• Junilängtan

Gravid efter IVF hösten 15

Jag har tack och lov en förstående chef (och semesterdagar så det räcker) så semestern är redan beviljad :) Värre hade det ju dock varit om jag inte hade semesterdagar att ta av!

Jag var i alla fall välkommen tillbaka till läkaren om andra krämpor skulle uppstå, så läkaren har en himla bra syn på graviditet och sjukskrivning tycker jag ändå.

Håller med dig däremot sälma om öronmärkta dagar innan förlossningen, kan ju inte vara annat än bra för bebisen att mamman tar det lite lugnt sista veckorna. Både mentalt och fysiskt!

• Junilängtan

Och jag har fattat sammandragningar och förverkar som ungefär samma sak, men att förvärkarna för med sig som mensvärk. Får nog ta och fråga BM vid nästa besök :)

Men spännande om det drar igång för dig snart Jasmin! Hur är det med fosterrörelserna nu, känner du av dem mer?

• Junilängtan
    frucgsvensson skrev 2016-04-25 13:30:21 följande:

Okej! Ja, jag har då ingen aning. Ont lär det ju ska göra iallafall, mer eller mindre :)

Haha ja, när bebisen väl ska komma lär man ju inte missa det i alla fall :P
  • Junilängtan
    frucgsvensson skrev 2016-04-25 18:14:10 följande:

Haha nej, jag syftade mest på förvärkarna. Det är väl inte samma kaliber i dom som i de "riktiga" värkarna och sedan krystvärkarna.

Näe, vissa märker tydligen inte ens av förvärkar utan får förlossningsvärkar på en gång :) Samma som med sammandragningar, vissa känner inte av dem överhuvudtaget :)
  • Junilängtan
    frucgsvensson skrev 2016-04-26 14:25:25 följande:

Spännande att se hur det blir för en annan. Jag är lite "rädd" för det här med vattnet. Att t.ex. vattnet ska gå i sängen eller i soffan, haha.

Ja fy, och tror jag överanalyserar precis allt just nu så här i sluttampen!

Typ:

-"Knäpper" till i magen, googlar, resultat: vattenavgång!

-Svettig och mycket flytningar, tankegången "huhuu sipprar det vatten nu".

Har bestämt mig lite för att låta det vara som det är nu och får bli som det blir, blir tokig snart, haha!
  • Junilängtan
    frucgsvensson skrev 2016-04-26 21:52:29 följande:

Haha åh, vad drygt. Det gör inte jag, ÄN. Jag har förstått att det ju faktiskt KAN hända någonting närsomhelst nu, men känner mig ändå inte "färdigbakad" liksom. Trots krämpor och så, så är det inte så farligt det här ändå. Är inte klar!

Haha ja det är bra drygt, jag får skylla på läkaren som sa att det är möjligt att bebben vill titta ut tidigare då jag haft så mycket sammandragningar. Jag känner mig inte heller färdigbakad, vill vara gravid tiden ut helst :)
  • Junilängtan
    frucgsvensson skrev 2016-04-27 22:54:43 följande:

Hörni. Vi har suttit och planerat och kikat på föräldrapenning/dagar nu ikväll. Har fortfarande inte skickat in något. Alltså det är ju SJUKT vilken skillnad på inkomst det blir! Jag tjänar som en medel svensk gör skulle jag vilka säga, men får ju ut jättelite om jag tar 5 dagar/veckan. Det gjorde inte alls stor skillnad att ta ut fler dagar och kag vill ju samtidigt kunna vara hemma så länge som möjligt.

Hur har ni gjort med er föräldraledighet? Hos oss är det tänkt att jag ska vara hemma längst, min man ska alltså ge bort de dagar han kan till mig.

Har du kollat med din arbetsgivare om du får föräldrapenningtillägg? Vissa får 10 procent av lönen den första tiden!

Vi har lagt upp att jag ska ta 3-4 dagar i veckan i lite över ett år, sen tar gubben över i förhoppningsvis ett år till :) Visst blir det lite knapert i några år, men det finns ju möjlighet att ändra antalet dagar när som.

Och vilka tjusiga magbilder! :D
  • Junilängtan
    frucgsvensson skrev 2016-04-28 07:37:29 följande:

Jag läste något om det där med 10 procent. Jag jobbar inom kommunen (vård). Hur fungerar detta?

Ja, det blir väldigt knapert måste jag säga. Det hade vi ju räknat med, helt klart. Men trodde kanske att det var nån tusenlapp mer i månaden. Vi tjänar dessutom liknande så det blir knappt någon skillnad om han skulle vara hemma mer.

Vi vill helst också att lillen ska kunna gå riktigt och kännas mogen innan vi sätter honom på dagis.

Jag jobbar också inom kommun, kolla med din arbetsgivare :) Vad jag förstår det som så betalar då arbetsgivaren ut det som vanlig lön (alltså att fk inte har något med det att göra alls) :P Men du kan ha med det i uträkningen på fk har jag för mig, så se räknar ut med dessa 10 procent.
  • Junilängtan
    Hoppsan2016 skrev 2016-04-29 03:05:01 följande:

Vatten gick för en timme sen. På väg till förlossningen. Är i v 33+2

Oj, vad spännande! Lycka till!
  • Junilängtan
    Hoppsan2016 skrev 2016-04-29 13:14:54 följande:

Ligger kvar på förlossningen på Danderyd. Men eftersom det finns INGA platser på neo i hela Stockholm blir jsg flyttat till Eskilstuna. Känns riktigt skit. Risken är stor att mannen missar förlossningen för att vi (mina) har ju 3 barn hemma att ta hand om.

Åh fy, lider verkligen med dig! :( Hur mår du och bebben? Får ni transport till eskilstuna?

Håller mina tummar för er!
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15