-
Fast om pengar inte är ett problem så behövs heller inga skattehöjningar.KillBill skrev 2017-01-27 21:17:40 följande:Tar du Stockholm som exempel så är det inte brist på pengar som är problemet utan politiker (alliansen + SD) som prioriterar låg skatt före en anständig vård.
-
Nej det behöver du inte förklara för mig, men kanske för andra som inte förstår att prioriteringar måste göras när resurserna är begränsade.KillBill skrev 2017-01-27 21:53:31 följande:Måste jag förklara ordet prioriteringar?
Resurser= allt som det finns behov av, pengar, personal, bostäder, myndighetsorganisation, lokaler, offentlig service, kompetens mm. Mest då pengar eftersom man med pengar kan lösa många av de övriga behoven. -
Vad vi behöver är att få dem i arbete som redan kommit.Världsmedborgare skrev 2017-01-28 07:47:40 följande:Vad som kommer att hända i framtiden är helt ointressant, att leka spågumma får andra göra, själv lever jag i nuet och agerar utifrån det.
Och just nu så behöver vi bli fler i arbetsför ålder, vi har inte ens folk att tillsätta för de lediga jobb som finns, men tack-o-lov en grupp arbetslösa flyktingar/invandrare, som kanske kan fylla en del av behovet.
Och så länge vi inte föder tillräckligt med barn i Sverige, så får vi lita till invandringen under många år framåt, möjligen kan invandrarna bidra med att öka barnafödandet, så demografin inte snedvrids än mer.
Och givetvis ska vi hjälpa så mycket vi bara kan, så för min del är det en kostnad som inte känns det minsta betyngande, tvärtom så är det upplyftande att hjälpa andra, och det ger så otroligt mycket tillbaka.
Du har tur som slipper stå utan bostad. -
Förutsatt att de kan engelska då...Världsmedborgare skrev 2017-01-28 10:42:43 följande:Och då fungerar engelska väldigt bra i de flesta fall, precis som arbetsgivarna säger, men inte får gehör för hos politikerna.
-
På den tiden kunde man tänka med hjärtat eftersom det man erbjöd var trygghet i ett fredligt samhälle och nästan inget av materiella eller ekonomiska resurser. Så är det inte idag.Abegayle70 skrev 2017-01-28 13:03:40 följande:Nej visst är det så. Jag blev bara lite känslosam igår. Det är felet med mig. Ibland tänker jag med hjärtat iställ för hjärnan. Mormor och morfar hade fördelen att kunna språket också. Men man måste komma ihåg att resurserna var knappa i Sverige då. Landet var ju isolerat mer eller mindre.Flash Gordon skrev 2017-01-28 01:17:12 följande:
Med all respekt: din mormor och morfar hade inte först rest genom fem-sex andra säkra länder och inte heller erbjöds de allehanda bidrag utan motprestation från en välfärdsstat.
Det är ett par väsentliga skillnader mot dagens situation.
Jag känner själv folk som kom till Sverige då, 1943-1944.
Det var skolsalar för dem också, i någon vecka. Sedan var det marsch pannkaka ut i arbetslivet och börja göra rätt för sig.
Sådant gick då på den tiden vi fortfarande hade hembiträden och drängar.
Min släkt tog emot barn från Finland under VK2. De fick mat, husrum och arbete på gården. -
Är ett halvår någon tid i sammanhanget?KillBill skrev 2017-01-28 14:38:36 följande:
Varför länkar du till en källa som nästan är 1/2 år gammal?
De som läser tidningarna vet att Sveriges ekonomi är oväntat stark och att det ekonomiska läget har förbättrats ytterligare det senaste halvåret. Tom Riksgälden verkar vara överrumplad av Sveriges starka ekonomi och 2016 minskade statsskulden alltså med 56 miljarder vilket var en större minskning än vad både regeringen och Riksgälden tidigare förutspått. Riksgälden spår att statsskulden kommer vara lägre 2018 än 2014 när regeringen tillträdde.
