• Gert

2000 asylsökare i veckan i Sverige

Ny statistik som Migrationsverket har släppt visar att ca 2000 människor i veckan söker asyl i paradiset Sverige.

Då räknas inte de så kallade ensamkommande barnen in vilka uppgår till 500 i veckan.

Totalt är det nu närmare 50.000 asylsökare som bor i Migrationsverkets olika boenden och inhyrda bostäder.

twitter.com/hashtag/migfakta

tinyurl.com/pqlg9t3

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-12 12:55
    Dags för en uppdatering. De senaste månaderna har fler än 3.000 asylsökare per vecka kommit.
  • Svar på tråden 2000 asylsökare i veckan i Sverige
  • Yellow Cross
    KillBill skrev 2015-09-19 15:11:07 följande:
    Gert, jag kan inte se att du svarat mig på denna fråga.
    På samma sätt som Ungern löste sitt problem med illegala invandrare som vill använda Ungern som transitland för att tasig vidare till Österrike,skillnaden är är Sverige saknar en egentlig landsgräns med Danmark vilket gör det enklare att skydda gränsen,samt att Sverige rent juridiskt sett inte har någon skyldighet att låta dem passera för att söka asyl i ennat land då migranterna redan befinner sig i/befunnit sig i ett EU-land,vilket innebär att det är där som de ska söka asyl.

Kort sagt så är det dags att sätta hårt mot hårt.

• KillBill
    Yellow Cross skrev 2015-09-19 16:47:30 följande:
    På samma sätt som Ungern löste sitt problem med illegala invandrare som vill använda Ungern som transitland för att tasig vidare till Österrike,skillnaden är är Sverige saknar en egentlig landsgräns med Danmark vilket gör det enklare att skydda gränsen,samt att Sverige rent juridiskt sett inte har någon skyldighet att låta dem passera för att söka asyl i ennat land då migranterna redan befinner sig i/befunnit sig i ett EU-land,vilket innebär att det är där som de ska söka asyl.

Kort sagt så är det dags att sätta hårt mot hårt.

Det stämmer inte att det är så enkelt som att bara stänga gränsen (förutsatt att vi avser att respektera ingångna antal och överenskommelser med FN/EU). Det är därför som Danmark och Finland öppnat sina gränser trots att dessa länder har en mer restriktiv invandringspolitik.
  • K Markatta
    KillBill skrev 2015-09-19 11:46:12 följande:
    Vilken del av det officiella  Sverige (vem) kritiserade Danmark för att försöka efterleva Dublinförordningen och vad var det för osaklig kritik som fördes fram?
    Den opartiska statstelevisionen, som jag tycker man kan se som det officiella Sveriges röst, har ganska länge kampanjat mot Dublinförordningen. Tar något exempel från tidigare nyhetsrapportering:

www.svt.se/nyheter/inrikes/johansson-s-eu-s-flyktingforslag-framgang-for-sverige

"Den kontroversiella Dublinförordningen, enligt vilken flyktingar ska få sin asylansökan prövad i det första EU-land de kommer till, vill [Morgan Johansson] i dagsläget inte ändra på:

- Så länge vi har Dublinförordningen så gäller den. Men ska vi gå över till ett annat system så är vi beredda att diskutera det."

Hur uttryckte man då sig när man skulle rapportera om att Danmark försökte upprätthålla Dublinförordningen? Jo:

www.svt.se/nyheter/utrikes/har-haller-danmark-flyktingarna-instangda

Här har man intervjuat två aktivister som båda av politiska skäl är emot Dublinförordningen. Den ene får oemotsagd sprida felaktigheter som att "politikerna har sagt att de inte är välkomna här i Danmark". Den andre, givetvis också oemotsagd, påstår att danskarna behandlar migranterna inhumant genom att hålla kvar dem och inte låta dem åka till Sverige. Man förstärker den bilden genom exempelvis följande formulering:

"Ett stort antal poliser har under dagen omringat skolan för att förhindra människor att gå in – och för att stoppa flyktingarna från att lämna platsen."

Vad är ditt intryck av rapporteringen ovan?
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2015-09-20 00:55:56 följande:
    Den opartiska statstelevisionen, som jag tycker man kan se som det officiella Sveriges röst, har ganska länge kampanjat mot Dublinförordningen. Tar något exempel från tidigare nyhetsrapportering:

www.svt.se/nyheter/inrikes/johansson-s-eu-s-flyktingforslag-framgang-for-sverige

"Den kontroversiella Dublinförordningen, enligt vilken flyktingar ska få sin asylansökan prövad i det första EU-land de kommer till, vill [Morgan Johansson] i dagsläget inte ändra på:

- Så länge vi har Dublinförordningen så gäller den. Men ska vi gå över till ett annat system så är vi beredda att diskutera det."

