• hurtänktedunu

Någon som sätter igång i maj 2016?

Nu är jag kanske ute långt i förväg men jag känner att jag måste hitta fler. Jag gör min man galen. Jag är precis lika jobbig nu som jag var inför första barnet.

så nu undrar jag, är det någon mer som kommer sätta igång och försöka nästa år?
    Vi har ett barn nu som är 1 år så vårt första barn kommer vara 2 när vi sätter igång.

• Svar på tråden Någon som sätter igång i maj 2016?
  • hurtänktedunu
    Bebissugen123 skrev 2016-04-07 17:41:12 följande:

Hej!

Får man hoppa in här?
    Min fästman har äntligen gått med på att börja försöka i maj:)
    Vi har kört avbrutet i ett år nu sedan jag slutade med ppiller och mensen har varit som en klocka! Tills nu när jag är på bim+5 med neg gravtest:( hoppas inte att det skall bli oregelbundet nu när vi äntligen skall börja försöka..

absolut. välkommen. :D
  • Aprildimma
    stellanocte skrev 2016-04-07 08:24:23 följande:
    Åh, ett tidigt ultraljud skulle vi också vilja göra. Är det möjligt att få göra det om man betalar för det? Antar att det annars krävs speciella omständigheter för att få göra ett tidigt ultraljud?
    Gratis krävs det nog speciella omständigheter. Jag fick göra ett ultraljud i v. 14 tror jag det var, för att jag fick dropp pga illamåendet. Det görs alltid som rutin sa de. 
    hurtänktedunu skrev 2016-04-07 08:44:53 följande:
    Finns vissa ställen man kan betala för att få det. Man får det inte utan orsak. Jag jobbar på ett ställe där vi jobbar tätt med gynläkare plus att vi har ultraljudapparat så jag gjorde ultraljud på jobbet när vi hade en ledig tid. Gjorde några stycken. Hade en gynläkare som tog mig under sina vingar lite och kollade av läget rätt ofta. Då vi gjorde v8, v10, v11 och sen kub v 13 och sen rutinen
    Vilken förmån du hade! Så skönt att kunna ta en titt ibland så att allt ser bra ut. :) 
    stellanocte skrev 2016-04-07 11:29:57 följande:
    Det måste ha varit underbart att få den möjligheten. I det länet vi bor i erbjuds man tyvärr inget KUB-test om man är under 35. Som jag förstod det (har inte kollat upp detta närmare) så är det inte heller möjligt att betala för ett KUB-test inom landstinget. Jag vet inte hur det ser ut privat men en vän till mig var tvungen att åka till närmaste stora län (cirka 15 mil) och betala runt 1500 för ett KUB-test. 
    Tussilago6 skrev 2016-04-07 09:12:26 följande:
    Hos oss får man göra det på första läkarbesöket, runt v.10!
    Låter ju fantastiskt  
    Här erbjuds man tyvärr inte heller KUB under 35. Gjorde inte KUB-test med dottern men funderar faktiskt på att betala och göra det med nästa. Men kanske bara går privat då? Får kolla upp detta :) Kanske inte ens går att göra i närheten. 

Tycker för övrigt det är irriterande att man erbjuds olika vård beroende på vart man bor. Tycker att allt är väldigt begränsat där jag bor.. Har hört vissa ställen där man till och med får tillväxt-ultraljud om man vill. Funderade faktiskt på att göra det förra gången också just för att få ett hum om man kommer få en liten eller stor bebis haha :P 
  • Aprildimma
    hurtänktedunu skrev 2016-04-06 23:07:03 följande:
    Åh men jag förstår helt. Har börjat längta först nu och är ändå osäker och känner samma som du angående en tvåa. Läskigt verkligen.

Men det kommer kännas helt rätt sen. Jag lovar
    Ja jag tror du har rätt i det :) 
  • hurtänktedunu
    Aprildimma skrev 2016-04-07 21:40:49 följande:
    Gratis krävs det nog speciella omständigheter. Jag fick göra ett ultraljud i v. 14 tror jag det var, för att jag fick dropp pga illamåendet. Det görs alltid som rutin sa de. 
    hurtänktedunu skrev 2016-04-07 08:44:53 följande:
    Finns vissa ställen man kan betala för att få det. Man får det inte utan orsak. Jag jobbar på ett ställe där vi jobbar tätt med gynläkare plus att vi har ultraljudapparat så jag gjorde ultraljud på jobbet när vi hade en ledig tid. Gjorde några stycken. Hade en gynläkare som tog mig under sina vingar lite och kollade av läget rätt ofta. Då vi gjorde v8, v10, v11 och sen kub v 13 och sen rutinen
    Vilken förmån du hade! Så skönt att kunna ta en titt ibland så att allt ser bra ut. :) Här erbjuds man tyvärr inte heller KUB under 35. Gjorde inte KUB-test med dottern men funderar faktiskt på att betala och göra det med nästa. Men kanske bara går privat då? Får kolla upp detta :) Kanske inte ens går att göra i närheten. 

Tycker för övrigt det är irriterande att man erbjuds olika vård beroende på vart man bor. Tycker att allt är väldigt begränsat där jag bor.. Har hört vissa ställen där man till och med får tillväxt-ultraljud om man vill. Funderade faktiskt på att göra det förra gången också just för att få ett hum om man kommer få en liten eller stor bebis haha :P 
    ja verkligen. jag hade verklige tur. :D

tycker också det är jätte konstigt att det är olika i olika landsting. helt galet. alla landsting omkring sörmland erbjuder men inte sörmland. helt sjukt.

