• Lutetzia

Gravid efter IVF hösten 15

utandig skrev 2016-01-04 12:39:31 följande:

Idag tickade ett litet hjärta på ultraljudet 6+4 nu längtar vi tills vi passerat risk veckorna och kan slappna av lite :). Kraftig överstimulering har resulterat i att min kropp vart total kass. ont som f*n i magen och ryggen, många besök pga andfåddhet och ultraljud , vätska i äggstockar , bakom,framför livmoder osv. Tar blodförtunnande för att risken är stor för proppar i vårt fall. Man blev glatt överraskad idag och min man satt helt förtrollad och tittade på de lilla hjärtat på skärmen. UNDERBAR känsla, Grattis till alla er andra. BTW mår illa av allt. mariekex verkar göra det lite bättre kan tipsa om. har också hört att salta kex ska va bra. 

Grattis! Vad roligt att allting ser bra ut. Jag tycker att mitt illamående blev bättre av att äta lite och ofta. Man får försöka hitta det som fungerar för en själv. Själv kunde jag äta det mesta men mådde som sämst efter fet mat. 
  • Lutetzia

Vad härligt att höra att det har gått bra på RUL. Vi har fortfarande nästan tre veckor kvar innan det är vår tur. Men märker att magen börjat växa på riktigt nu. Vecka 16. :)

• Lutetzia
    frucgsvensson skrev 2016-01-14 19:33:45 följande:

Nu har vi varit på RUL och hunnit både firat med middag och första klädesplagget! :) Det blev som vi trodde, en pojke! :) allt såg fint ut förutom att hon var osäker på höger njure. Det såg ut som att han hade ett vidgande njurbäcken, men det var inget nämnvärt fel. De har tydligen olika maxmått på olika sjukhus vad de tycker är okej då de mäter vätskan, 0,5 (vet ej enhet) har vårat sjukhus, och vårat mått blev typ 0,54. (Andra sjukhus hade maxmått på 0,7). Hon tyckte ändå att vi skulle komma tillbaka för säkerhetsskull i v. 24. Det som KAN hända om det nu är så, är att han kan få urinvägsinfektioner då han kommer ut. Att de behöver ge honom antibiotika under en period. Vi är iallafall inte oroliga :) och det tyckte inte hon som gjorde RUL:ET heller att vi skulle vara.

Grattis till er lilla pojke! Vad bra att ni inte oroar er, det låter ju som att det inte är något att oroa sig för heller, att de tar det säkra före det osäkra.

Längtar också till att börja köpa kläder och prylar! Men kommer att vänta ett tag. Vi ska flytta snart och det känns bara onödigt att köpa på sig för mycket just nu.
  • Lutetzia

Avis på er som börjat känns av bebisen! Jag har inte känt något än, men det är rätt tidigt än. Vecka 17+4 i dag.

Om precis en vecka är det dags för RUL! Samtidigt som jag längtar så känns det också otroligt nervös. Kommer verkligen att känna mig lättad om allt går bra och förhoppningsvis kunna släppa en stor del av oron.

• Lutetzia
    Gweny skrev 2016-01-22 20:46:13 följande:
    Jo RUL hjälpte faktiskt. Har haft jobbigt innan med oro och funderingar. Speciellt då jag haft blödningar osv.

Ska ni ta reda på kön? (om jag nu inte redan frågat)
    Vad skönt att det gick bra för er! Jag har också haft lite blodblandade flytningar men det var väldigt tidigt, typ v 7-8, och inget sen dess. 

Vi vill gärna veta kön om det går att se. Jag vill ju veta ALLT om den lilla där inne och kanske börja fundera än mer på namn. :)
  • Lutetzia

Jag kommer nog att få vänta ett tag innan jag känner buffar utåt, har moderkakan i framvägg och då kan det ta lite längre tid innan man känner bebisen. Jag TROR dock att jag känt rörelse på insidan, men svårt att veta om det är bebis eller bara bubblor. 

• Lutetzia
    Hoppsan2016 skrev 2016-02-01 13:19:38 följande:
    Förra gången jag var gravid hade jag oxå moderkakan i framvägg och började känna sparkar i v 18. Men det var inte mitt första barn, så det kan va tidigare för det.

Vilken v är du i nu?
    Är i v 19+0 i dag.
    frucgsvensson skrev 2016-02-01 13:55:49 följande:
    Jag har också moderkakan i framvägg och kände utanpå samt såg i vecka 20. Så det behöver inte dröja allt för länge :)
    Åh, hoppas! Längtar efter att känna bebisen. :)
  • Lutetzia
    Sälma Riit skrev 2016-02-05 12:13:49 följande:
    Anledningen till öronmärkta månader är inte för att göra det sämre för varje enskild familj utan för att kvinnors uttag av föräldraförsäkringen påverkar alla kvinnor, även de som aldrig tänkt att skaffa barn.
    Så bra sagt. Kvinnor i 30-årsåldern utan barn diskrimineras på arbetsmarknaden på grund av att arbetsgivare vet att barn ofta kommer i den åldern och räknar med att kvinnorna då kommer vara borta mycket med föräldraledighet och vab.

Jag tycker att den tredje öronmärkta månaden i stort sett är bra, men förstår att den kan ställa till det för föräldrar där den ena inte vill ta ut ledighet. Men det är svårt att ha ett system som passar alla till 100% och som sagt var så har vi ändå världens bästa föräldraförsäkring i Sverige.

Jag planerar att vara hemma ca 11 månader och min man ca 7-8 månader, beroende på när barnet får plats på förskola.
  • Lutetzia

Vi har också börjat handla kläder. Det är så roligt! Det blev några bodies och byxor i stl 50 och 56. Har köpt både kortärmat och långärmat, man vet ju aldrig vad det är för väder i juni/juli. Förra året var det ju jättekallt men det kan ju lika gärna vara 30 grader. Har tänkt så att vi skaffar lite basgrejer som man sen kan komplettera om man behöver. Räknar också med att man kommer att få en del kläder. ;)

Vad tänker ni ha för sängkläder till bebisen? Vi har köpt en sovpåse, tänker att det kan vara bra på sommaren. 

• Lutetzia

Jag är också överviktig (BMI 28) och har pendlat lite i vikt. Just nu ligger jag på 1,5 kg+ sedan inskrivningen, är i vecka 21. Är rädd för att gå upp massor i vikt och väger mig varje vecka. Försöker också tänka på vad jag äter mer än tidigare, vill ju att bebisen ska få i sig så nyttig kost som möjligt. Läste att flera andra har sköldkörtelproblem? Själv har jag hypo och fått Levaxindosen höjd, pga av att mitt TSH stigit.

Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15