Några frågor kring allt!
Jag går snart in i v.35 med min första.
Det är så att jag mest googlar runt när oron eller frågorna snurrar runt, frågar även min bm om saker de gånger jag är på besöken. Tyvärr tycker jag sällan att jag får konkreta svar, men det kanske är svårt att svara på. Senast nu så sade min bm att hon var påväg att fixera sig men att huvudet ännu var ruckbart.
Så fråga 1: jag har sedan första början haft en enorm smärta i benet bakom venusberget (blygdbenet?) bara utav minsta beröring, nu istället har det vänt och gör enbart ont inifrån, kan det ha med fixeringen att göra eller är det något annat som händer?
Fråga 2: jag får ibland mensvärkssmärtor, men bara lite då och då, alltså allt från sekunder till någon minut, väldigt sällan i samband med sammandragningar. Kan detta ändå vara någon typ av förvärk eller är det bara lillan som pressar?
Fråga 3: jag känner ofta som ett krafsande och naglande i slidan, min moster sade att hon kände likadant och det visade sig vara att barnet låg med armen över huvudet och kom ut med armen först. Om det skulle vara så, är det då svårare att föda och kan det bli komplikationer för barnet?
Och fråga 4: jag har läst om allt kring värkarbetet och vad som händer, även vad som händer vecka för vecka i magen och med mig. Det står att jag borde börja få förvärkar, men har inte upplevt något annat än de sammandragningar jag haft redan från v.14 någon gång. Är det så att sammandragningar och förvärkar verkligen är olika saker?
Ber om ursäkt för långt inlägg! Är inte orolig för någonting, snarare nyfiken och undrar mycket. Älskar att höra om andras erfarenheter och tankar kring graviditeten och förlossning över lag. Uppskattar om ni vill berätta och även svara på frågorna!
2. Troligtvis förvärkar.
3. Jag tror inte bebis kan bli fixerad med armen ivägen men bm borde kunna kolla det här.
4. Sammandragningar och förvärkar är olika. Jag har aldrig haft förvärkar däremot sammandragningar. Sd gjorde aldrig ont utan magen blev alldeles hård.