Inlägg från: Aprildimma |Visa alla inlägg
  • Aprildimma

Någon som sätter igång i maj 2016?

hurtänktedunu skrev 2016-03-23 22:57:10 följande:
    åh vad roligt. det är så underbart när man hittar det där huset. vi letade 2,5 år innan vi hittade vårt men när vi väl fann det så kändes det helt rätt. vi hade också jobbiga grannar med massa problem.
    dottern var 8 månader när vi hittade vårt och det var så efterlängtat. så jag känner absolut igen känslan.
    Och det är ju jätteskönt om man kan ha det lite mer ordnat. det är ju en trygghet om inte annat. och tro mig även jag har haft kalla fötter men det är väl lika bra att bara köra om man har förutsättningarna har jag resonerat.
    Ja verkligen :) Vi tänkte inte ens gå på visningen för var inte så imponerad av bilderna, men sen när vi var där kändes det bara så bra. Förstår att det måste varit jobbigt att leta 2,5 år, förr oss kändes det som att vi aldrig skulle hitta nåt! Och då har vi "bara" letat i knappt ett år. I vilket fall är det värt att leta länge för att få ett hur man trivs i :) Nu hoppas vi bara att inget jättefel kommer att hittas på besiktningen. 

Förstår verkligen att man kan ha kalla fötter ändå! För även om allt verkligen är perfekt, så är det en stor omställning. Man vet vilket liv man har, men inte hur det kommer att bli.

Nu har jag i alla fall inga praktiska saker att skylla på ;) Som du säger, är väl bara att köra på då! Är faktiskt jättenervös haha! Har aldrig varit i den här planeringsfasen innan så kanske lite därför...

Men ser så fram emot att få inreda ett till barnrum! Men nu blir det ju två på en gång i och för sig, ännu roligare hehe :P

Känns så overkligt att tänka att nästa påsk kanske man har en till familjemedlem <3
  • Aprildimma
    hurtänktedunu skrev 2016-03-28 19:38:36 följande:
    Håller tummarna att det går bra med besiktningen.

Ja det var jobbigt att vänta så länge att hitta rätt men nu trivs vi så bra så du var värt det.

Haha ja gud jag ser också fram emot det. Vi har ett skräprum som är typ förråd som jag ska göra om sen. Nu är vi snart klara med vardagsrummet. La golvet klart idag. Så skönt. Bara lister kvar.

Har redan massa idéer till nästa barnrum.

Ja gud tänk om det går så snabbt. Blir lite nervös bara av tanken. Sjukt läskigt men ändå spännande. Vill ha maj nu ju ????
    Härligt att ni trivs! Har ni renoverat mycket sen ni flyttade in? Så himla kul tycker jag att få sätta sin egna stil och göra om huset till "sitt". 

Känns bara som att det är så mycket lättare att bo i hus när man har barn. Mer yta att vara på och gömma undan grejer hehe ;) Och bara kunna gå ut på trädgården och leka.

Sen är det nog mycket mer krävande också som man inte tänker på när man bor i lägenhet ;) 

Bor ni centralt eller typ landsbygd?

Ja man vet aldrig.. kan ju gå direkt eller ta ett år. Hittills har jag blivit gravid snabbt men nu när man har planerat detta i detalj så kanske det inte alls blir så!
  • Aprildimma
    När har ni äl i maj förresten? Minns inte om vi kanske skrivit det i tråden redan :P
    Jag skulle kunna tänka mig att börja i slutet av april för då blir bf tidigast i slutet av januari, men har äl typ 11/4 så blir i så fall månadsskiftet dec/jan vilket känns lite för riskabelt :P Så blir i maj som tidigast. Beräknas ha äl 11/5. 
    Kanske ska göra en lista sen när det närmar sig med äl och bim? :)
  • Aprildimma
    hurtänktedunu skrev 2016-03-29 22:24:38 följande:
    ja alltså vi började med inglasade balkongen, sen dotterns sovrum och sen vårt sovrum och nu har vi precis blivit klara med vardagsrum/hall/korridor som är en helt öppen planlösning tillsammans med köket. Köket kommer vi dock göra nästa år.
    så ja en hel del. vi har bott här sen maj. Kommer ge oss på lilla toaletten i sommar och sen sista sovrummet när jag blivit gravid. så vi kommer ha gått igenom hela huset på ca 2 år ;)
    ja det är helt underbart att bo i hus. visst tillkommer det andra saker som man inte tänker på när man bor i lägenhet men det är inget som stör. bara det att man måste fixa allt själv. men det är ju så kul. Så ska man bo i hus är det ju en klar fördel om man är händig.

