Inlägg från: grind |Visa alla inlägg
  • grind

En del näthat är tydligen OK?

Johan75 skrev 2015-07-29 10:04:26 följande:

Hela den här Zara-Larsson-grejjen är nog tyvärr den "offentliga debatt" som gjort mig mest nedstämd på flera år. Den mängd av grinollar som plötsligt välde fram. Vuxna människor dessutom. 

Tappade nog lite av förhoppningarna på vårt släkte den här sommaren. 

Intressant när det anspelas på machokulturen som ett argument för att acceptera en feministisk beskrivning av världen. Jag och många med mig är allt för intelligenta för att falla för sådant.

För egen del skulle jag aldrig agera särskilt beskyddande mot någon kvinna som machokultiren föreslår.

Livbåtar kommer i. En kvinna är före mig i kön. Perfekt! Henne knuffar vi i så kommer vi längre fram. I dagens samhälle råder djungelns lag och gamla kvinnobeskyddande machideer om att kvinnor ska skyddas håller successivt på att försvinna. Det är därför Zara får det bemötande hon får. Den machokultur som hon vill skrota hade skyddat henne men den finns knappt kvar.
  • grind
    Smecker skrev 2015-07-29 10:40:51 följande:

Det är symptomatiskt med att komma med personangrepp när man inser att man har trampat i klaveret

Ja, det är väl därför du inte kan skriva ett inlägg utan multipla personangrepp.

Zlatan är en större opinionsbildare än Zara Larsson. Komiskt att du kommer och påstår att Zara Larsson skulle påverka mer.
  • grind

Som sagt. Det är dina känslor och din lilla vörldsbild som gör att du inbillar dig att en okänd sångare skulle vara en större opinionsbildare än Zlatan som är Sveriges mest kända person och uppskattad av miljon tals människor.

• grind
    Smecker skrev 2015-07-29 11:57:21 följande:

Jag förstår inte vad du invänder mot, självklart är Zlatan en oerhört mycket större opinionsbildare än Zara. I frågor som rör rosa eller gula fotbollsskor, domarens insats i senaste matchen eller Lamborghini vs Ferrari.

Det märks att du inte är införstådd i fotbollens påverkan på samhället. Zlatan har tex själv medverkat i reklamfilm mot rasism som visats världen över. Märkligt att de inte anlitade Zara Larsson istället.
  • grind
    micromat skrev 2015-07-29 12:54:33 följande:

Blir inte ett dugg förvånad faktiskt. Detta hyckleri och denna dubbelmoral som så många predikar och accepterar. Att man får hata så länge man hatar rätt.

Jag håller absolut med feminister om flertalet frågor bland annat om jämlikhet men det ska vara jämlikt åt båda hållen. Däremot tycker jag att man går helt fel till väga om man lägger sig på samma nivå som män som trycker ner kvinnor på olika vis.

Det ger absolut feminismen ett dåligt rykte.

Män får man hata, rasister och homofober får man hata. Man skriver gärna debatter, skapar mediadrev, sänder tvprogram osv för att trycka ner och nervärdera dessa människor med fel åsikter.

Men jävlar i min lilla låda om någon av dessa "grupper" uttrycker sig om sina åsikter. Jag är varken man, rasist eller homofob. Däremot är det tydligt att vissa saker människor och åsikter får man hata och skapa stora mediadrev om. Det syns gång på gång.

Att fördöma andra för det dom gör, när man gör precis samma sak.

Exempel: Man går ut och fördömer rasister för att dom nedvärderar och trycker ner andra. Man säger att rasister är det vidrigaste som finns att dom inte borde få existera osv blaha.

Det är samma princip med manshatet och mot homofober. Dom får man trycka ner och berätta om vilka vidriga människor dom är.

Människor som hatar dessa grupper är inte ett dugg bättre än grupperna dom hatar, dom sköter sig precis lika illa och gör precis samma korkade saker.

Inser inte folk det? Hur kan man acceptera att vissa grupper får tryckas ner på grund utav sina åsikter men inte andra?

Hur kan man fördöma mobbing och samtidigt vara en mobbare? Det är den nivå det ligger på.

Se bara på hela Adam Tensta grejen. Det är ett lysande exempel på dubbelmoralen i dess fulla prakt.

Ideologier som feminism agerar likt religioner i människan. Känslomässiga blockeringar gör dessa personer oförmögna att ta till sig fakta som strider mot deras tro och framförallt är de beredda att gå långt i sin religions/ideologis namn.
  • grind
    grind skrev 2015-07-29 13:34:13 följande:

Ideologier som feminism agerar likt religioner i människan. Känslomässiga blockeringar gör dessa personer oförmögna att ta till sig fakta som strider mot deras tro och framförallt är de beredda att gå långt i sin religions/ideologis namn.

Det är många som förfasar sig över att Jehovas utesluter släktingar och vänner som tar avstånd från deras trosbekännelse.

Samtidigt skulle de göra detsamma mot nära och kära om någon skulle få för sig att ta avstånd deras värderingar.
  • grind
    nihka skrev 2015-07-29 18:28:14 följande:

Hennes meriter är att hon är framgångsrik i det hon gör och har målmedvetet arbetat sig dit under lång tid, ser bra ut, har starka åsikter, kan tala för sig, exponerar sig och är tonåring. Det är så jag ser det.

Vilket ju är meriter som inte på något sätt gör henne kompetent på området hon diskuterar. Hon är dock ett exempel på hur toftig nivån blir när man lämnar över debatten från sakkunniga till kändisar. Det är vad som till stor del skett i Sverige.
  • grind
    Smecker skrev 2015-07-29 18:58:26 följande:

Skitstorm av medelålders män som skriver att hon borde våldtas och dödas?.

