Hur förbättra relationen till sitt bonusbarn?
Hej,
för att göra en lång histora kort har jag ett bonusbarn som bor med oss varannan vecka som jag skulle vilja ha en bättre relation till. Barnet är en flicka på sju år.
Som jag antar att hon uppfattar det från sin sida är att jag inte alls har något intresse för henne eller hjälper henne med något. Det gör att hon alltid vänder sig till sin pappa om hon t.ex .vill ha hjälp med att ta ner något från kylskåpet. Jag tror (eller hoppas) att hon inte känner sig utfryst på något sätt utan mer att jag som sagt inte verkar ha något intresse för henne. Att hon känner sig bortstött tar sig t.ex. i uttryck i sådana saker som att hon alltid försvarar sin pappa om vi är oense om något eller att hon försöker få vårt gemensama barn att säga att pappa är bäst.
Jag ha fått jobba med mig själv i flera år och känner nu att jag har blivit så pass stark att jag kan ta tag i detta. Det har känt svårt för mig att närma mig ett barn som jag känner väljer bort mig men jag vet ju att hon gör så för att jag har valt bort henne först och därmed måste jag lägga mina känslor åt sidan och vara den vuxna. Det vore dock bra om jag kunde få lite tips på hur man får en bättre relation, t.ex. av någon som inte hade en bra relation men har det nu. Jag kan inte se mig bli någon mamma för barnet ifråga men vill vara en mer engagerad vuxen som det skall kännas naturligt för henne att vända sig till om hon vill berätta något eller vill ha hjälp.