-
Ja, om man ska öka sysselstättningen hos den invandring så som den ser ut idag kan det bli nödvändigt.Världsmedborgare skrev 2017-01-29 09:45:18 följande:Och vilka ska betala för dom uppgifterna som inte görs?
Vilka efterfrågar efterfrågar dessa icka utförda uppgifter?
Är det vi/staten som ska stå för dessa jobb som tydligen finns men som ännu inget företag upptäckt måste utföras?
Jag har inget emot att vi/staten ordnar fram arbeten (Det har vi gjort många ggr tidigare och även fixat boendet, då bl.a kallat beredskapsarbeten eller AMS-jobb) men dom jobben ska betalas med löner det går att leva på, inte med några usla skitlöner. -
Jag säger 0 nu och fem år frammåt. Annars ca 7-10 000 per år med toppar på¨uppåt 20 000, max fem år i rad vid extrema behov.K Kalle skrev 2017-02-06 08:29:25 följande:
För att återgå till trådrubriken. Kan någon komma med en siffra?
På grund av den extrema mängden 2015 är mitt svar noll, i ett par år. Innan dess tyckte jag att 25-30 000 kunde vara lagom.
Ni som är emot den politik som först just nu. Tycker ni inte att det behöver finnas ett tak alls? Eller vad är er gräns? 150 000, 200 000, 500 000?
-
Vad kan är måste definieras.Världsmedborgare skrev 2017-02-07 09:13:54 följande:Det är ingen fråga som det går att svara på mer exakt, behovet eller möjligheterna kommer aldrig att vara statiska.
Finns ett humanistiskt behov från omvärlden, så ska vi ta emot alla vi kan, och som du sett, så kan det variera från nästan 0 till fler än 100.000.
Där är det inte så svårt, då vi alla förväntar oss hjälp ifall vi hamnar i en situation då vi behöver den.Demografiskt ger 2000-talets flyktingar inget tillskott då sysselsättningsnivån är för låg.Världsmedborgare skrev 2017-02-07 09:13:54 följande:Utöver det så kommer det alltid att behövas folk att fylla vakanser hos företagen och för att demografin inte ska bli snedvriden.
Där är det mycket svårare att göra rätt, och många fler saker som spelar in än enbart ett humanistiskt behov, så antalet får vi lita på att de som jobbar med dom sakerna kan ge oss rätt upplysningar om.
Här måste man granska varför det är så jämfört med tidigare invandring.Detta måste man alltid räkna med när man tar emot flyktingar.Världsmedborgare skrev 2017-02-07 09:13:54 följande:Om jag ser framåt nåt år, så tror jag problemet inte kommer att vara för stor invandring, utan att många återvänder och vi blir kort om folk.
Det brukar vara det som händer när ett större antal människor har tvingats fly från sitt hemland, så den återflytten måste vi vara beredda på händer även här i Sverige.Jag tycker myndigheter i alla fall borde vara konsekventa i vad de gör, oavsett familjens ursprung. Vilken hjälp får en svensk barnfamilj utan bostad?Världsmedborgare skrev 2017-02-07 08:52:41 följande:Du menar alltså, precis som vissa i SD uttryckt i media, att vi ska skita i barnkonventionen och de mänskliga rättigheterna, ja då vet vi det.
-
I praktiken får de inte samma stöd.KillBill skrev 2017-02-08 17:42:48 följande:Jag orkar inte svara på alla frågor men när det gäller hjälp till barnfamiljer utan bostad så skiljer inte myndigheterna på inrikes eller utrikes födda bägge kategorierna har rätt till samma stöd.
Kommuner köper inga bostadsrätter eller slår upp några moduler för att förse svenskar med bostad.
Kommunerna struntar helt i hur bostadsbristen drabbar svenskar. Vänder man sig till sociala myndigheter så förutsätter de att alla svenskar på ett eller annat sätt kan skaffa sig tak över huvudet själv utan att ens utreda frågan eller bedömma hur det psykiskt och ekonomiskt påverkar barnfamiljer att flytta runt i andrahandslägenheter eller att flytta bort från separerad förälder, jobb, skola, släkt och vänner.
Begår myndigheterna lagbrott?