Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

11 mån och sover exakt 30 min dagtid! Snart förskola...

Hur många sovpass och när har ditt barn egentligen?

Oftast vänjer sig de flesta barn vid att sova ett längre pass efter lunch runt 12, om det inte är så att de börjar vid typ 6 och somnar redan på förmiddagen.

• mammalovis

De flesta barnen på förskolan sover samma tider. Det är bara på en avdelning med barn 1-5 år som vi hade enstaka barn som sov och somnade lite hur som, annars har de flesta avdelningar kollektiv vila för att fungera. Om det sedan berodde på barnen eller att personalen inte hade sådana rutiner ska jag låta vara osagt.

Så jag tror du kan räkna med att det löser sig att barnet sover längre stunder då tempot är högre, annars får väl barnet fortsätta sova i tex vagn ute på förmiddagen och en stund på eftermiddagen. Det brukar ordna sig.

Kan du styra så en vila hamnar efter lunch redan nu är det ju smart. Nu framgår det ju inte när barnet vaknar på morgonen eller hur tidigt ni kommer behöva lämna på förskolan.

• mammalovis
    helena29 skrev 2015-09-23 10:58:35 följande:
    Är du förskolelärare? Jag får hoppas det löser sig! Pedagogerna brukar ha varit med om alla varianter. Dessutom sover min son inne och på förskolan ska de sova ute i vagn... Men han får väl helt enkelt rätta sig efter att det är nya rutiner! Ena veckan kommer barnen (har en 4-åring också) lämnas ca 06:30 och andra veckan vid 11:00. Min man jobbar tvåskift. Så det blir nog lite olika med sömnbehovet kan jag tänka? Men är barnet superduper trött på fm så antar jag att det får sova?
    Jag är grundskollärare, men har jobbat på förskola i 2,5 år.

Du är inte den enda och inte heller den sista som har oroat sig för hur det ska gå när det är andra rutiner på förskolan runt sömn och mat. För det stora flertalet går allt alldeles ypperligt. Och ja, barn vänjer sig vid att sova i vagn eller kollektivt inne också, oavsett hur de är vana hemma, bara de är trötta. Om ditt barn är vant vid att ha napp, snuttefilt eller något gosedjur så underlättar det ju när barnet ska sova på förskolan.

Min tjej är lite lustig, hemma släpas det just nu på nallar och dockor till sängen som hon ska bädda ner plus att hon ska ha med tutte och snutte, på förskolan använder hon inte napp alls och sover i vagn med bara ett gosedjur med speldosa. Oftast är hon så trött efter maten att hon inte ens behöver sövas. Hon är drygt 2 år.

Ett trött barn går inte hålla vaket, så det blir ju ändå barnet som styr.

Sedan finns det många barn som "bara" får sova 30 minuter för föräldrarna när de är på väg att sluta sova middag, för annars somnar de inte på kvällen.

Så det bästa är ju att du berättar om din oro över sömnen och hur han är van vid att sova hemma på inskolningen, så lär det lösa sig och de gör det bästa av situationen.
  • mammalovis
    helena29 skrev 2015-09-23 20:40:54 följande:
    Han är ju långt ifrån att sluta sova middag när han börjar förskolan vid 14,5 månads ålder. Så mer än 30 minuter per dag behöver han! Jag är övertygad att han kommer vara heeelt slut och somna fort, men tror inte vi kommer undan uppvak efter 30 min tyvärr. Har ni haft nån på förskolan som varit 30-minutare hemma, men som sovit längre på förskolan?
    Jag menade inte att han skulle klara sig på bara 30 minuters middagsvila, utan antingen tror jag att han sover längre eller också får de behålla rutinerna med 2 gånger per dag som ni har nu. Det jag menade var att det finns oftast äldre barn som bara får sova 30 minuter.

Då jag träffat väldigt många barn, kan jag inte säga att jag minns något specifikt barns sovvanor hemma, men fler barn sover ju längre på förskolan än hemma, just för att förskolan har ett intensivare tempo och mer intryck.

Sedan när de blir äldre och börjar på stora avdelningen har de inte längre tid att sova på förskolan, men kan behöva kompensera det hemma ibland, sådan är min 4,5-åring fortfarande och kan somna på vägen hem från förskolan eller innan middagen.
Svar på tråden 11 mån och sover exakt 30 min dagtid! Snart förskola...