Hur uttryckte man då sig när man skulle rapportera om att Danmark försökte upprätthålla Dublinförordningen? Jo:

www.svt.se/nyheter/utrikes/har-haller-danmark-flyktingarna-instangda

Här har man intervjuat två aktivister som båda av politiska skäl är emot Dublinförordningen. Den ene får oemotsagd sprida felaktigheter som att "politikerna har sagt att de inte är välkomna här i Danmark". Den andre, givetvis också oemotsagd, påstår att danskarna behandlar migranterna inhumant genom att hålla kvar dem och inte låta dem åka till Sverige. Man förstärker den bilden genom exempelvis följande formulering:

"Ett stort antal poliser har under dagen omringat skolan för att förhindra människor att gå in ? och för att stoppa flyktingarna från att lämna platsen."

Vad är ditt intryck av rapporteringen ovan?

I den första länken kan jag inte se att Danmark kritiseras. Har jag missat något?

I den andra länken så intervjuar SVT några människor men det är oklart om det är svenskar eller danskar. Såtillvida att de som intervjuas inte är representanter för det officiella Sverige så har jag svårt att se kopplingen till min fråga. Som jag ser det så belyser SVT att det finns människor (Danskar?) som är kritiska till att Danmark tidigare annonserat för att flyktingar inte ska komma till Danmark och som därför försöker förmå Syriska flyktingar att försvåra Danmarks möjligheter att leva upp till Dublinförordningen.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Gert skrev 2015-09-20 16:27:46 följande:
    Fel länk.

Denna är rätt: www.svt.se/nyheter/inrikes/rekordmanga-soker-asyl-i-sverige
    Give ´em Hell!
    Tack och lov! Jag blev riktigt orolig igår när du igår påstod att det kom 2 000 flyktingar om dagen (14 000 per vecka).

6 000 flyktingar per vecka är ju mer än en halvering bara sedan igår! Med den här takten så är invandringen snart tillbaka till mer normal nivå.
  • Gert
    KillBill skrev 2015-09-20 16:34:58 följande:
    Tack och lov! Jag blev riktigt orolig igår när du igår påstod att det kom 2 000 flyktingar om dagen (14 000 per vecka).

6 000 flyktingar per vecka är ju mer än en halvering bara sedan igår! Med den här takten så är invandringen snart tillbaka till mer normal nivå.
    Tycker du inte att 6.000 asylsökare i veckan är normalt?
    Give ´em Hell!
  • KillBill
    Gert skrev 2015-09-20 16:38:55 följande:
    Tycker du inte att 6.000 asylsökare i veckan är normalt?
    Give ´em Hell!
    Nej, var har jag sagt det?
    Jag är bara så glad över att du informerar oss här på FL om att den svenska invandringen har mer än halverats sedan igår. Tack Gert!
  • Gert
    KillBill skrev 2015-09-20 16:43:43 följande:
    Nej, var har jag sagt det?
    Jag är bara så glad över att du informerar oss här på FL om att den svenska invandringen har mer än halverats sedan igår. Tack Gert!
    Den har tredubblats på bara några veckor.
    Give ´em Hell!
  • asta66
    KillBill skrev 2015-09-19 21:12:03 följande:
    Det stämmer inte att det är så enkelt som att bara stänga gränsen (förutsatt att vi avser att respektera ingångna antal och överenskommelser med FN/EU). Det är därför som Danmark och Finland öppnat sina gränser trots att dessa länder har en mer restriktiv invandringspolitik.
    De flesta förstår inte att det är skillnad med teori och verklighet.  Även om det knappast stärker asylsökandes trovärdighet när de väljer och vrakar vart de ska.
  • KillBill
    Gert skrev 2015-09-20 16:49:58 följande:
    Den har tredubblats på bara några veckor.
    Give ´em Hell!
    Ja men jämfört med igår så har invandringen mer än halverats. Du verkar tycka att det är viktigt att hålla koll på den dagliga statistiken så då tycker jag att vi gläds åt den kraftiga minskningen!
  • Gert
    KillBill skrev 2015-09-20 17:39:31 följande:
    Ja men jämfört med igår så har invandringen mer än halverats. Du verkar tycka att det är viktigt att hålla koll på den dagliga statistiken så då tycker jag att vi gläds åt den kraftiga minskningen!
    Att det har kommit 2000 asylsökare om dagen har till och med Aftonbladet gått ut med. Det betyder inte att alla söker asyl i Sverige. Dock så är det 2000 asylsökare som tar sig in i landet.
    Give ´em Hell!
Svar på tråden 2000 asylsökare i veckan i Sverige