Mentat skrev 2015-08-13 21:50:39 följande:
Årets sämsta definition av en usel politiker är nog en som man själv inte sympatiserar med.
Jag tycker att Gudrun Schyman är en uttalad sexist, något som borde vara men inte är lika illa som att vara uttalad rasist, men kan inte låta bli att erkänna att hon är en skicklig politiker så till vida att hon får ut sitt budskap och lyckas övertyga människor till att tro på hennes sak. (Att media behandlar henne med silkesvantar hjälper väl iofs)
På samma sätt borde sympatisörer till Schyman kunna medge att Alf Svensson var en skicklig politiker som torgförde (kd):s åsikter till större väljarstöd än någonsin tidigare (och det knappast pga välvilligt bemötande i media...). Det är förmodligen omöjligt att sympatisera med dem bägge.
Visserligen övertygar inte Löfven eller Romson men det gör i ärlighetens namn inte Batra heller.
Nej, våra sämsta politiker hittar man nog snarare bland dem man aldrig hör talas om i vanliga fall, på regional och kommunal nivå.
Det var precis detta jag menade med mitt inlägg tidigare. Jag har inte många åsikter gemensamma med tex Carl Bildt, men jag bugar inför och applåderar hans skicklighet som politiker och debattör.