• Anonym (äckligt)

Kan inte sluta klämma finnar!

Har ett bekymmer, jag är verkligen heelt hopplös när det gäller att klämma finnar. Jag kan inte sluta med det.
    Jag har visserligen inte försökt så särskilt mycket att lägga av men nu har jag kommit lite till insikt hur mycket jag egentligen lägger ner på det. 

Jag har inte så mycket problem med finnar egentligen, jag får då och då, men när de väl kommer kan jag inte låta bli. Tycker de är så äckliga och jag vill bara få bort dem, jag vill inte ha sånt där vitt eller gult var i ansiktet, det är superäckligt tycker jag. Det har blivit en ren vana att när jag går på toa så går jag och kollar i ansiktet varje dag om jag har en ny finne i ansiktet eller någon pormask. 

Gör det också omedvetet när jag är nervös eller funderar på något(typ som endel biter på naglarna). Och jag skäms ju för jag gör det för det är inget man ska göra, men jag vet inte hur jag ska sluta. Jag har stora porer också och får lätt pormaskar som jag också klämmer ut(skitäckligt jag vet men jag vill inte ha dem där!). När min kille klämmer blir jag typ manisk och vill titta och jag har sökt upp youtubevidor där de klämmer stora finnar, alltså jag blir extremt äcklad och jag känner mig störd som håller på såhär men jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att kunna sluta med det? Jag kan ju inte sluta att ha hud liksom och jag ser ju mig själv i ansiktet varje dag. Samtidigt skäms jag också för jag tycker ju det är äckligt att klämma och det blir JÄTTEFULA ärr.. 

Vad ska man göra?? Är jag ensam om det här? 

• Svar på tråden Kan inte sluta klämma finnar!
  • Dr Nail

Testa vanlig återfuktande handsprit, lär funka bra mot finnar i fejset. Låter inte särskilt hygieniskt annars.

• Anonym (äckligt)

Att det finns medel emot finnar förstår jag ju.. Men jag pratar om att bryta själva beteendet. Någon som har tips? :( 

• Anonym (Kanske funkar?)

Vänd på alla speglar så kan du ju inte se ditt ansikte där! 

• Anonym (äckligt)
    Anonym (Kanske funkar?) skrev 2015-09-13 08:24:26 följande:

Vänd på alla speglar så kan du ju inte se ditt ansikte där! 

Haha men jag måste ju kolla mig i spegeln så jag ser hur jag ser ut? Men jaa jag kanske borde undvika speglar öht.. 
    Och på jobbet kan jag ju inte vända spegeln.... 

Vet ju att många har problem att sluta bita på naglarna, hur har ni lyckats bryta det beteendet? 
    Det har liksom blivit "en grej".. 

Jag bet på naglarna fram till tonåren. Slutade att bita på en nagel i taget & det funkade för mig.

• Anonym (äckligt)
    Anonym (Kanske funkar?) skrev 2015-09-13 09:35:44 följande:

Jag bet på naglarna fram till tonåren. Slutade att bita på en nagel i taget & det funkade för mig.

Okej, jag kanske får försöka något liknande, små steg i taget liksom. Jag tror naglarna kanske är enklare eftersom man ser dem framför sig direkt och då kan man tänka "Nej de där ska jag låta bli", typ måla dem fint eller något så att man inte vill förstöra dem. 
    Just ansiktet är så svårt för undermedvetet vet jag var jag har nån kvissla/stor pormask som jag vill pilla på och sen gör jag det utan att tänka på det, eller det går ju liksom på rutin.. 

Men tack för att du skriver iaf :) 
  • Anonym (äckligt)
    Dr Nail skrev 2015-09-12 16:43:26 följande:

Testa vanlig återfuktande handsprit, lär funka bra mot finnar i fejset. Låter inte särskilt hygieniskt annars.

Och nej det är inte hygieniskt, verkligen inte, jag har ju massor av bakterier under naglarna så jag får ju infektioner. Det är jätteäckligt. Men jag har inte haft nån ork att försöka lösa problemet tidigare då jag är väldigt stressad på jobbet och det är ju ett stressrelaterat beteende, typ jag gör det för att lugna mig själv eller jag gör det när jag är stressad typ. 

