Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
OK, men de jobb du nämnde - jag visade på faktisk utvecklig idag för några av dem.
Så var kommer de nya jobben tror du?
SSF:s rapport visar på attt 53% av jobben i Sverige kan automatiseras bort inom 20 år. Det motsvarar 2,5 miljoner jobb som försvinner.
Om vi säger att det värsta inte händer utan att "bara" en miljon jobb försvinner: var ska du hitta en miljon nya jobb?
Någon idé? Någon trend du känner till?
Det är rätt meningslöst att diskutera utifrån ett domedagsscenario.
Om tekniken utvecklas till att sköta alla arbeten vi känner till idag (vilket jag personligen tycker är både ett skrämmande och orealistiskt scenario) kommer det sannolikt att behövas en väldigt massa tekniker som sköter all denna teknik. Ja, om du inte tänker dig att robotar ska sköta det också. Men då kanske Skynet äntligen får ta över världen och utrota alla människor, och så kan vi inte ha det.
I det samhälle vi känner till idag, behövs fler människor som konsumerar, fler människor som tar hand om våra gamla, fler människor som kör våra bussar, röjer skog och startar småföretag.
Den trend jag känner till är att samhället utvecklats sedan den tid då svenskar flydde armod och tog sig till USA för ett bättre liv.
Idag tar vi emot människor som flyr krig. Sverige är inte längre ett land människor flyr ifrån, utan ett land människor flyr till.
En resonabel utveckling.
Jag är övertygad om att vi kommer att klara ytterligare en utvecklingsfas i samhället, och att fler medborgare med olika sorts kompetenser kommer att vara oss till godo.