Inlägg från: Trast |Visa alla inlägg
  • Trast

Mångkultur

Jag bor i usa som jag skulle välja att klassa som relativt mångkulturellt. Jag tror du (ts) har för ensidig syn på hur mångkulturella samhällen ser ut. De flesta människor, oavsett ursprung är vanliga människor, med normala värderingar, intresserar sig för andra, men försöker såklart navigera i en ny miljö med deras verktyg. då jag är en invandrare i usa själv så kan jag väl berätta att jag behåller mina svenska traditioner (midsommar exv) och lägger till thanksgiving. Min muslimska vän gör något snarlikt där dom lägger till julfirandet bland annat.

• Trast
    Tom Araya skrev 2023-04-19 02:58:35 följande:
    Jag länkade nyss till ett samtal mellan forskare på det kulturella området (inlägg #162), varav den ena har bott, studerat och arbetat i USA under 40 år.
    Se hela videon, den är mycket intressant.
    Trast skrev 2023-04-19 02:41:07 följande:

De flesta människor, oavsett ursprung är vanliga människor, med normala värderingar, intresserar sig för andra, men försöker såklart navigera i en ny miljö med deras verktyg. 

Det är inte samma värderingar som anses som normala i världens alla delar.
    Verkar som du dra alla över en kam. Låter nästan som fanatism.
  • Trast

Nu bor jag  usa, vad gäller kultur så är det lättare att lägga till än att ta bort (thanksgiving och 4th of july) enligt min erfarenhet. Har en vän som också är utlänning (muslim) dom har lagt till julgran och julfirande. Själv vill man ju behålla midsommar och jul ffa 

behöver inte vara så bajsnödigt. Finns roliga högtider överallt. Tycker det berikar.

Svar på tråden Mångkultur