• Anonym (samma här)

Har haft (har?) samma problem. Googlade akne - bilder. DÅ blev jag lite mer skrämd!!!!

Jag försöker tänka att jag skadar huden genom att klämma, gör fula ärr och jag vill inte bli jätteful med hemsk hud...

• Anonym (äcklig)

Jodå, jag är likadan. Lyckligtvis har jag inte många finnar eller pormaskar men när de dyker upp råkar de illa ut! Kollar också videos med framför allt pormaskar som kläms. Helt sjukt, men jag tycker det är avkopplande. Många av dessa videor har över en miljon träffar så uppenbarligen finns det fler som tittar.
    Läste vid nåt tillfälle nån krönika där Alex Schulman skrev att han tittar på såna videos, så vi är i gott sällskap ;)

Vad du ska göra för att sluta skada din hud har jag nog däremot inga tips på. Hoppas nån annan har nåt smart att komma med. Men nu vet du att du inte är en ensam galning i alla fall ;)

• Anonym (äckligt)
    Anonym (samma här) skrev 2015-09-13 10:01:33 följande:

Har haft (har?) samma problem. Googlade akne - bilder. DÅ blev jag lite mer skrämd!!!!

Jag försöker tänka att jag skadar huden genom att klämma, gör fula ärr och jag vill inte bli jätteful med hemsk hud...

Alltså det här låter ju helt sjukt, men jag kan tänka när jag ser såna bilder att "jag skulle vilja ha en sån finne bara för att få klämma den". Jag tycker det är äckligt men samtidigt vill jag göra det också(?). Vet inte varför men jag blir helt fascinerad. 

Låter ju helt sjukt och jag vet inte varför jag är sån men det är nånting som liksom triggas när jag ser det, typ som en instinkt. Jag försöker bara förstå mig själv när jag skriver just nu och jag förstår hur äckligt det låter, jag vill ju inte vara sådan, jag vill ju sluta och ha fin hy och vara fin.. 

På apoteket finns något som heter "Stop & väx", har du provat det?

• Anonym (äckligt)
    Anonym (Kanske funkar?) skrev 2015-09-13 10:40:42 följande:

På apoteket finns något som heter "Stop & väx", har du provat det?

Nää.. Vad är det? =) 
  • Anonym (äckligt)
    Anonym (äcklig) skrev 2015-09-13 10:08:48 följande:

Jodå, jag är likadan. Lyckligtvis har jag inte många finnar eller pormaskar men när de dyker upp råkar de illa ut! Kollar också videos med framför allt pormaskar som kläms. Helt sjukt, men jag tycker det är avkopplande. Många av dessa videor har över en miljon träffar så uppenbarligen finns det fler som tittar.
    Läste vid nåt tillfälle nån krönika där Alex Schulman skrev att han tittar på såna videos, så vi är i gott sällskap ;)

Vad du ska göra för att sluta skada din hud har jag nog däremot inga tips på. Hoppas nån annan har nåt smart att komma med. Men nu vet du att du inte är en ensam galning i alla fall ;)

Haha åh det är väldigt skönt att man inte är ensam iaf! Solig 

Jag har mycket pormaskar och ett skitigt jobb så hyn blir dålig pga det. Och det blir ju inte bättre av att man klämmer kan jag säga..

När jag haft ledigt blir hyn bättre men nu får jag verkligen de där äckliga gula skitiga pormaskarna som jag bara viiilllll klämma ut fast det är äckligt. Och jag älskar mitt jobb iövrigt så jag vill inte byta jobb. Det blir liksom en ond cirkel. 

"Stop & väx" kan hjälpa dig att inte bita på naglarna! Solig

• nuharjagbytt

Jag känner igen detta problemet mycket väl tror det är väldig svårt att sluta. Då tror jag det är bättre att sikta in sig på att inte använda naglarna. Till pormaskarna finns verktyg som numera även säljs till privatpersoner. Du borde sett dem på filmerna vet dock inte var de säljs.

Svar på tråden Kan inte sluta klämma finnar!