• symer

Mobiloperatören svarar inte när vi ringer

Hej!
    Min far blev i sitt företag uppringd av en säljare som lovade att sänka hans månadskostnad för mobiltelefoni. Säljaren kom från 4onetelekom, ett företag jag aldrig någonsin hört om. Detta var en dryg vecka sedan och han skulle vilja häva köpet.
    Nu svarar de varken på mejl eller när vi ringer dem och allt vi kan läsa om företaget på internet är att dom är väldigt oseriösa och historier från andra som blivit uppringda av dem och de hävdat att de kommer från andra operatörer osv.
    Avtalet slöts muntligt över telefon och de vill att vi ska skriva under en fullmakt så att de ska kunna flytta våra telefonnummer och be om en slutfaktura från våran nuvarande operatör.
  • Svar på tråden Mobiloperatören svarar inte när vi ringer
  • natalia89

Att man ens går på sånt.

• symer

Ja, jag håller med, det är helt idiotiskt och egentligen borde jag bara låta min pappa stå sitt kast. Faktum är att han i vintras tackade ja till två olika operatörer och jag hela våren krånglat för att precis ha fått städat upp hela den röran. Nu sitter vi här igen med en om möjligt ännu oseriösare operatör som vi inte kan vara kvar hos.

Hur menar du med strunta i det? De slöt ju en muntligt avtal över telefon, slutar vi betala räkningar så kommer ju ärendet att gå till kronofogden.

Kan vi fortsätta försöka ringa och kontakta dem och efter någon vecka hävda att de inte uppfyller sin del av avtalet genom att vara okontaktbara?

Eller kan de efter ett muntligt avtal bara sluta svara när det ringer och ignorera oss till bindningstiden har tagit slut? Jag menar en del av deras tjänst måste ju vara att vi får tillgång till support.

• Nerfherder
    symer skrev 2015-08-24 13:17:48 följande:

Ja, jag håller med, det är helt idiotiskt och egentligen borde jag bara låta min pappa stå sitt kast. Faktum är att han i vintras tackade ja till två olika operatörer och jag hela våren krånglat för att precis ha fått städat upp hela den röran. Nu sitter vi här igen med en om möjligt ännu oseriösare operatör som vi inte kan vara kvar hos.

Hur menar du med strunta i det? De slöt ju en muntligt avtal över telefon, slutar vi betala räkningar så kommer ju ärendet att gå till kronofogden.

Kan vi fortsätta försöka ringa och kontakta dem och efter någon vecka hävda att de inte uppfyller sin del av avtalet genom att vara okontaktbara?

Eller kan de efter ett muntligt avtal bara sluta svara när det ringer och ignorera oss till bindningstiden har tagit slut? Jag menar en del av deras tjänst måste ju vara att vi får tillgång till support.

Strunta i att skriva under fullmakten, gör ni det så godkänner ni även avtalet
  • Mascaraklumpar

Skriv absolut inte under något och betala inga räkningar. Har ni mailat till rätt adress när det gäller uppsägning så är allt lugnt, det är bara att bestrida eventuella räkningar som kommer.

• Birgitta02

Skriv ett mail att ni utnyttjar ångerrätten och inte kommer ingå något avtal. Inte mer med det. Och spara mailet. Det måste göras senast 14 dagar efter att din far hade det muntliga avtalet i telefonen.  Efter ett sådant mail kan han inte hamna hos kronofogden. Skriv absolut inte på något alls.

Kommer en räkning så drar ni ett diagonalt streck över räkningen. Texta "BESTRIDES" (och skriv absolut INTE under! de kan kopiera in namnteckningen på ett avtal) och återsänd till företaget. Ta gärna en egen kopia på allt ni skickar till företaget, både mail, bestridanderäkningar etc - skriv på er egen kopia när ni skickade tillbaka papperen.

• symer

Men som jag har förstått det så har vi redan accepterat abonnemangen genom ett muntligt avtal. Det var då vi "skrev under" avtalet.

Fullmakten gör det väl bara möjligt för vår nya operatör att begära en slutfaktura och nummerportering från vår gamla operatör?

Även om vi har mejlat till rätt adress betyder det ju inte att vi kan säga upp abonnemangen då det är 36 månaders uppsägningstid.

Förlåt om jag verkar tveksam men vill bara vara helt säker på att vi kan strunta i fakturorna utan att riskera de hamnar hos kronofogden. Jag uppskattar verkligen er hjälp!

• Birgitta02
    symer skrev 2015-08-24 13:31:21 följande:

Men som jag har förstått det så har vi redan accepterat abonnemangen genom ett muntligt avtal. Det var då vi "skrev under" avtalet.

Fullmakten gör det väl bara möjligt för vår nya operatör att begära en slutfaktura och nummerportering från vår gamla operatör?

Även om vi har mejlat till rätt adress betyder det ju inte att vi kan säga upp abonnemangen då det är 36 månaders uppsägningstid.

Förlåt om jag verkar tveksam men vill bara vara helt säker på att vi kan strunta i fakturorna utan att riskera de hamnar hos kronofogden. Jag uppskattar verkligen er hjälp!

Om ni är inom ramen för de 14 dagarna så gäller ångerrätten för distansförsäljning.
    www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/angerratt/
  • sportpappa

Muntliga avtal gäller, men ni har ju 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen så utnyttja den och säg upp avtalet. Därefter så bestrider ni allt som de skickar med hänvisning till att ni har sagt upp det.
    Dokumentera allt ni gör om de nu mot förmodan driver det till domstol.
  • Birgitta02

Du kan inte bara strunta i allt. Ni bör skriftligen hävda ångerrätten. Via mail. Se till att aldrig skriva under minsta lilla namnteckning som går att kopiera in i ett avtal. Men allt ska ske skriftligt. Ringer ni dom kan de hävda att ni inte alls ångrat er - ett seriöst företag gör inte så, men oseriösa företag gör det.
Svar på tråden Mobiloperatören svarar inte när vi ringer