Ask skrev 2015-07-31 20:49:55 följande:
Men Knäck! Grattis till att snart vara i mål. Förbaskat bra jobbat! Har du mått likadant hela vägen eller lättade det nånstans?
Blir både glad och ledsen över att konstatera att vi är så många som delar upplevelse av att vara gravida. Så sorgligt att det inte finns mer forskning kring vad det beror på - påverkas vi olika jävligt av hormoner eller vad? Och vad beror svängningarna på, att det kan vara nattsvart ena stunden och ganska lugnt nån timme senare? Det skulle jag vilja veta. Och det MÅSTE finnas fler sätt att må bättre än att liiiida sig igenom 40 jävla veckors piss eller peta i sig medicin. Yoga, kanske? Greppar efter halmstrån här.
Tack! Jag fantiserar ofta om att få min kropp tillbaka... Hur psyket blir vet jag ju inte
Första tre månaderna var ju bara nattsvarta med extrem oro och fatigue. Är äcklad av minnet av denna hemska period.
Sen följde förlossningsrädsla som jag försökte "komma över" - fick panikångest och ville inte kännas vid magen till slut så gav upp det där och ska snittas.
Bästa perioden fysiskt var andra trimestern och psykiskt tredje. Fast jag gråter och tar konstiga beslut och vet inte vem jag är..
Det känns som ett förlorat år litegrann. All ångest, alla overklighetskänslor, all skuld, all maktlöshet och sen då kroppens förändring, foglossning, förvärkar, illamående, kräkningar, huvudvärk, hemorrojder, utmattning, svullnad och svamp - som att den bytts ut nån gång när jag sov.
Och under tiden har jag kämpat för att vara duktig, normal och tacksam. När jag egentligen har mått för dåligt för att jobba, resa osv.
Nä. Det här var inte min grej.