på 225000:- kostar 1,5 milj.
    Jag lekte lite med Swedbanks online-tjänst för att se hur mycket man får låna om om jag skrev in nedanstående fick jag samma siffror som du

Trycker jag på "Se hur vi har räknat" så har banken räknat med att du kan ha råd med en total månadsutgift på ditt boende på 5250 kr (ränta på 7%+amortering+avgift för bostadsrätt), vilket de i sin tur baserar på att man ska ha ett visst schablonbelopp kvar per vuxen och barn. Jag tror att det är ca 8 000 för en ensamstående vuxen + ca 3000 för ett barn som banken anser att man ska ha över när boendet är betalt (men det varierar från bank till bank).
Svar på tråden Hur stort lånelöfte kan man få som ensamstående?