Gravid efter IVF hösten 15
Man börjar förstå att det närmar sig nu, nervöst! :)
Då har jag varit på återbesök hos min knäppa läkare. Här kommer en intressant berättelse, som inte är på samma nivå som sist, men ändå knäpp. Alla mina värden ser nu mycket bättre ut, utom ett. Det var D-vitamin som hon gömt att informera mig om att jag skulle ta. Men men.
Jag frågade om sjukskrivning och hon sa att hon kunde sjukskriva mig på halvtid fram till förlossningen Jag frågade då om möjlighet till heltidssjukskrivning sista tre veckorna, men det sa hon att hon inte kunde motivera. Fine. Jag kan liksom inte argumentera mot en läkare, men hon öppnade för diskussion och jag framförde lite argument, bland annat att jag blivit sjukskriven mot slutet förra gången. Hon började då prata om en kollega, låt oss kalla honom för Per Larsson. "Det var säkert Per Larsson som sjukskrev dig då, han sjukskriver alla!". I verkligheten hade han ett lite mer annorlunda namn och jag som har ett hästminne när det kommer till namn mindes faktiskt att det var han och bekräftade. Då sa hon "jag försöker istället att bota er genom att ta provet och följa upp, det gjorde väl inte Per Larsson?". Jag börjar skruva på mig för det är rikgit pinsamt hur hon förtalar sin kollega. Byter samtalsämne.
Hon skriver på anmälan till Försäkringskassan och avbryter sig plötsligt och säger: "är jag för hård mot dig?". Jag tycker att situationen är absurd och säger "ja, det tycker ju jag, men det är ju du som är läkare". Hon fortsätter att argumentera för att jag ska ta ut föräldradagar och sedan diskuterar vi föräldraförsäkringen en stund och jag får understyrka att jag är (eg har varit) politiker och vet precis vad den går ut på och så länge man har en valbarhet så kommer majoriteten att välja att inte ta ut något före för att inte missa tid med sitt barn. Men jag har ju ingen rätt att kräva sjukskrivning och är det inte motiverat så är det ju inte så jag försöker markera att jag inte vill diskutera mer. Situationen känns absurd.
Vi pratar om andra saker en stund, det är dags för mig att gå. Hon säger åt mig att höra av mig om situationen förvärras och sedan klämmer hon in med: "Eller så får du väl be Per Larsson sjukskriva dig". Och jag tänkte "You bet I wil!".
Så sjukt detta. Känns inte seriöst. Bra att mina värden var bra iaf :)
Gweny och frucgsvensson: jag kan iofs köpa att hon inte sjukskriver. Enligt den föräldraförsäkring vi har ska viss det utnyttjas före BF. Men jag tycker att det är fel att det då inte är öronmärkt eller att kvinnan har lika många dagar som mannen. Så det handlar mer eller mindre om en politisk inställning.
Men det jag inte kan ta är att hon helt öppet sitter och pratar skit om sin kollega! Hon ifrågasätter ju helt öppet hans kompetens. Så totalt oseriöst. Såklart ska jag se till att få komma till honom. Min bm sa vid ett tillfälle att sjukskrivning inte är något problem och att det fanns andra som kunde hjälpa till om inte den jag går hos gör det. Tyder ju på att fenomenet är känt.
Vet att den andra läkaren håller med mig i den politiska biten angående föräldraförsäkringen, dvs vill man att kvinnor ska vara lediga före förlossningar måste man erbjuda andra pengar än att ta från tiden med barnet. I andra länder är det ju så, men med det felet att man tvingar kvinnor att sluta jobba (åtta veckor före BF i Österrike och sex veckor före i Finland för att ta två exempel). Jah tycker inte man ska tvinga, men väl erbjuda!
Har för mig att det skrevs lite om extra ultraljud här pga att vi gjort IVF?
Hur som. Min BM ringde idag för jag hade tagit fel på dag för besök. I samtalet sa hon också att hon skickat en förfrågan om ett extra ultraljud. Jaha? Varför då? Frågade jag för det är nämligen ingenting hon har nämnt för mig förut.
"Jo, det är för att ni har gjort ivf, du är förstföderska och för att du gick in med en liten övervikt".
Mjaha...? Förstår ingenting. Ska dit på fredag iallafall så får höra då, men varför behöver vi göra ett till ultraljud?
Igår var vi på inspirationsföreläsning om förlossningen på sjukhuset där vi ska vara. Var käckt och sambon fick bra tips om hur han kan stötta/hjälpa till kände han.
Men under pratet så tog dem upp lite skämtsamt att alla vet ju hur det går till att göra barn(men hur kommer dem ut) då kändes det lite i hjärtat, då det inte är så självklart för alla.
Men men...det närmar sig verkligen. Spännande.
Vi har köpt vagn! Lättnaden nu är total. Jag började känna mig lite stressad. Pratade med en kollega som rekommenderade blocket eftersom alla Stockholmsföräldrar köper nytt så är det som finns där både billigt och i mycket gott skick. Så om det mot förmodan finns någon här som inte köpt vagn än så kan jag varmt rekommendera blocket. Vi fick en Teutionia med mjuklift, babyskydd, ståplatta, regn- och myggskydd och lite vagnsängkläder + åkpåse för 2700!
Har haft ett tryck neråt mot hönan då jag är ute och går eller t.om. bara går inne på en affär. Det ilar och drar och känns som att jag är jättekissnödig. Förmodligen för att han ligger med huvudet neråt, men han är inte fixerad än. Sen får jag stundvis ont i ljumskarna vid förflyttning i sängen. Ligamenten kanske? Mycket krämpor nu känner jag. Tungt och jobbigt.
Då har jag varit hos bm, med en vecka lvar på jobbet. Högt blodtryck och fick jobbförbud och kommer att sjukskrivas. Måste till bm varje vecka nu för att kolla havandeskapsförgiftning. Är i v 36 så det är ju ingen större fara men hade ju gärna sluppit det såklart. Samma sak med första barnet men då först i v 39.