Men som du säger det är helt underbart att bara kunna gå ut på gården och leka. vi ska hägna in vår gård nu snart också. vi har buskar runt hela men vill vara säker. så det blir lite utav ett projekt. 1500 kvadratmeter gård.
    Men det blir nog jätte bra. skönt att inte behöva oroa sig.

Vi bor på landet. 2 mil ut från staden men tar ca 15 minuter in då det är nära till motorvägen så det är perfekt. 1 granne och gården är omringad utav åkrar så vi har det sjukt bra.
    Ville inte bo i stan med för mycket insyn och så. känns bra att ha det lagom vad det gäller grannar.

Hur kommer ni bo?

Ja men det är ju så. jag vet inte vilket jag föredrar faktiskt. haha. men förra gången gick det rätt snabbt. inte första försöket men tredje. insåg inte att min ägglossning kom tidigare än jag trodde. Men när jag väl kom på det så gick det på en gång. haha.
    Men efter mensen i juli skulle vara bra känner jag. haha. Men det återstår ju att se. inget man kan råda över liksom.
    usch vad jag längtar nu. känns helt galet faktiskt.
    Låter härligt :) Lite samma här, huset ligger också 2 mil utanför den staden vi är uppväxta i, tar ca 20 min in till stan. Ett lugnt litet samhälle som känns tryggt och barnvänligt. Är ett litet villaområde så det är grannar runt men det tycker jag är mysigt också. Ligger ändå naturnära och tänker fixa tomten så den blir mer insynsskyddad :)
    Besiktningen var igår och det var mycket som behövdes bytas ut osv. Mycket var ändå sånt man kunde räkna med med tanke på att det inte är ett nytt hus.

Var dock ett stort problem och det var att taket måste bytas omgående, är egentligen på övertid sa besiktningsmannen och skulle helst fixas igår :/ så det var inte så roligt. Så vi får se nu om det verkligen blir detta huset, känns sådär att lägga typ 100 000 direkt när man flyttar in på nytt tak. Vi får se om vi kan komma fram till någon deal med säljarna. Blir så besviken om det inte blir nåt nu...

Tycker det känns lagom att det tar typ 3 mån för då har man hunnit komma in i tanken lite känns det som, då får man ändå kämpa lite men egentligen har det inte gått lång tid alls. På första försöket har man ju knappt fattat vad man gett sig in på ;) Men man vill ju absolut inte att det ska ta för lång tid heller :P Om man blir gravid i juli blir det april typ väl? Känns verkligen som en mysig tid att få barn. 
  • Aprildimma
    stellanocte skrev 2016-04-06 13:50:42 följande:
    De här orden kommer man väl att få äta upp om det tar lång tid eller inte går alls, men vi (jag) hoppas också att det inte tar sig på första försöket. Om jag får drömma fritt vore det perfekt om vi blir gravida i augusti så att det blir ett litet majbarn.

Åh, jag längtar så mycket nu samtidigt som jag är så nervös. Tänk att få se ett litet pickande hjärta och veta att det är ens lilla bebis. Det måste vara en fantastisk känsla. 
    hurtänktedunu skrev 2016-04-06 14:07:01 följande:
    Haha ja jag vet jag känner lika. Vill också ha i maj om jag får välja. Men bara jag blir gravid blir jag glad.

Ja gud det är en fantastisk känsla faktiskt. Hoppas man får möjlighet att göra ett tidigt ultraljud
    Känner precis som er :P Vill inte att det ska gå direkt egentligen. Men samtidigt är det ju tusen gånger värre om det är åt andra hållet såklart att det inte går. Eftersom vår dotter är ganska "stor" (2 1/2) så känner jag samtidigt pressen på att det inte ska bli för långt mellan syskonen. Och ibland tänker jag att bara för att man vill bli gravid kommer det säkert ta längre tid också. Med dottern försökte vi inte men gick på en gångs slarvande. 

