• ExitSong

födelsedagspresent till någon som är döende

Beroende på hur mycket ork hon har, så hade i alla fall jag i den situationen älskat att få upplevelser snarare än saker. Sådant som just hon tycker om. Alla har ju platser och sånt som de tycker särskilt mycket om - själv hade jag velat åka till Öland t ex, eller på en utflykt i naturen eftersom det är vad jag brukar göra. Kanske kunde var och en eller i passande grupperingar ge varsin liten upplevelse att göra tillsammans med dem, enkla saker som t ex presentkort på ett gemensamt besök till ett museum/restaurang/favoritcafé/bio/trädgårdsmässa, filmkväll, middag hemma hos någon, båtutflykt, picknick. Brainstorma kring vad hon brukade göra när hon var frisk, vad hon gjorde de bästa dagarna av sitt liv.
    Det är ju sådana grejer man kan göra ändå förstås, men presentkortgrejen vore mer att hon då kan ha det innestående och "plocka ut" presenten de dagar hon orkar. Man kan ju också förpacka presenten på nåt roligt sätt, hade det varit påsk hade man ju kunnat lägga det som ett gäng lappar i ett påskägg t ex.

Jag önskar att jag hade gjort något liknande för min farmor när hon var sjuk. Det kan gå så otäckt fort på slutet också. Fotografering är nog mer för er skull än för hennes.

• ExitSong

Lite som en Bucketlist, men inte så uppenbart förstås för då blir det ju bara hemskt. Mer som en spendera tid med dem som betyder mest-bucketlist.

Svar på tråden födelsedagspresent till någon som är döende