Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

En del näthat är tydligen OK?

Mentat skrev 2015-07-27 18:24:01 följande:

Zara Larsson har tydligen sommarpratat. Jag lyssnade inte och jag känner inte till mycket om henne men jag läste den här recensionen av hennes program: www.gp.se/kulturnoje/1.2785367-sommar-i-p1-25-7-zara-larsson

Redan ingressen sätter nivån: "Sjutton år och redan så klok. Zara Larsson går från ett traditionellt Sommar till att pedagogiskt förklara varför manshat är sunt."

Längre ner följer recensenten upp denna drapa med: "Hon förklarar pedagogiskt vad patriarkatet är och vad feminismen vill, skillnaden på kvinnohat och manshat och varför det första är ett samhällsproblem och det senare är en naturlig reaktion"

Helt sanslöst. Kvinnohat skall alltså (givetvis) fördömas medan manshat är en "naturlig reaktion"!?.Var finns konsekvensen och förmågan till logiskt tänkande? Inte här i alla fall.

Är det konstigt att begreppet "feminism" får en dålig klang när det används på det här sättet? Jag tycker ju inte det. Den här recensentens feminism har slagit över i ren sexism, något som är exakt lika avskyvärt som rasism.

Om du hade lyssnat på programmet hade du haft dessa uttalanden i en kontext och också fått de förklaringar som skribenten säger att hon gav. Nu har du inte dessa förklaringar och då ter sig det hela som det gör för dig. Jag lyssnade på hennes sommarprat och uppfattade ingen sexism åt något håll.
  • nihka
    Mentat skrev 2015-07-28 16:26:43 följande:
    Men jag kritiserar inte Zara Larsson för någon sexism: Det är recensenten jag uttalar mig om!
    De säger samma sak, men recensenten UTAN förklaring (hänvisar bara till att det finns en) och Zara MED förklaring. Recensenten har ju bara några rader på sig medan Zara pratade på i nästan en timme - visserligen inte bara om det men hon hade gott om tid att bygga upp och utveckla sitt argument.
  • nihka
    grind skrev 2015-07-28 16:55:42 följande:

Manshat är en naturlig reaktion. Män inser att kvinnor inte kan styra och tar rodret. Problemet är att vissa kvinnor inte förstår sitt eget bästa utan har svårt att acceptera detta.

Även kvinnohat är en naturlig reaktion då det är en konsekvens av mäns förakt för kvinnors sätt att hantera makt. Kvinnorna agerar känslodrivet och naivt vilket får negativa konsekvenser för samhället i stort.

Det är inte relevant att du tolkar samhället utifrån ditt privatliv med en fru som du har berättat här på FL om att du inte älskar och sagt att hon är nöjd för att du är övertygad om att hon inget anar. Ni lever i en väldigt speciell situation vars implikationer inte det gängse så att säga.
  • nihka
    grind skrev 2015-07-28 17:13:42 följande:

Nu agerar typiskt kvinnligt och tar upp sådant som är fullständigt irrelevant.

Vad tror du själv att kvinnohatet och manshatet i Sverige beror på? Tycker du att det är tecken på ett friskt samhälle?

Nej, jag agerar inte typiskt kvinnligt utan det är bara en av dina standardfraser om allt kvinnor har att säga som inte passar dig. Det är ett förtryckarverktyg som inte fungerar på människor som står på stadig grund.

Hur är hur en person har det i sin man-kvinnarelation som du säger "fullständigt irrelevant" när det gäller hur personen ser på relationen mellan man och kvinna?

Zara Larsson hade en del intressanta inlägg i den debatten. Lyssna vetja! Nej, hat är aldrig sunt, men frågan är om inte föraktet är ännu farligare.
  • nihka
    grind skrev 2015-07-28 18:19:03 följande:
    Jag har inte tid. Hon är ung och har växt upp i en tid med ett relativt snävt åsiktsklimat och jag tvivlar på att hon kommer med något nytt. Av de uttalande jag läst av henne så låter det som en upprepning av vad hon tagit del av i den svenska debatten.

Hat må vara destruktivt men det är en naturlig del av mänskligheten.

Tack för omtanken och min relation med min fru är utmärkt och vi är lyckliga tillsammans.
    Klart man har tid för radio om man bara vill. Jag lyssnade på henne i radiolurar medan jag gjorde annat både inne och ute. Det är kanske just för att hon är ung som hon är intressant. Det är den kommande generations röst som du förr eller senare kommer att höra.

Spyor är också en naturlig del, men man behöver inte uppehålla sig i dem.

Jag vet inget om er relation som du inte har presenterat här på forumet.
  • nihka
    grind skrev 2015-07-28 20:14:15 följande:

@Smecner

Åter ett inlägg utan ett sakargument. Det blir fånigt uppenbart att du skickar upp en spegel och hoppas på det bästa.

Men du har ju en väldigt störd kvinnosyn. Vad baseras en sådan negativ syn på om inte på känslor? Om du gräver djupt och talar till ditt rationella jag kan du ju inte ha träffat så många lufthuvuden till brudar att de på allvar skulle kunna utgöra en statistisk säkerställd norm för kvinnor.
  • nihka
    grind skrev 2015-07-28 20:42:17 följande:

@nihka

Du har bara en rigid syn på vad sund kvinnosyn är. Majoriteten män har störd kvinnosyn med dina mått mätt.

Men låt oss återgå till ämnet.

Men du vet inte min syn eftersom jag inte delgett den och därmed vet du heller inte hur jag mäter. Du pratar inte med en av dina cardboard copy konstruktioner av konceptet "kvinna" nu utan med en individ

Ja, ämnet är näthat, manshat och kvinnohat. Hur förklarar ditt beteende med att avfärda alla kvinnor efter dina egna (negativa) konstruktioner av hur kvinnor är?
  • nihka
    grind skrev 2015-07-28 21:04:55 följande:
    Jag avfärdar inte kvinnor. Dock baseras min syn på kvinnor på fakta.
    Gör den? Du visade just med mig att du INTE gjorde det utan uttalade dig i stället HELT utan faktaunderlag: du vet inte min syn eftersom jag inte delgett den och därmed vet du heller inte hur jag mäter.

På samma sätt som du avfärdade Zara Larsson när du pratade om hennes syn utan att veta något.
  • nihka
    grind skrev 2015-07-28 21:16:29 följande:
    Jag har inte avfärdat dig. Du är välkommen att prata.

Jag bara konstaterade att de uttalanden jag hört av henne varit typiska politiska floskler hämtade från svensk debatt.

Jag ser ingen anledning att ta min tid till att lyssna mer på henne. Däremot ska jag lyssna på Alice Teodorescus sommarprat när jag får tid.
    Jo, man avfärdar någon när man påstår att:
    "Du har bara en rigid syn på vad sund kvinnosyn är. Majoriteten män har störd kvinnosyn med dina mått mätt." UTAN att ha den minsta aning vad en person har för syn och mått. Det är att avfärda BIG time.

Ja, jag lyssnade på Alice Teodorescus sommarprat också och hon hade liksom Zara mycket tankvärt att delge även om de i en del aspekter var varandras motsatser. Fast likheterna var fler. Samma glöd och osvikliga tro på sin förmåga att komma framåt.
Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?