Har svårt att föreställa mig ett till barn. Älskar ju mitt nu enda barn så enormt så det är svårt att tänka att man kan känna så inför ett barn till. Tänker också på hur det kommer påverka henne, om hon kommer känna sig undanstött osv. Ja det är mycket som skrämmer mig haha. 
    Jag tror inte jag har samma toklängtan än som er andra, känner så väl igen känslan för så kände jag innan första barnet. Nu tänker jag desto mer, på gott och ont kanske ;) Lite skräckblandad förtjusning!
  • Aprildimma
    stellanocte skrev 2016-04-07 08:24:23 följande:
    Åh, ett tidigt ultraljud skulle vi också vilja göra. Är det möjligt att få göra det om man betalar för det? Antar att det annars krävs speciella omständigheter för att få göra ett tidigt ultraljud?
    Gratis krävs det nog speciella omständigheter. Jag fick göra ett ultraljud i v. 14 tror jag det var, för att jag fick dropp pga illamåendet. Det görs alltid som rutin sa de. 
    hurtänktedunu skrev 2016-04-07 08:44:53 följande:
    Finns vissa ställen man kan betala för att få det. Man får det inte utan orsak. Jag jobbar på ett ställe där vi jobbar tätt med gynläkare plus att vi har ultraljudapparat så jag gjorde ultraljud på jobbet när vi hade en ledig tid. Gjorde några stycken. Hade en gynläkare som tog mig under sina vingar lite och kollade av läget rätt ofta. Då vi gjorde v8, v10, v11 och sen kub v 13 och sen rutinen
    Vilken förmån du hade! Så skönt att kunna ta en titt ibland så att allt ser bra ut. :) 
    stellanocte skrev 2016-04-07 11:29:57 följande:
    Det måste ha varit underbart att få den möjligheten. I det länet vi bor i erbjuds man tyvärr inget KUB-test om man är under 35. Som jag förstod det (har inte kollat upp detta närmare) så är det inte heller möjligt att betala för ett KUB-test inom landstinget. Jag vet inte hur det ser ut privat men en vän till mig var tvungen att åka till närmaste stora län (cirka 15 mil) och betala runt 1500 för ett KUB-test. 
    Tussilago6 skrev 2016-04-07 09:12:26 följande:
    Hos oss får man göra det på första läkarbesöket, runt v.10!
    Låter ju fantastiskt  
    Här erbjuds man tyvärr inte heller KUB under 35. Gjorde inte KUB-test med dottern men funderar faktiskt på att betala och göra det med nästa. Men kanske bara går privat då? Får kolla upp detta :) Kanske inte ens går att göra i närheten. 

Tycker för övrigt det är irriterande att man erbjuds olika vård beroende på vart man bor. Tycker att allt är väldigt begränsat där jag bor.. Har hört vissa ställen där man till och med får tillväxt-ultraljud om man vill. Funderade faktiskt på att göra det förra gången också just för att få ett hum om man kommer få en liten eller stor bebis haha :P 
  • Aprildimma
    hurtänktedunu skrev 2016-04-06 23:07:03 följande:
    Åh men jag förstår helt. Har börjat längta först nu och är ändå osäker och känner samma som du angående en tvåa. Läskigt verkligen.

Men det kommer kännas helt rätt sen. Jag lovar
    Ja jag tror du har rätt i det :) 
  • Aprildimma
    Bebissugen123 skrev 2016-04-07 17:41:12 följande:

Hej!

Får man hoppa in här?
    Min fästman har äntligen gått med på att börja försöka i maj:)
    Vi har kört avbrutet i ett år nu sedan jag slutade med ppiller och mensen har varit som en klocka! Tills nu när jag är på bim+5 med neg gravtest:( hoppas inte att det skall bli oregelbundet nu när vi äntligen skall börja försöka..