Det där med att det skulle vara medelålders män låter som en typisk fördom. På en annan sida läste jag att det var just vita medelålders män vilket återigen är en fördom baserat på feministisk ideologi snarare än fakta.
  • grind
    Smecker skrev 2015-07-29 19:20:53 följande:

Och att det inte är fakta vet du.. hur?

Ja, det vet jag då hon inte känner till identiteterna bakom hoten.
  • grind

Hon talar om en person som är medelålders man och som levererat sina kommentarer icke anonymt.

Om hon nu mutat Facebook och IT leverantörer och fått fram fler identiteter får hon gärna meddela det men det finns ingen rimlighet i det. Tills identiteter tagits fram är de att betrakta som anonyma.

• grind
    Johan75 skrev 2015-07-29 22:04:19 följande:

Jag ser en väldans massa "vuxna" människor som lägger alldeles för mycket krut på att försöka förklara vad en 17-årig flicka egentligen känner och tycker innerst inne. För de känner att det är en rättighet och en viktig sådan att få uttrycka detta. 

De känet inte att det är en rättighet. Det är en rättighet.
  • grind
    Mentat skrev 2015-07-30 06:29:24 följande:

Tja, den här tråden handlar ju egentligen inte om ZL. Den handlar om en recensents artikel och det groteska faktum att denna propagerar för att hat mot män skulle vara något sunt. Sedan har den, som så många andra FL-trådar när man saknar överblick, gått off topic genom att börja diskutera ZL i stället.

Låt mig gärna säga, om nu någon skulle tvivla på det, att hot mot ZL är oacceptabla och brottsliga. Det är rimligen alla överens om så därför uppstår ingen diskussion kring det, Däremot verkar inte alla vara överens om att det är oacceptabelt att uppvigla till manshat.

Denna recensent får väl göra det om hon vill. Det är inte där problemet ligger utan att unga tjejer indoktrineras in i feminismens illäror från tidig ålder. Hennes recension och även ZL utspel är ett tecken på ett sjukt samhälle. Ett samhälle som uppmuntrar till splittring.

Kritiken mot ZL och denna recensent är därför sunt och mycket glädjande. Visst, hot är inte ok men hur stor del av kritiken har varit det? Den stora majoriteten är sunda människor som anser att man håller ihop och reagerar på när någon uppmuntrar en kultur där man ska hata halva den svenska befolkningen.
  • grind
    nihka skrev 2015-07-30 10:54:38 följande:

Man uppviglar inte till manshat i bemärkelsen hata generellt personer tillhörande könet man. Det handlar istället om en kultur som finns inom gruppen - en kultur som drabbar kvinnor men som även drabbar män. Det är ju uttryck av den här kulturen (uttrycket är hot) som du menar är  "oacceptabla och brottsliga" och då borde det inte vara svårt att fördöma kulturen bakom handlingarna, men dit når inte tanken. .

Det går inte att separera den s.k. männens kultur med mannen på det sätt som du påtalar. Männens kultur är en produkt av männens gener. Ska du få bort männens kultur måste du också utrota männen.
  • grind
    Johan75 skrev 2015-07-30 11:10:04 följande:

Men hur tar sig detta manshat uttryck rent praktiskt? När jag som 40-årig vit man går ut i samhället - var möter jag detta hat? 

Tonårstjejer som väljer att synas får konkreta hot riktade mot sig. Ibland har de även oturen att möta män som väljer att våldföra sig på dem. Människor av andra hudfärger och religioner får även de konkreta hot och konkret våld riktat mot sig. 

Var möter jag detta "manshat" som är lika illa som det hat som Zara och hennes unga tjejkompisar möter? 

Det är knappast relevant. Att det finns vissa individer som utövar hat mot vissa grupper rent generellt i samhället är inget vidare argument för att hata en hel grupp tillbaka.

Tycker du även att det är rätt att hata muslimer pga ISIS?

Eller att hata kvinnor pga grupper som FI och ROKS?
  • grind
    nihka skrev 2015-07-30 16:32:48 följande:

den som själv är del av machokulturen förstår ju inte att det är skillnad på män och män och att det är just den gruppen män DE tillhör som behöver evolvera snabbare utan vill få till det till att det är en attack mot hela deras biologiska kön.

Visst, det finns skillnader mellan olika män, men du kan ju inte välja vilka män du ska ha. Föds män fram ja då kommer du få en viss andel vanliga män, en viss andel psykopater och en viss andel empatiska och oroliga män mm mm. Du må kunna påverka dessa mäns värderingar till viss del i viss inriktning men instinkterna kommer att finnas där. Dessutom blir det allt svårare att styra värderingar i ena eller andra inriktningen då dagens samhälle är så öppet och globaliserat.

Vad som dock är klart är att hat föder hat. För varje uttalande i medierna om att män ska hatas då föds det fler kvinnohatare tillbaka.

Jag återupprepar dock att ZL inte släpps in för att hon ska hämma machokulturen utan för att det är ett led i en politik som syftar till att öka kvinnors makt i samhället.

Machokulturen är bara ett problem för feminismen då de som ansluter sig till den blir framgångsrika i karriären. Så även på äktenskapsnarknaden ska tilläggas.
  • grind
    Smecker skrev 2015-07-30 17:23:49 följande:

Hat föder hat. Något för alla misogyna män att lägga på minnet. Undrar vad som kom först, manshat eller misogyni..

Misogyni kom först. Fast det var ju befogat då Eva var naiv nog att lita på ormen.
Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?