-
De sa inte om jag skulle trappa ner eller sluta tvärt men jag har typ trappat ner för det kändes bättrehatten skrev 2015-10-27 02:23:34 följande:Ok, jo jag gjorde också stimulerad FET och ska också ta dom till v 10. Tycker jag sett att det är så olika, vissa tar tydligen till v 12, men detär väl att följa ordinationen.. ska du sen trappa ner? Åt mig sa dom jag kan sluta helt då det ändrar till v 10, men det låter så konstigt..
-
V 12 (11+0) idag! Tiden har gått såå långsamt men äntligen v 12, som känns som en milstolpe. Illamåendet är kvar men börjar avta ändå. Nu kommer jag vara ledig från jobbet ett tag så då blir det nog mycket lättare, stressen på jobbet tror jag har förvärrat illamåendet. I veckan ska jag på läkarbesök på MVC.
-
Var hos läkaren idag (BM tyckte jag skulle dit, är inte helt säker på varför). Jag berättade hur jag mår och läkaren skrev ut Lergigan comp mot illamående. På mornarna har det blivit bättre, men är illa på kvällarna. På apoteket sa de sen att de inte rekommenderar comp utan den vanliga Lergigan pga koffeininnehållet. Lite svårt att stå där på apoteket och de avråder från något som läkaren precis skrivit ut (läkaren sa inget om koffeininnehållet, men en del av problemet är att jag är trött på kvällarna, och läkaren tycker att Postafen kan ge trötthet som biverkning). Jag köpte den ändå. Kollade upp det sen när jag kom hem. Lergigan comp innehåller 50 mg koffein och enligt läkemedelsverket och alla sidor jag kan hitta info på så rekommenderas max 300 mg koffein per dag för gravida. Jag dricker inte kaffe, bara nån cappuchino eller te ibland, så om jag tar en tablett ibland kommer jag ju inte i närheten av 300 mg per dag. Ibland tycker jag att apotekspersonal lägger sig i lite för mycket...
-
Va?! De vet ju liksom inte hur mycker lakrits du tänker äta. Otrivin frågade jag BM om eftersom jag var förkyld och det var ok.Sälma Riit skrev 2015-11-03 20:46:03 följande:Skoja inte! Jag fick inte köpa lakrits på apoteket trots att asken innehåll 25 g och man rekommenderas inte äta mer än 50 g om dagen. Sedan protesterade en annan mot att jag köpte otvirin när det på 1177 står att det är hel ok att ta när man är gravid. Så länge det går att dölja ska jag inte berätta om mitt tillstånd på apoteket...
Äter btw också lergigan comp och dricker inte kaffe.
Tog Lergigan comp idag innan middagen och det gjorde att jag kunde äta utan att må illa, kunde fixa lite hemma, natta sonen och inte däckade i soffan kl 20 (senaste dagarna legat i soffan från kl 18 utan att vilja röra mig pga illamående). Tänker testa varannan dag utan för att se om/när jag kan sluta med dem. Jag sa till läkaren särskilt att jag inte vill ta läkemedel i onödan när jag är gravid men hon menade att postafen och lergigan är så otroligt mycket använda under lång tid och man har hittills inte kunnat se negativa effekter hos gravida. -
Är i v 12 (11+4). Börjar må lite bättre. Igår mådde jag riktigt bra förutom liiite illamående på kvällen (utan några tabletter). Berättade för mina föräldrar igår, ville vänta tills nu och berätta för båda samtidigt. De blev glada men mamma blev chockad över att det är tvillingar. Magen börjar synas, eller tja, jag ser svullen ut dygnet runt istället för bara på kvällen. När man inte har symtom känns det så overkligt, och man blir lätt orolig att något är fel men då tänker jag på hur min son blev till och blir övertygad om att man kan vara gravid utan att känna det.
-
Är såå otroligt trött! Dygnet runt, men värst på kvällarna. Då blir jag också illamående av tröttheten...
-
Jodå, de kommer upp. Jag brukar mest svara på det som jag kan relatera till. För mig är det samma som de andra två, jag har redan ett barn innan så jag tycker inte det är så läskigt denna gång. Jag minns att innan mitt första barn så var jag bara fokuserad på graviditeten och glömde liksom förbereda mig på att det kommer en bebis också, eller det var svårare än jag hade förberett mig på, jag fick lite av en chock. Nu är det i och för sig 4 år sedan sist, så jag läser nog på mer nu än jag gjorde innan första barnet. Jag tänkte köpa lite gravid- och barntidningar för att få lite tips som man kanske inte visste eller har glömt bort.frucgsvensson skrev 2015-11-13 15:29:16 följande:
Alltså kommer inte mina inlägg upp eller blir jag bara otroligt ignorerad då jag gör ett inlägg? Tycker att alla hoppar över det jag skriver och skriver nytt eller svarar på andras inlägg..tråkigt.
-
V. 14 idag! Håller med, vill snabbspola! Vill må helt bra (tung mage och svårt att sova och sånt är inget mot illamående!), vill känna sparkar och vill se gravid ut! Magen putar rejält men med kläder på syns det inte riktigt. Vill liksom att andra ska se att jag är gravid, är ju så glad och stolt över det! Vill börja inhandla grejer, nu känns det pinsamt att gå och titta på barnvagn när man inte ser gravid ut ens. Och vill vänta med babykläder tills jag vet vilka kön bebisarna är.
-
Jag vet, ca 30% har ju gått! Är ändå skönt att ha kommit förbi vecka 12! Nästa milstolpe blir vid RUL.Lutetzia skrev 2015-11-15 15:32:19 följande:Det är ändå en bra bit på vägen. Tänk, om bara 6 veckor så är du halvvägs och då kommer magen definitivt att börja synas. Väntar du tvillingar?
Ja, jag väntar tvillingar! Två embryon sattes in vid FET och båda klarade sig! :) det gör allt lite extra spännande och speciellt! -
Åh så sött! Det är något speciellt med tvillingar!! Säkert jobbigare än med ett barn, jag förväntar mig att första två åren blir hårda, men eftersom jag redan har ett barn vet jag att det blir lättare sen (om inte de tre syskonen är vilda med varandra, haha!). Jag är så nyfiken på könen! Vill helst ha minst en flicka. Helst inte två pojkar, är lite orolig för att ha tre vilda pojkar här hemma och har alltid drömt om en dotter. Fast min pojke som jag har nu är ju inte direkt vild, så det behöver ju inte bli vilt...Gweny skrev 2015-11-17 21:54:52 följande:
Jasmin k>> jag hade besök på jobbet idag av små 2 månaders 2äggstvillingar! sött med 2.
Lulak>> skönt att det går framåt med veckorna!
Om 2 veckor ska jag på vul igen...hoppas allt fortfarande ser bra ut då!