Välkommen till tråden :) 

Hur har det gått? Kanske redan gravid? :P

Jag har haft ganska regelbunden cykel den senaste tiden, men denna månaden vet jag inte vad som händer. Brukar alltid vara stensäker på när äl är genom att jag känner av det. Fick känningar redan förra veckan helt plötsligt, alldeles för tidigt. Så det är lite typiskt att det börjar strula precis innan man ska börja! 
  • Aprildimma
    hurtänktedunu skrev 2016-04-07 22:33:54 följande:
    ja verkligen. jag hade verklige tur. :D

tycker också det är jätte konstigt att det är olika i olika landsting. helt galet. alla landsting omkring sörmland erbjuder men inte sörmland. helt sjukt.

Haha ja det där med tillväxtultraljud. jag visste att jag skulle få en liten bebis. vi får bara små bebisar i släkten så. nu lyckades jag få den minsta dock om vi bortser från mina systrar som var tvilligar och 1 månad tidiga men dom gills inte riktigt.
    Vår dotter vägde 2880g när hon kom ut. 2582g när vi åkte hem. En väldigt liten sak.
    Oj ja det var en liten en :) Jag hade ingen aning hur det skulle bli. BM sa att det förmodligen skulle bli en bebis i medelvikt och det hade hon ganska rätt i. 3410 g vägde hon. Vet några som fått höra samma men så har det kommit ut en bebis på typ 5 kg! Så man vet aldrig :P 
    hurtänktedunu skrev 2016-04-07 22:36:28 följande:

Pratade med min man igår och frågade om vi inte skulle skjuta upp det 1-2 år för att spara upp en större buffert. typ så där 200'. hans kommentar på det var bara "varför? vi behöver inte 200'. Vad ska vi med det till liksom?"
    sen tyckte han absolut att vi skulle köra och att vi inte hade något argument att inte göra och sen att vi var redo både praktis och emotionellt.
    Det var alltså ett test för att kolla av honom lite och se om han var helt säker nu. Jag vill ju inte köra om inte han är helt 100 liksom.
    Men ja det verkar ju verkligen som att han är all in nu så att säga. Känns faktiskt väldigt bra. Så ja nu räknar vi ner. 35 dagar to go.

Lika bra att testa dem ordentligt :) Det är såå skönt att vara överens i alla fall. Min mardröm är att sambon inte skulle vilja ha fler efter första eller vilja vänta tio år typ..
  • Aprildimma
    hurtänktedunu skrev 2016-04-11 21:40:23 följande:

Nu är vi inne på näst sista mensen. Efter nästa mens så kör vi. Så spännande. Och det roliga är att jag fått många pikar senaste dagarna om att vi borde skaffa fler. inte på ett dåligt sätt utan på ett trevligt sätt.
    så ja även om jag är orolig för allt och inget så känns det som att jag måste släppa kontrollen lite och bara köra. Annars kommer det aldrig bli några barn.
    Vi hoppas på ett lika lätt barn nästa gång så får vi se hur det går. och denna månad kommer gå så galet snabbt. tiden flyger verkligen förbi helt ärligt.

Vad lustigt! Då verkar er omgivning också vara redo för en till ;) 

Men jag känner precis likadant egentligen, jag måste verkligen släppa kontrollen! Jag vet att jag egentligen jättegärna vill ha en till. Och allt som jag tänker ska vara jobbigt försvinner inte bara för att man väntar.. Det skjuts bara upp hehe. 

Just nu är dottern dock i en mycket intensiv fas, är helt slut varje dag känns det som haha. Underbara trotsåldern :D Så ibland undrar jag hur vi ska orka, men det kommer att gå! 

Men ska bli så underbart med hus så nu känner jag att bara vi flyttar så löser sig allt :) Var ju lite osäkert där ett tag men det löste sig med att vi fick ner priset. Så nu är det vårt! 
  • Aprildimma
    hurtänktedunu skrev 2016-04-11 22:24:59 följande:
    åh men grattis till huset nu. :D vad härligt. Nu föll sista pusselbiten på plats inför bebis då. när flyttar ni in?

Ja men det är väl så. lika bra att köra på medan man ändå är inne i det. Ja dom är underbara. vi har faktiskt inte fått någon trotsålder än tack gode gud. och hon har blivit jätte lätt att lägga vilket var ett krav från min mans sida om vi skulle skaffa en till. men bara för det så börjar hon väl trots lagom till nästa bebis kommer skulle jag tro. bara för att liksom.

