• caaassandra

Nutrilett, bebis, tar skada? Mår dåligt

Hej!

Jag är gravid i v 36. 

Innan jag blev gravid höll jag på att gå ner i vikt men slutade med det när jag väl fick veta om graviditeten.

Jag drack nutrilett frukost, ibland lunch eller middag och åt ett vanligt mål om dagen.

Nutrilett till frukost är något jag vant mig vid och har emellan åt försökt äta vanlig frukost nu men det slutar alltid med att jag återgått till nutriletten. Jag har pratat med konsumentverket (heter det så?) om ifall det är farligt för bebis att dricka nutrilett och jag fick till svar att det inte är det.

Jag har just nu ungefär 20 kg jag vill bli av med, är inte överviktig men har en del att ta av så att säga.

Jag har börjat tappa matlusten nu igen och sedan förra veckan äter jag en banan plus en nutrilett shake till frukost. 

Dricker nån gång nutrilett till lunch också.

Är detta skadligt för bebis? Jag försöker tänka på att allt jag gör är för bebis skull och att denne måste få näring i sig, men nu mår jag bara så otroligt illa av mat. Vill gå ner mina kilon fast jag vet att det viktigaste är att bebis mår bra såklart.

Kan jag fortsätta som jag gör eller skulle bebis ta skada av det? Han har massor att ta av, det vet jag. Men ändå.. Så orolig :(

• Svar på tråden Nutrilett, bebis, tar skada? Mår dåligt
  • Lowika

Det är klart Nutrilett inte är farligt! Varför skulle det? Nutrilett används ju för att kontrollera kaloriintaget över en dag. Men jag antar att du äter mer än en Nutrilett om dagen Nutrilett är ju inget mirakelmedel om man inte håller sig till de begränsade 5-6 portionerna per dag. Det är ju bara begränsad mängd mat för den som inte fattar att räkna kalorier själv på "riktig" mat.

• Nyfikna72

En dos nutrilett om dagen gör varken till eller från men å andra sidan gör det nog varken till eller från om du väntar nå veckor heller och fortsätter banta när du fött barnet?

Annars låter det lite psykotiskt och jag ser framför mig en person som verkligen räknar gram dag för dag.

• caaassandra
    Nyfikna72 skrev 2015-08-10 09:07:51 följande:

En dos nutrilett om dagen gör varken till eller från men å andra sidan gör det nog varken till eller från om du väntar nå veckor heller och fortsätter banta när du fött barnet?

Annars låter det lite psykotiskt och jag ser framför mig en person som verkligen räknar gram dag för dag.

Lowika skrev 2015-08-10 09:02:14 följande:

Det är klart Nutrilett inte är farligt! Varför skulle det? Nutrilett används ju för att kontrollera kaloriintaget över en dag. Men jag antar att du äter mer än en Nutrilett om dagen Nutrilett är ju inget mirakelmedel om man inte håller sig till de begränsade 5-6 portionerna per dag. Det är ju bara begränsad mängd mat för den som inte fattar att räkna kalorier själv på "riktig" mat.

Nä men man blir ju så orolig.. tänker på bebisen så mycket. Och nä det stämmer att det ibland mer än en om dagen.

Med graviditeten har jag totalt gått upp 10 kg och har en del vätska också som lagt sig på. Så det är egentligen 10 kg innan grav som jag hade att bli av med. Jag har hållt mig väldigt strikt innan grav och det jag har hållt mig till har fungerat perfekt för mig och min kropp.

Jag vet att nutrilett inte är det bästa att gå ner i vikt med, men tills jag nått min målvikt är planen att köra på nutrilett kombinerat med ett mål mat om dagen i alla fall. Sen kommer jag ta tag i träningen och börja trappa upp försiktigt med allt. Men jag har koll på läget angående det där så det är ingen fara med det. Vet vad min kropp klarar av och vad jag ska göra för att hjälpa den på traven att bli av med fettet ;)

Jag vet, det är väldigt få veckor kvar tills bebis är här. Men det är lättare sagt än gjort, mitt huvud har slagit runt och jag vill verkligen få bort alla kilon jag har till övers. Jag vill må bra och vara mindre än jag är vanligtvis. 

Tack så mycket för era svar! Behöver kanske inte oroa mig så jätte mycket då :)

• BCH52

Du kan vara helt lugn, din bebis får precis den näring den behöver. Naturen ser nämligen till att i första hand går fostrets behov, sedan kvinnans. Den som kan ta skada av eventuell näringsbrist är du.

• caaassandra
    BCH52 skrev 2015-08-10 09:37:12 följande:

Du kan vara helt lugn, din bebis får precis den näring den behöver. Naturen ser nämligen till att i första hand går fostrets behov, sedan kvinnans. Den som kan ta skada av eventuell näringsbrist är du.

Åh, det där kändes verkligen bra att höra! Tusen tack för det :) I första hand går såklart bebis och allt jag vill är att h*n ska må bra, vara frisk och så.

Tack för ditt svar!! :) 

Svar på tråden Nutrilett, bebis, tar skada? Mår dåligt