Reflect skrev 2015-10-02 14:48:00 följande:
Så att du personligen inte tycker om planekonomi innebär att det är en "total ekonomisk katastrof"? Att driva en viss linje från ett parti, oavsett om linjen är populär eller ej, handlar i grunden om demokrati.
Under många år hade vi en sorts planekonomi i Sverige, men det var ingen som drog paralleller till öst för det. Däremot håller jag med om att ett diktatoriskt styrelseskick (som applicerats i s k kommunistiska stater) är fullständigt förödande.
Mentat skrev 2015-10-02 12:27:13 följande:
När de fick 50% fanns det färre partier och samhället såg väldigt annorlunda ut. Då fanns det betydligt fler utpräglade arbetarjobb, jobb som idag har rationaliserats bort t.ex. genom ökad automatisering inom industrin. Att (s) då får ett sjunkande stöd är inget konstigt. Vi ser samma trend i hela Europa under de senaste 50 åren.
Så du drar inga kopplingar till deras förflyttning åt mitten?
Nej, det har inte med mina personliga preferenser att göra. Det avgörande beviset här är Kina som 1978 bytte ekonomiskt system utan att byta politiskt system.
Under planekonomin led landet av kronisk fattigdom, tiotals miljoner svalt ihjäl på 60-talet exempelvis. Sedan man bytte till marknadsekeonomi har tillväxten varit enorm och Kina är idag en ekonomisk supermakt.
Det är inget jag tycker, historien visar planekonomins katastofala följder.