Ja det kanske är så. svärmor är nog dock inte redo för en till haha. men det får vara. hon får gilla läget. hon skulle nog önska att vi väntade typ 3 år till.

Ja hon var en väldigt liten tjej. men man kan ju aldrig veta. men som sagt vi har aldrig fått stora barn i vår familj så jag gissade på en liten.
    hon är ju snart 2 och har strl 74/80 i kläder så hon följer det än.
    hade strl 44 i 2månader och sedan strl 50 till hon var 4 månader så. haha. vi hann använda allt i alla fall.

Haha ja men lite så jag kände. lika bra att veta att man är på samma sida och det var vi ju verkligen så det var skönt.
    Ja gud det skulle jag inte vilja. men jag är förvånad över att det gick så lätt. känns som min man är lätt att manipulera till det man vill.

Jag har blivit lite smått galen. Vi använde ju tygblöjor till dottern så nu har jag redan börjat köpa nya små blöjor till bebis. Känner mig lite galen. Men dom är ju så fina och söta så jag dör ju lite.
    Tack! :) Ja precis, kan inte tro det är sant, perfekt tajming med börja försöka. Vi flyttar in i augusti först så blir en lång väntan :P 

Härligt att slippa trotsåldern än så länge. Alla barn är olika, ni kanske slipper undan.. :) Vi har nog märkt från start att dottern har en stark egen vilja så vi misstänkte att trotsåldern skulle slå till ganska ordentligt. Men går lite upp och ner, jobbigast är det när man ska iväg på morgonen hehe. 

Vad kul med nån som kör med tygblöjor! Tänkte ha det med dottern men i och med att vi inte har egen tvättmaskin kände jag att det skulle bli krångligt. Men med nästa fundera jag starkt på detta! Har nu tips på märken osv? Hur många behöver man till en början? 
    Bebissugen123 skrev 2016-04-11 23:00:30 följande:
    Tack!:)

Mensen kom tyvärr på bim+6 :(
    Hur känns det när du har äl? Jag brukar aldrig känna men jag använder natural cycles och skall även börja med ältest nu efter denna mensen för att ha extra koll när vi väl börjar:)

Ja man blir ju trött om det skall strula när man skall börja liksom..
    Okej tråkigt :/ Får hoppas på bättre tur nästa gång :) 

Jag brukar känna det väldigt tydligt, det känns nästan som att någon rispar och sticker inifrån.. Svårt att beskriva. Men om jag skulle säga skillnaden mot mensvärk så är denna smärtan mycket mer specificerad till en punkt. Känner vilken sida ägget släpper oftast. Mensvärk är ju mer diffus och allt gör ont. 
    Sen märket jag det på flytningarna också, rikliga och genomskinliga. Och känner av det på sexlusten också hehe ;) 

Så här tydligt kände jag det inte innan jag fick barn, utan det har ändrats efter graviditeten. 
  • Aprildimma
    stellanocte skrev 2016-04-12 07:59:38 följande:
    Grattis till huset - vad roligt
    Bebissugen123 skrev 2016-04-11 23:00:30 följande:
    Hur känns det när du har äl? Jag brukar aldrig känna men jag använder natural cycles och skall även börja med ältest nu efter denna mensen för att ha extra koll när vi väl börjar:)

Ja man blir ju trött om det skall strula när man skall börja liksom..
    Tack! :D
  • Aprildimma
    FlikkanM skrev 2016-04-17 18:00:16 följande:
    Ja jätte roligt att kunna få prata om det öppet med andra i samma sits här. Allt bebisplanerande är ju så hemligt för all man känner. Iaf håller vi det för oss själva. Går nog inte en dag utan att jag surfar runt om info gälland graviditet, ÄL och att få barn nr 2. Har ju faktiskt glömt endel om att vara gravid och dessutom var vår dotter helt oplanerad (P-piller barn) så detta är första gången vi planerar och medvetet ska pricka in rätt.
    Det är samma här ;) Riktigt nervöst att planera medvetet för första gången tycker jag! Nu vet man även (någorlunda) vad man ger sig in på vilket man inte visste på samma sätt förra gången :)
    hurtänktedunu skrev 2016-04-17 20:05:00 följande:
    Roligt. Hur har ni tänkt det? Jag funderar lite på vagn. Frågan om man behöver en syskonvagn om det tar sig fort. Dottern kommer ju vara under 3 år så.