Haha ja det där med tillväxtultraljud. jag visste att jag skulle få en liten bebis. vi får bara små bebisar i släkten så. nu lyckades jag få den minsta dock om vi bortser från mina systrar som var tvilligar och 1 månad tidiga men dom gills inte riktigt.
    Vår dotter vägde 2880g när hon kom ut. 2582g när vi åkte hem. En väldigt liten sak.
  • hurtänktedunu
    Aprildimma skrev 2016-04-07 21:53:44 följande:
    Ja jag tror du har rätt i det :) 
    jag hoppas i alla fall att jag har rätt i det ;)
  • hurtänktedunu

Pratade med min man igår och frågade om vi inte skulle skjuta upp det 1-2 år för att spara upp en större buffert. typ så där 200'. hans kommentar på det var bara "varför? vi behöver inte 200'. Vad ska vi med det till liksom?"
    sen tyckte han absolut att vi skulle köra och att vi inte hade något argument att inte göra och sen att vi var redo både praktis och emotionellt.
    Det var alltså ett test för att kolla av honom lite och se om han var helt säker nu. Jag vill ju inte köra om inte han är helt 100 liksom.
    Men ja det verkar ju verkligen som att han är all in nu så att säga. Känns faktiskt väldigt bra. Så ja nu räknar vi ner. 35 dagar to go.

• Agge83
    Tussilago6 skrev 2016-04-07 18:09:16 följande:

Vi har också barnen varannan vecka förutom en av mina döttrar som är hos pappan varannan helg bara. Så vi är helt barnfria varannan helg. Våra barn är mellan 5-15, så ganska stora. Hur gamla är era?

Det är 4 gossar på 8,9,11,11 så detta blir verkligen en sladdis... ;)
  • hurtänktedunu

Nu är vi inne på näst sista mensen. Efter nästa mens så kör vi. Så spännande. Och det roliga är att jag fått många pikar senaste dagarna om att vi borde skaffa fler. inte på ett dåligt sätt utan på ett trevligt sätt.
    så ja även om jag är orolig för allt och inget så känns det som att jag måste släppa kontrollen lite och bara köra. Annars kommer det aldrig bli några barn.
    Vi hoppas på ett lika lätt barn nästa gång så får vi se hur det går. och denna månad kommer gå så galet snabbt. tiden flyger verkligen förbi helt ärligt.

• Aprildimma
    Bebissugen123 skrev 2016-04-07 17:41:12 följande:

Hej!

Får man hoppa in här?
    Min fästman har äntligen gått med på att börja försöka i maj:)
    Vi har kört avbrutet i ett år nu sedan jag slutade med ppiller och mensen har varit som en klocka! Tills nu när jag är på bim+5 med neg gravtest:( hoppas inte att det skall bli oregelbundet nu när vi äntligen skall börja försöka..

Välkommen till tråden :) 

Hur har det gått? Kanske redan gravid? :P

Jag har haft ganska regelbunden cykel den senaste tiden, men denna månaden vet jag inte vad som händer. Brukar alltid vara stensäker på när äl är genom att jag känner av det. Fick känningar redan förra veckan helt plötsligt, alldeles för tidigt. Så det är lite typiskt att det börjar strula precis innan man ska börja! 
  • Aprildimma
    hurtänktedunu skrev 2016-04-07 22:33:54 följande:
    ja verkligen. jag hade verklige tur. :D

tycker också det är jätte konstigt att det är olika i olika landsting. helt galet. alla landsting omkring sörmland erbjuder men inte sörmland. helt sjukt.

Haha ja det där med tillväxtultraljud. jag visste att jag skulle få en liten bebis. vi får bara små bebisar i släkten så. nu lyckades jag få den minsta dock om vi bortser från mina systrar som var tvilligar och 1 månad tidiga men dom gills inte riktigt.
    Vår dotter vägde 2880g när hon kom ut. 2582g när vi åkte hem. En väldigt liten sak.
    Oj ja det var en liten en :) Jag hade ingen aning hur det skulle bli. BM sa att det förmodligen skulle bli en bebis i medelvikt och det hade hon ganska rätt i. 3410 g vägde hon. Vet några som fått höra samma men så har det kommit ut en bebis på typ 5 kg! Så man vet aldrig :P 
    hurtänktedunu skrev 2016-04-07 22:36:28 följande:

Pratade med min man igår och frågade om vi inte skulle skjuta upp det 1-2 år för att spara upp en större buffert. typ så där 200'. hans kommentar på det var bara "varför? vi behöver inte 200'. Vad ska vi med det till liksom?"
    sen tyckte han absolut att vi skulle köra och att vi inte hade något argument att inte göra och sen att vi var redo både praktis och emotionellt.
    Det var alltså ett test för att kolla av honom lite och se om han var helt säker nu. Jag vill ju inte köra om inte han är helt 100 liksom.
    Men ja det verkar ju verkligen som att han är all in nu så att säga. Känns faktiskt väldigt bra. Så ja nu räknar vi ner. 35 dagar to go.

Lika bra att testa dem ordentligt :) Det är såå skönt att vara överens i alla fall. Min mardröm är att sambon inte skulle vilja ha fler efter första eller vilja vänta tio år typ..
Svar på tråden Någon som sätter igång i maj 2016?