Regnbågsdröm skrev 2016-01-23 08:44:06 följande:
Jag inser mer och mer att det här med att analysera symptom är värdelöst. Sen är det svårt att låta bli ändå. Jag låter ju så himla medveten när jag skriver det känner jag, och klok och allt sånt. Men i huvudet försegår något annat ibland.
Igår kväll bröt jag ihop. Hade lite mensvärkkänsla. Eller, jag kunde nog inte placera om det var det eller inte. Men i vissa lägen fick jag för mig det. Och kände att nu är det över. Jag brukar få ont i benen innan jag ska ha mens, och det fick jag förstås också. Men vaknade utan minsta bloddroppe och utan vidare smärta, så kanske var det lika mycket psykiskt också. Får hoppas på det. Inser att jag är rätt skör nu och förstår ju att den här andra veckan kommer bli mycket jobbigare än den första.
Det är bra att du har insett att det är bra att prata om! För det är det verkligen! Jag tror att jag hade fått lite smått panik om jag inte hade kunnat dela det såhär. Visst, man pratar ju med varandra hemma.. Men man är ju så uppe i det. Du är alldeles lagom långt före mig i det här, så det är perfekt att prata om det. Och förhoppningsvis bearbetar ju du lite av ditt samtidigt också

Förstå vad efterlängtad och viktig er lilla tjej är! Vilket mirakel hon är!
Ballongen spricker nog snart ska du se

Kan tänka mig att din vecka går minst lika långsamt som min. Jag menar, jag är ju medveten om hur långsamt det går.. så kommer inte försöka med något "det är inte långt kvar", för på ett sätt så kommer det ändå kännas som en evighet

Vi får hoppas att hon inte kommer alltför sent. Men bättre sent än aldrig, och så vidare

KRAM!
Helt, fullkomligt värdelöst ;) Men man gör det ändå. Det är liksom ganska omöjligt att inte analysera saker som känns i kroppen. Vad ska du göra, låtsas som att du inte känner något alls? Äsch, klart man tänker på det och analyserar det, hur lite man än vill ;) Det viktiga är att man inte hänger upp sig för mycket på det åt varken ena eller andra hållet, att man inte tar något för givet liksom. Du kan inte veta än så länge om det gått bra eller inte, så ge absolut inte upp. Men visst är det tufft. Tankarna far konstant genom huvudet och det är så tvära kast att man knappt orkar ta in allt.
Bara så du vet är mensvärk inget du behöver oroa dig för. Det får du vare sig du är gravid eller inte. Jag har för mig att livmodern flyttar lite på sig när man blir gravid för att den ska kunna växa ordentligt och då ligger lite fel i utgångsläget. De flesta får precis sån värk till och från under graviditeten, redan från tidigt skede. Så känner du det igen - oroa dig inte.
Jag har tyckt att sista ruvarveckan är jobbigast. Det är då man börjar vänta på mens och TD närmar sig med stormsteg, så det är klart du är skör. Det är nog tyvärr bara att acceptera :( Det är då det är viktigt med tankarna, att du gör det lilla du kan för att påverka hur du tänker. Om du kan hindra de negativa tankespiralerna minsta lilla - gör det. Och uppmärksamma dina positiva stunder så mycket du kan. Mer än så kan du inte göra.
Eller hur! Så känner jag också. Det bearbetar jättemycket från min sida. Det är ju superviktigt att man kan prata med sin partner, det är helt ovärderligt, men man lever ändå i bubblan tillsammans. Jag tycker att det är skönt att se att det finns fler där ute som förstår, att det inte bara är ett fenomen i sin egen lilla bubbla. Det är skönt att kunna peppa någon som står där jag stod nyss och kände mig så hopplös och desperat, för jag vill inte att någon ska behöva känna som jag gjorde. Det är det värsta jag gått igenom och jag var så fruktansvärt ensam. Så det ger så mycket att kunna hålla dig sällskap, även om det inte är mycket.
I mitt jobb träffar jag så mycket ungdomar som inte är önskade av sina föräldrar. Folk som fått barn mest för att de inte ville göra abort eller som tyckte att det bara var logiskt att bli föräldrar. De tar sina barn för givna. Varken du eller jag (och våra partners förstås) kommer aldrig att ta våra barn för givna, och det känns fantastiskt.
Jag tror tyvärr att du har den jobbigare veckan ;) Jag är otålig, men det är ändå en positiv väntan. Haha, det är skönt med någon som förstår att "det är inte långt kvar nu" inte tröstar så mycket ;) En evighet är det, men så länge hon knölar runt i magen är jag ändå ganska nöjd :)
Stor kram på dig!!