Ska bli så kul att göra i ordning bebisens rum. Nu är det bara förråd men det är vårt sista renoveringsobjekt i huset förutom köket. Efter det så har vi gjort alla rum. Längtar så tills jag kan börja.
    Förra gången köpte jag bara en vagn på blocket som jag tyckte var till förmånligt pris. Denna gången vill jag verkligen ge mig in i djungeln och välja en som känns 100 % rätt! Kan alltså inget om vagnar... :P Kommer nog inte behöva syskonvagn, eller jag vet inte riktigt. Dottern kommer som minst vara 3 år och fyra mån, så vet inte hur man kommer känna då faktiskt.

• Aprildimma
    marengen90 skrev 2016-04-18 14:37:25 följande:

Haha barnvagnsdjungeln är både roligt och jobbig ;)

Nu kom min mens och sen kör vi på ordentligt! Ska vi försöka göra en Bim-lista så vi kan följa varandra på ett annat sätt? :)

Min mens kom också idag :) Så nu är man inne på "rätt" sida av året om det skulle bli nåt.
    Nu är bara frågan om vi ska våga köra redan nu eller vänta en cykel till!
    Vill helst inte få för tidigt i januari om jag ska vara ärlig. Nästa äl ca 5 maj.
  • Aprildimma
    marengen90 skrev 2016-04-18 20:44:38 följande:

Vad gör alla här på dagarna? Jobbar, studerar, föräldralediga? :)

Jobbar 75 % gör jag. Som socialsekreterare :)
  • Aprildimma
    hurtänktedunu skrev 2016-04-18 22:44:18 följande:
    hade min vart så stor hade jag nog inte köpt en syskonvagn faktiskt men det är ju olika från barn till barn så klart. Men det lär ni ju märka när det drar ihop sig.
    vi har faktiskt testat en hel del på dotterns 1,5 år.
    Började med en brio smile sen har vi testat brio happy, brio go, babyzen yoyo, njoy bubble och nu en emmaljunga super viking ;)
    Känner lite så, känns onödigt. Som det är nu är hon inte jätteförtjust i att sitta i vagn, men den är bra att ha med sig om hon blir trött. Om ett år är hon nog alldeles för stor. Räcker nog med sån där ståbräda. 

Vad många olika vagnar du har testat! :D vilken var bäst av dem? Har funderat lite på emmaljunga för de verkar vara genomtänkta med många finesser :) 
  • Aprildimma
    stellanocte skrev 2016-04-19 07:59:54 följande:
    Jobbar på 100 procent :) 
    Aprildimma skrev 2016-04-18 21:41:29 följande:
    Min mens kom också idag :) Så nu är man inne på "rätt" sida av året om det skulle bli nåt.
    Nu är bara frågan om vi ska våga köra redan nu eller vänta en cykel till!
    Vill helst inte få för tidigt i januari om jag ska vara ärlig. Nästa äl ca 5 maj.
    Vi har också börjat fundera på det. Vi insåg att om vi skulle ha sådan tur att vi blir gravida på första försöket så får vi BF 31 januari 2017. 

På grund av jobbrelaterade orsaker vore det inte jättelämpligt att få barn i januari så vi kanske tar det säkra före det osäkra och väntar på nästa ägglossning som är i slutet på maj istället. Vi får se vad vi bestämmer oss för. 
    Det är svårt när man både vill nu och inte vill :) Om man bara visste hur lång tid det tog att bli gravid i förväg.  Om det tar ett år vill man ju börja igår typ. Tar det sig direkt behöver man inte ha så bråttom... :P
  • Aprildimma
    hurtänktedunu skrev 2016-04-21 23:56:19 följande:

Tänkte och diskuterade lite ikväll med min man och tänk om man får en sådan som skriker dygnet runt nu?
    Vi har ju haft sån jävla tur med vår första. sov hela nätter, aldrig gnäll, aldrig skrik, lugn och trygg och snäll, inget krångel över huvudtaget. Alltid gått att ha med henne överallt och ingenstans liksom. Hon har anpassat sig till det mesta.

Hon är ju snart 2 och har aldrig trotsat.

Vi kan kolla på film på kvällarna, mysa och ha vuxenmys utan några större krångligheter. Vi är så sjuuuukt bortskämda. Men tänk om nästa blir ett monster? jag börjar nästan bli lite orolig.

Hon har dessutom kunnat sova hos farmor och farfar och vart sjukt trygg med dom. Vi har kunnat ha dejter och kvalitetstid med varandra. Jag är nästan lite rädd att ge upp det där. Är jag helt knäpp om jag tänker så här?

Jo det är klart man tänker så, så tänker jag med.. Det är ju ganska bekvämt med bara ett barn, och desto större de blir desto lättare blir det känns det som. Eller i alla fall mer självständiga.

Kan inte säga att vi har haft ett lätt barn, det var tufft första året, och därför är det klart att vi känner lite motstånd med att köra ett slit-år till ;) Hon har aldrig varit ett jobbigt barn eller så, men ganska "high need" och haft stort behov av att vara nära osv. Som ett plåster på mig typ hela första året ;) Ville inte sova själv osv, bara på mig.
    Å andra sidan är hon ett lugnt barn och har aldrig röjt runt som vissa barn gör. Kunde kommunicera väldigt tidigt och uttrycka sig och då upplevde jag att hon blev  mer nöjd. Precis som att hon inte trivdes med att vara bebis och inte kunna göra nåt själv.

Jag känner nu att vi är så mycket mer rustade för ett andra barn. Om det är som första kommer vi liskom veta att det går över och hur vi ska hantera det på ett helt annat sätt än vi visste när vi fick första barnet.
    Tussilago6 skrev 2016-04-22 05:39:14 följande:
    Jag förstår att barn kan ha kolik eller andra bekymmer som gör dom väldigt griniga, och att alla barn är individer. Men bortsett från det så tror jag mycket på att lugna avslappnande föräldrar ger lugna avslappnande barn, på det stora hela. Har ni lyckats skapa en sådan trygghet hos ert första barn så lär ni lyckas bra igen!
    hurtänktedunu skrev 2016-04-22 09:51:40 följande:
    Haha ja jag tror egentligen också det men säger man det högt och någon med sådana barn hör får man en rejäl utskällning.

Ja kolik är ju inget man kan rå för man i övrigt så vet jag innerst inne att du har rätt
    Hehe jo det är ju alltid lätt att säga när man själv har haft ett enkelt barn ;) :)
  • Aprildimma
    marengen90 skrev 2016-04-22 10:12:07 följande:
    Vi hade en skrik och kräkbebis med kolik haha. Första 4 månaderna var en dimma men vi njöt dom lugna stunderna och skulle helst såklart vilja ha en lugn bebis men vi vet att vi klarar en skrikbebis också :) Just då kändes 4 månader jättelångt men nu i efterhand var det ju en kort tid.

Han hade allvarlig mjölkallergi och mycket problem med eksem, magont och klåda innan det blev konstaterat och vi fick hjälp. Sen lugna allt ner sig. Och idag är han en vild 2 åring som är glad och skrattar jämt. Inga barn är monster utan det finns oftast en förklaring till allt :)
    Vilken tuff start :/ Stackars liten. Hoppas han mår bättre idag:) Kommer han aldrig kunna äta mjölkordukter? Har för mig att sådant kan växa bort hos bebisar?
  • Aprildimma
    MissJL skrev 2016-04-22 21:48:05 följande:

Min bm frågade varför jag ville ta ur spiralen då jag har ett år kvar på den, om det var så att jag inte var nöjd? -Jo jag är jättenöjd men jag vill ha en bebis istället! ;)

Tänk att det finns en chans att plussa redan nästa månad!

Haha ja då funkar det ju inte så bra med spiral :P

Är det förresten hormonell eller koppar du haft? Vi har kört kondom länge nu, sen innan dottern föddes, och funderar på att kanske skaffa något annat sen.
Svar på tråden Någon som sätter igång i maj 2016?